Eldördült a startpisztoly - itt a karácsonyi szezon

Szakértők szerint idén indulhat be először igazán a karácsonyi szezont Amerikában nyitó Fekete Péntek akciónap. A bővülő kiskereskedelem is segíthet az akció ismertebbé válása mellett.

A Fekete Pénteket, vagyis az őrült vásárlás napját egyre kevésbé kell bemutatni a magyaroknak. Az amerikai szokás szerint a Hálaadás ünnepét követő péntek – november utolsó péntekje – a karácsonyi vásárlási szezon nyitónapja. A kereskedők pedig, hogy egy kis lendületet adjanak, hatalmas kedvezményekkel csalogatják a vásárlókat. A Fekete Péntek  Amerikában sem hivatalos szünnap, de sokan szabadságot vesznek ki erre a napra (a kereskedelemben és a bankszektorban dolgozók kivételével), ami megnöveli a lehetséges vásárlók számát. Sok kereskedő igen korán kinyit: többségük reggel 5 órakor de akár még korábban. Vannak nagyobb áruházláncok, melyek ezen a napon huszonnégy órában szolgálják ki a vásárlókat.

Magyarországon hagyományosan Advent első vasárnapját szokták az ünnepi szezon kezdetének tekinteni, először tavaly tört ki hatalmas vásárlási láz, de a Fekete Péntek őrület idén indulhat be igazán itthon. 2014-ben még csak pár internetes műszaki áruház próbálkozott ezzel a marketing akcióval. Egyikük egyetlen nap alatt 1,7 milliárd forintos forgalmat bonyolított le – valószínűleg ez is szerepet játszik benne, hogy idén már sokkal több bolt, köztük nagy áruházláncok is élnek a lehetőséggel. Van, aki egy héttel a „hivatalos” dátum előtt próbálkozott, mások pedig egész hétvégére kiterjesztik a kedvezményeket. Ráadásul november 29-től, az adventi időszakban vasárnapi is nyitva tartanak majd az üzletek.

Országos összesítés egyelőre nincs a csatlakozó üzletekről, mondta Vámos György a kereskedelmi szövetség főtitkára hozzátéve, hogy viszonylag kevés üzletben ugyan, de már 5-6 éve megjelentek a "fekete péntekhez" kapcsolódó akciók Magyarországon is. A gazdasági válság éveiben azonban a karácsony előtti hetekben sok helyen próbálták leárazásokkal becsábítani a vevőket a kereskedők, ezért akkor kevésbé tűnt fel a "fekete péntek". A tavalyi után viszont az idei is jó év a kiskereskedelemnek, ezért az üzletek valószínűleg szívesebben hívják fel magukra a figyelmet a karácsonyi vásárlási szezon elején ezzel a reklámfogással.

Kép:Flickr/JohnHenderson

Érdeklődés, az lesz

A magyarok 54 százaléka már hallott a Black Friday-ről, vagyis a fekete péntekről. A Millward Brown felmérése szerint a 18-50 év közöttiek 28,1 százaléka tervezi, hogy a fekete pénteken vásárol majd, 40 százalékuk az online csatornát részesíti előnyben. A fiatalok (25-34 évesek), az átlagnál tájékozottabbak az eseményről, 61 százalékuk hallott róla. A válaszadók 36 százaléka ruházatot vásárolna, ők épp kétszer annyian vannak, mint akik elektronikai cikkeket és autókiegészítőket vennének. A "bevásárlólistákon" szerepelnek továbbá konyhai kisgépek (porszívó, mixer, konyhai robotgép), ezeket a válaszadók 15 százaléka keresi, tévékészülékeket pedig 13 százalék vásárolna. A számítógép alkatrészeket és szépségápolási termékeket 8, illetve 7 százalék választotta. A vásárlók negyede 30 és 60 ezer forint között tervez költeni a Black Friday eseményen.

"Ne vásárolj semmit" nap
Az őrületes vásárlás ellentétezéseként minden évben a Fekete Péntekkel egy napon tartják a hivatalos, nemzetközi “Ne Vásárolj semmit” napot. Ez jelképes tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen. Annak kinyilvánítása, hogy mégsincs rendjén az, hogy míg egyre többet törődünk a vásárlással, az élet más fontos dolgait elhanyagoljuk.
A mozgalmat 1992-ben kezdeményezte a kanadai Ted Dave, aki a reklámszakmában dolgozott. Ezáltal akart tiltakozni a reklámok szüntelen túlfogyasztásra való ösztönzése ellen. A túlzó fogyasztás napjaink legtöbb problémájának okozója.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a "fekete péntekkel" kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy az internetes kereskedelem népszerűvé válásával az elmúlt években a kezdeményezés fogyasztói panaszokat is generált. Tapasztalataik szerint sok kereskedő nem méri fel reálisan az ilyen kedvezményes napokon jelentkező érdeklődést, és a tényleges árukészletét meghaladó rendelést rögzít, amelyet a későbbiekben nem, vagy csak jelentős késéssel tud teljesíteni.    Az NFH hangsúlyozta, minden vállalkozásnak tudatosan, előre megfontoltan kell felmérnie, hogy képes lesz-e egy ilyen akcióban a megfelelő mennyiség és minőség teljesítésre.

Kinek éri meg?

Marketing szempontból biztosan megéri az árengedmény is, hiszen a felgerjesztett vásárlók jelentős része nem fog hozzájutni a nyomott áron kínált pár darabból egyhez sem. Jó eséllyel viszont annyira beleéli magát az adott termék megszerzésébe, hogy később, nyugalmasabb körülmények között, normál áron is megvásárolja majd. Az sem megvetendő a kereskedők szempontjából, hogy a Black Friday hetekkel előbbre hozza a karácsonyi bevásárlás megkezdését annál, ahogy az emberek azt maguktól tennék. Felmérések szerint ugyanis a vásárlók háromnegyede csak az utolsó pillanatban kezd hozzá általában az ajándékok beszerzéséhez.

Boltban vagy neten?

A Fekete Péntek eredetileg hagyományos boltokat érintett, mostanra viszont az internetes értékesítésben is kiemelkedően fontos szerepe lett. A fizikai boltoktól sokakat elriaszthat az (egyelőre külföldön látott) hisztéria, a kényelem érdekében sokan választják az online rendelés lehetőségét. Ennek ellenére , az offline értékesítésben továbbra is rendkívül intenzív forgalmat generál az akciós nap.

A világhálón a tülekedésből legfeljebb annyit lát a vásárló, hogy a kereskedő oldala összeomlik, elérhetetlenné válik. Vonzó lehet az is, hogy a netes vásárlások esetében természetesen ilyenkor is érvényes az elállási jog. Fontos viszont hangsúlyozni a vásárlók számára ,hogy a vásárlás csak akkor érvényes, ha azt az üzlet e-mailben megerősítette – tehát nem csak a rendelés beérkezését igazoló e-mail-re van szükség. A vásárlói elégedettség érdekében ennek is mielőbb meg kell történnie, de ha ezt előre tisztázzuk, elkerülhetjük a későbbi, készleten felül rendelő vásárlók panaszáradatát.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo