Évente hathétnyi munkaidő megy el adófizetésre – és ez javulás

2017. november 29. szerda - 17:03 / piacesprofit.hu
  •    

Ahogy a vállalkozások és a hatóságok körében egyre jobban elterjed a technológiai megoldások adómegfelelési célú alkalmazása, úgy csökken és egyszerűsödik évről évre az adómegfelelés által a vállalkozásokra rótt teher – derül ki a Világbank és a PwC Paying Taxes 2018 című tanulmányából.

Globálisan az adójogszabályoknak való megfeleléshez szükséges idő 5 órával, 240 órára (hat teljes munkahétre), az adófizetések száma pedig eggyel, 24-re csökkent. A bevallások benyújtását követő eljárások mutatója a következőképpen alakult: a társaságiadó-bevallás önellenőrzése 81 országban adóellenőrzést von maga után, míg az áfarendszerrel rendelkező országok közül 51 országban nincs lehetőség az áfa visszaigénylésére, vagyis számos országban még jelentős fejlődés érhető el az adóbevallások benyújtását követő eljárások terén.

Két órával kevesebbet kell adminisztrálni

Az adózásra fordított idő és az adófizetések száma továbbcsökkent, tükrözve a technológiai megoldások fokozottabb alkalmazását. A munkát és a nyereséget terhelő adókkal kapcsolatos kötelezettségeknek való megfeleléshez szükséges idő a tavalyi évhez képest 2 órával csökkent (a nyereséget terhelő adók esetében 61, a munkát terhelő adók esetében pedig 87 órára). A kutatás kezdete óta a legnagyobb mértékben a munkát terhelő adókkal kapcsolatos megfelelési kötelezettségek teljesítéséhez szükséges idő csökkent. A változás főként az elektronikus bevallási és fizetési rendszerek, a fejlettebb adózási és könyvviteli programok, és az előre kitöltött adóbevallások elterjedésének köszönhető. (Ugyanakkor nálunk a transzferár szabályainak változása újabb plusz adminisztrációs terheket jelent.)

Az adófizetések száma immár második éve eggyel csökkent, ami nagyrészt a bevallások elektronikus benyújtását és az elektronikus adófizetést lehetővé tévő rendszerek, valamint az új webportálok és online rendszerek az adózók általi fokozottabb használatának tudható be. Öt éven belül itthon is teljesen elektronikus lehet az adózás!

Itt vannak a 2018-as adótörvény-változások
Elfogadta az Országgyűlés az adótörvények módosításait: csökken a szociális és az egészségügyi hozzájárulás mértéke, kibővül a fejlesztési adókedvezményt igénybe vevő vállalkozások köre, az ügyvédek is katázhatnak és a sportvállalkozásoknak is könnyebb lesz az élete.

„A technológia adózással kapcsolatos adminisztratív terheket és költségeket csökkentő hatása az idei felmérés eredményei alapján csaknem egyetemleges. Mindez különösen az eljárások egyszerűsödése és az időtakarékos ügyintézés terén jelent hatalmas előnyt. A valós idejű vagy közel valós idejű adatok fokozottabb felhasználása az adóhatóságok adatfeldolgozásában és a bevallások elemzésében hoz változást. Felmerülnek azonban adatintegritással és -biztonsággal kapcsolatos aggályok, továbbá kérdéses az is, hogy a vállalkozások hogyan képesek megfelelni egyre szélesebb körű adatszolgáltatási kötelezettségeiknek” – mondta Andrew Packman, a PwC adótranszparenciával és a teljes adóhozzájárulással foglalkozó csoportjának vezetője.

Áfa- és társasági adó a legnagyobb kihívás

A legutóbbi felméréshez képest kismértékben nőtt a globális átlagos teljes adómérték. Az adóterhek 52 országban növekedtek, míg 36 országban csökkentek. 2004 óta először növekedett az egyéb, nem a nyereséget és a munkát terhelő adókra vonatkozó teljes adómérték. Az egyéb adók közé tartoznak a vagyonadók, az útadók, a környezetvédelmi termékdíjak, a kommunális adók, a vagyonátruházási illetékek, valamint az egyéb kisebb adók.

A globális átlageredményekben bekövetkezett jelentős változások ellenére számos, alacsonyabb jövedelmű gazdaság csak lassan képes teljes körűen kihasználni a technológia előnyeit. A tanulmány azt is megemlíti, hogy az adóhatóságok egyre gyakrabban használnak valós vagy közel valós idejű információs rendszereket a tranzakciók nyomon követésére, például Oroszországban, a Koreai Köztársaságban és Kínában.

Adózás jövőre: nagy csomag – kevés drámai változás
Bár október közepe óta közel egy tucat adótörvény-módosító javaslat került az Országgyűlés elé, mégis túlzás lenne azt állítani, hogy jövőre alapvető adózási változásokra számíthatnak a gazdálkodók.

A valós idejű adatok lehetőséget adnak az adóhatóságok számára, hogy a tranzakciókat közel valós időben ellenőrizzék ahelyett, hogy az éves bevallások vizsgálatára hagyatkoznának. Bár az új valós idejű rendszerek a bevezetéskor megnövelhetik a megfeleléshez szükséges időt, az adóellenőrzések számát viszont csökkenthetik, illetve a jövőben meggyorsíthatják az adó-visszatérítés folyamatát.

A vállalkozások számára az áfa- és a társaságiadó-bevallások benyújtását követő eljárások jelentik a legnagyobb kihívást, és veszik igénybe a legtöbb időt. Ezeket az eljárásokat a tanulmány már második éve vizsgálja. A hosszadalmas eljárások egyes társaságok esetében a cash flow és az adminisztráció akár több mint egyéves késését is előidézhetik.

Áfavisszaigénylés: nem mindenhol lehetséges

A tanulmány szerint 162 ország rendelkezik áfarendszerrel, és az esettanulmányban elemzett társaságnak 107 országban van lehetősége az áfa visszaigénylésére. Ezzel szemben 51, főként dél-amerikai és afrikai országban az áfa nem visszaigényelhető. Négy országban az ipari gépek beszerzése áfamentes. Az EU az áfa-visszatérítések (és a társasági adóval kapcsolatos folyamatok) gyorsasága tekintetében élen jár, míg Közép-Amerika, a Közel-Kelet és az ázsiai csendes-óceáni térség vegyes képet mutat, Afrika és Dél-Amerika pedig lemaradt.

„Az adófizetéssel kapcsolatos terhek folyamatos csökkenése – az időráfordítást és a befizetések számát illetően – valóban jó hír. A technológia alkalmazása jelentős előnyökkel jár mind az adófizetőkre, mind az adóbehajtás hatékonyságára nézve, és bízunk benne, hogy világszerte hozzájárul a középvállalkozások üzletmenetének gördülékenyebbé tétele érdekében tett erőfeszítések sikeréhez” – hangsúlyozta Rita Ramalho, a Világbank-csoport fejlesztés-gazdaságtani részlege globális mutatókkal foglalkozó csoportjának megbízott igazgatója.

Januártól csak a Cégkapu!
A nyilvántartások alapján mintegy 700 ezer gazdálkodószervezetnek kellett volna augusztus 30-ig regisztrálnia a Cégkapu szolgáltatásra, mert a jogszabályban meghatározott gazdálkodó társaságok január 1-jétől csak ezen keresztül tarthatnak kapcsolatot az elektronikus ügyintézést biztosító szervezetekkel. A Cégkapura regisztrált gazdálkodószervezetek száma azonban csak mintegy 300 ezer, a többieknek ezért december végéig lesz még lehetőségük pótlólagosan regisztrálni!
Adózás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor