Elfogynak a pénzek, de ez még nem siker

A JEREMIE-pénzek többsége végül valószínűleg gazdára talál annak ellenére, hogy pár hónappal ezelőtt a Nemzetgazdasági Minisztérium még 28–30 milliárd forint elkölthető összegről beszélt. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy a program sikeres volt. Bizonyos projektekről kiderülhet, hogy nem a szabályoknak megfelelően jutottak a sokmilliós forráshoz, és azt sem tudjuk, hogy hány projektcég fogja végül megtermelni az alap által elvárt hozamot. Mindezek ellenére a hazai startup-világ felpezsdült, és ez önmagában véve nagyon pozitív. A következő egy-két évben pedig az is kiderül, hogy Magyarország felkerülhet-e a világ stratup-térképére.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Amerikai Egyesült Államokban a kockázati tőke által finanszírozott gazdaság a GDP több mint 20 százalékát adja. Magyarország ettől még messze van, de már érzékelhető a startupoknak a gazdaságra gyakorolt hatása. Mindez a 2015. december 31-gyel véget érő, a magánbefektetők és az Európai Unió által társfinanszírozott JEREMIE programnak köszönhető: az elmúlt öt évben ránk zúduló tőke hívta életre a kockázati tőkealapokat, és teremtette meg a hazai startup-világot.

Kipörög a JEREMIE – de mi lesz utána?
A JEREMIE-alapok 2015 decemberéig fektethetnek be tőkét hazai kis- és középvállalkozásokba, elősegítve azok különböző fázisú növekedését. Az év végi befektetési határidő azonban nem jelenti azt, hogy a vállalkozásoknak már nem kell számolni újabb finanszírozási programokkal.
Ötlet is van, pénz is van

Ma még korai a JEREMIE sikeréről vagy kudarcáról beszélni, bár az első akadályt, úgy tűnik, megugorjuk: a pénzek nem ragadnak bent. Ez azonban önmagában még nem teljesítmény.

– Az uniós programok sajátossága, hogy a végéhez közeledve megnő a kihelyezett pénzmennyiség. De nem az a nehéz, hogy egy induló vagy növekedési szakaszban lévő vállalkozásnak sok százmillió forintot adjunk – mondja Oszkó Péter, az Oxo Labs akcelerátor alapítója, korábban a Portfolion Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. elnök-vezérigazgatója. – A sikernek még legalább két további kritériuma van: egyrészt, hogy szabályos legyen a pénzköltés, másrészt, hogy megtérüljön a befektetés. A sajátos üzleti kultúránkban sokan azonban a szabályok kikerülését és a lehetőségek gyors kihasználását tekintették fő céljuknak, és nem a pénzek hatékony felhasználását. Nem lennék meglepve, ha az elkövetkező években az unió visszafizetési kötelezettséget írna elő bizonyos esetekben. Bedőlésekre is számíthatunk a kockázati tőkepiac tapasztalatlansága miatt: a finanszírozóknak nem mindig sikerült a finanszírozásra leginkább alkalmas vállalkozást kiválasztaniuk, és abban sem tudtak kellő segítséget nyújtani a kezdő vállalkozásoknak, hogy azok a kapott pénzt optimálisan költsék. A finanszírozott cégek pedig szintén most tanulják, hogy hogyan kell vállalkozást építeni. Ötlet van bőven, de ez a világ nemcsak az ötleten múlik, hanem hogy ki milyen sikeresen tudja azt megvalósítani.

Varga János, a Core Venture Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. igazgatóságának elnöke szerint is megkérdőjelezhető, hogy minden esetben a legmegfelelőbb helyre került-e az uniós forrás.

Kép:Pixabay

– Voltak, akik a magánbefektető hiteleként kezelték az EU-s támogatást, amit majd 2,5 százalékos kamatozással egy összegben, az alap lejáratakor kell visszafizetni. Ezek az alapok bizonyára nem arra koncentráltak, hogy ígéretes ötleteket kutassanak fel, hanem a magánbefektető a holdudvarában már meglévő vagy előkészített projektet finanszírozta.

Varga János szerint a JEREMIE egyik nagy hibája a szabályrendszerében rejlik: a program végső határideje 2015. december 31., de egy projekt legfeljebb 12 hónap elteltével kaphat újabb finanszírozást. Ez azt jelenti, hogy ha egy ötlet 2014 végén futott be, a befektető nagyon óvatos volt. Ha úgy látta, nem tudja pontosan meghatározni, hogy mekkora az ötlet tényleges finanszírozási igénye, inkább kihátrált.

– A legrosszabb forgatókönyv, amikor az első befektetésből lendületet kap a projekt, aztán elzárják a pénzcsapot. Egy kilencven százalékig kész prototípust a piac nem értékel, míg ha az alap a szükségesnél többet fektet be, a magánbefektető pénzének egy része nem fog hozamot termelni. A befektetés egyik esetben sem fogja megtermelni az elvárt hozamot.

Öröm az ürömben

A JEREMIE I, II és III és IV programokban összesen 130 milliárd forint – 90 milliárdot az unió, 40 milliárdot a magán-tőkebefektetők biztosítottak – nyílt meg 28 alapkezelőn keresztül a hazai innovatív, gyors növekedési potenciálú induló vállalkozások előtt. A hirtelen pénzbőség megteremtette a kockázati tőkeipart, igaz, a bürokratikusan létrehozott világ számos gyerekbetegséggel küzdött és küzd ma is.

A természetes fejlődés velejárója, hogy a jövőben számtalan alulteljesítő alap bedőlésére számíthatunk, és végül marad majd 4-5 társaság, amelyek piaci alapon is képesek lesznek a nagybefektetők megnyerésére.

– A tőkealapokat és az alapkezelőket az exitek minősítik. Most még a befektetési időszak tart, így korai lenne mérleget vonni. De a koncentráció szükségszerűen végbe fog menni, és ha a befektetések jelentős része veszteségbe fordul is, és statisztikailag úgy fog tűnni, hogy nem volt sikeres a JEREMIE, a programot nem kudarcként kell értékelni. Kialakult ugyanis az iparág, és az öt évvel ezelőtti állapothoz képest létrejött egy hihetetlenül pezsgő piac – véli Oszkó Péter.

Varga János is úgy látja, az állam és az unió oldaláról sikerként értékelhető a hazai startup-szcéna megszületése: megteremtődtek azok a közösségek, fórumok, ahol az ötlet és a pénz egymásra találhat, és evidenciává vált, hogy érdemes innovatív ötletekkel piacra lépni. Kérdés, hogy sikerül-e fenntartani ezt a pezsgést azután, hogy a JEREMIE program befektetési időszaka lezárul.

A befektetést leggyakrabban meghiúsító 3 ok

A pénzek kihelyezése szempontjából valószínűleg nem fogjuk sikertörténetként emlegetni a JEREMIE-t, de ennek nem feltétlenül az az oka, amire az alapkezelők hivatkoznak, hogy nem találtak finanszírozható projektet – állítja Varga János. A tárgyalások többsége ott bukott el – akár a startup és a kockázati tőkebefektető együttműködését szabályozó term sheet aláírását követően –, hogy

● befektető és projektgazda nem tudtak megegyezni a befektetéssel létrejövő cégben szerzett részesedésben: a projektgazda az ötletet, a befektető a pénzt értékelte többre a tulajdonrész szempontjából;

● az ötletgazda sehogy vagy rosszul mérte fel, hogy mennyi pénz kell a megvalósításhoz. A pénzügyi terv elkészítésekor az alapkezelő úgy látta, a projekt valós finanszírozási igénye nagyobb, mint ami a megtérülés és a hozam szempontjából reális lenne;

● a projektgazda hatalmas fizetést álmodott meg magának, a kockázati tőkebefektető viszont olyan projekteket akart finanszírozni, ahol az ötletgazdának is van kockázata: ha alacsony fizetésért dolgozik, motiváltabb, hogy elérje a célját.

Csak előre!

– Fél-egyéves tőkehiányra számítok, ami rossz a startupoknak, de jót tesz az organikus fejlődésnek: megindulhat a magántőke Magyarországra, hiszen a JEREMIE mesterséges tőkekínálata rengeteg pénzéhes, ígéretes startupot teremtett. Piaci alapon pedig a légérettebb projektek fognak forráshoz jutni – mondja Oszkó Péter, aki szerint ez felgyorsíthatja a fejlődést, különösen, ha ebben az időszakban az alapkezelők is képesek lesznek arra, hogy behozzák a külföldi magántőkét. – A verseny erős, a hazai startup-világ pedig nagyon fiatal. A cégek tapasztalatlanok, és a régió sem a legvonzóbb a gyors növekedési lehetőséget kereső tőke számára.

A másik forgatókönyv szerint, ha kiszárad a hazai tőkepiac, a legjobbak a határon túl keresnek majd pénzeket, hiszen ez egy megállíthatatlanul globalizált iparág. Persze ez sem feltétlenül baj, hisz tapasztalatok szerint a fejlesztés és a működés egy részét ezek a vállalkozások rendszerint Magyarországon hagyják.

Varga János szerint sokszor a hazai piacon pásztázó külföldi befektető csábítja ki az ötletgazdát.

– Ahelyett, hogy itt befektetnének, az ígéretes projekteket viszik inkább ki a jogbiztonságra hivatkozva. A kormánynak érdemes lenne azon gondolkozni, hogy milyen módon tudná ösztönözni a külföldi tőke megjelenését. És az alapoknak is olyan befektetőket kell bevonni második, harmadik körben, amelyek már a projektek külföldi piacra jutását segítik. Ezek keresését már most kell elkezdeni, hogy 2021-ig az elvárt hozammal tudjanak az alapok kiszállni egy-egy projektcégükből.

A startup-lendület fenntartásához az is kell, hogy a még csak ötlettel rendelkezők kapnak-e inkubációt, ahogyan azt a Gazella program révén ígérte az állam.

– Az állam úgy tud a legjobban ártani egy fejlődő piacnak, hogy egyes szereplőknek támogatást ígér, amit aztán nem ad oda. A Gazella amúgy is piactorzító támogatása pedig sokáig csak papíron létezett, épp a JEREMIE program közepén, amikor a legnagyobb szükség lett volna az ötletek inkubációjára. Nem tudtak az akcelerátorok projekteket vonzani, így sokkal kevesebb ötlet vált alkalmassá kockázati tőkebefektetésre – mutat rá Oszkó.

JEREMIE program

JEREMIE I 2010: 44,9 Mrd Ft

JEREMIE II 2012: 40,7 Mrd Ft

JEREMIE III 2013: 34,2 Mrd Ft

JEREMIE IV 2013: 8,6 Mrd Ft

Ma – bár erős bürokrata szemléletben – megy a Gazella, igaz, a négy nyertes inkubátorból egy már bedőlt. A három támogatott szervezet pedig láthatatlan a piacon, olyannyira, hogy a piaci alapon inkubáló befektetők nem érzik a versenyhátrányt.

– Szerencsére a piac negligálta az állam ügyetlenkedését. A JEREMIE alapok az akcelerátorok számára is konjunktúrát jelentenek, hiszen van kereslet az induló vállalkozások piacra segítésére. Most érdemes kialakítani a piaci modellt, mert az élénk befektetési oldalra lehet üzletet építeni – mondja Oszkó.

Magyarország az utóbbi években folyamatosan valamilyen központtá szeretett volna válni. A régiós pénzügyi központ címet nem sikerült kivívnunk, ma pedig a startup-központ a trendi, miután sokan felismerték, a válságból való kilábalás egyik útja a nagyvállalati struktúra szétdarabolása. Nem véletlen, hogy ma London is startup-központ akar lenni, Párizs is, Bécs is. Oszkó Péter úgy látja, ha nagyon jól dolgozunk, és nem maradunk le ebben a versenyben, arra lehet esélyünk, hogy az első tíz európai központ egyikeként említsék Budapestet.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo