Ez még Trumptól is ciki - no meg jogszabályba is ütközik

Obama 2009-es beiktatásán készült képpel frissítette a hivatalos elnöki Twitter fiók háttérképét Donald Trump - vagy a stábja. Bár a frissen beiktatott amerikai elnök sok mindent megengedhet magának, ez azért tőle is túlzás. Ebből okulva lássuk, honnan lehet, és honnan nem képeket szerezni saját weboldalunkra.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Slate.com portál egyik újságírója szúrta ki, hogy valami nem stimmel a hivatalos elnöki Twitter fiók, a POTUS (President of The United States of America) új háttérképével. A hivatalos fiókot pénteken vette át az új amerikai elnök, Donald Trump stábja, most pedig egy lobogó amerikai zászlók tömegét mutató fotóval frissült a csatorna. Nincs is ebben semmi különösebben meglepő, mi más is lehetne a nyitókép. Nem is a téma az érdekes, sokkal inkább az, hogy honnan származik az ominózus kép: Barack Obama 2009-es beiktatásán készült. Úgy néz ki, hogy az elnöki stábból is rájött valaki, hogy ez mégsem teljesen oké, hamarosan képet cseréltek, és egy darabig egyetlen amerikai zászló töltötte ki a felületet. Mostanra ismét újítottak és az alábbi kép látható.

A történet jól példázza, hogy még a legprofibb helyeken is be-be csúszik némi hiba, amikor a megjelenésünket legjobban kiegészítő képek megtalálásáról van szó. Ha nagyon vágyunk is valamire, ami a másé, ez esetben is óriási hiba elcsábulni.

Nincs különbség egy fotó, kép felhasználásával kapcsolatban aszerint, hogy interneten vagy nyomtatott sajtóban, blogban, weboldalon, promócióban vagy könyvben használják fel.  A képek, fotók forrása (keresőmotor, képkereső, képadatbázis, közösségi média, papír alapú fotó) sem teszi azokat önmagukban szabadon felhasználhatóvá - hívja fel a figyelmet dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda partnere.

Ezzel ellentétben az alapvetés az, hogy minden fotó és kép (akár grafika, akár számítógéppel bármilyen technikával létrehozott vizuális alkotás, állókép) a szerzői jogi törvény szerint egyéni, eredeti jellegű szerzői műnek minősül, és annak bármilyen felhasználásához a szerző engedélye és a felhasználási engedélyért szerzői jogdíj fizetése szükséges. Ez alól a szabály alól vannak kivételek, ezek a szabad felhasználás esetkörei.

Ha mindenképpen szeretnénk jogtiszta képekkel/fotókkal díszíteni a weboldalunkat, blogunkat, közösségi oldalunkat, promóciós vagy marketing anyagainkat, azt többféleképpen tehetjük meg jogszerűen az ingyenestől a pár filléres megoldáson át a drága egyedi képkészítésig:

  • saját magunk készítjük a képeket, fotókat;
  • csak olyan képeket használunk, amelyekről meggyőződtünk, hogy azok ingyenes és szabad felhasználását a szerző engedélyezte (lásd fenti képkereső beállításokkal);
  • online fotóügynökségek ingyenes internetes adatbázisából válogatunk képeket, ahol a fotóügynökség gondoskodott a jogok megszerzéséről, itt általában részletes online licensz feltételeket is találunk, amik eligazítanak, hogy milyen célra, milyen korlátozásokkal engedélyezik az ingyenes adatbázisba tartozó képek felhasználását,
  • online fotóügynökségek fizetős internetes adatbázisából válogatunk képeket, ahol szintén a fotóügynökség gondoskodott a szerzői jogi engedély meglétéről;
  • megbízunk egy fotóst, művészt, hogy egyedileg nekünk készítsen képeket, fotókat, felhasználási szerződéssel megszerezzük tőle a jogokat és ezért fizetünk neki.
Jó kép kell? Csak óvatosan a Pinteresttel!
A Pinterest képek és YouTube videók felhasználása azonban rejt magában nem várt, rejtett jogi veszélyeket. Hogy mire kell figyelni, arról itt olvashat bővebben.
Ha sikerült jogszerűen megszereznünk a képet, akkor vigyáznunk kell arra, hogy jogszerűen használjuk is fel, vagyis ne sértsük meg a szerzők jogait. A magyar jogszabályok alapján ugyanis a művön (a mi esetünkben a fotón/képen vagy mellette/alatta), és az azzal kapcsolatos kommunikációban, továbbá ha a művet esetleg át is dolgoztuk, akkor a műből született új művön minden esetben fel kell tüntetni a szerző nevét és a forrást, ahonnan a kép származik (például a fotóügynökséget, ahonnan szereztük).

Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy a netről letöltött fotó vagy kép jogtiszta, akkor inkább ne használjuk fel, mivel a szerzői jogsértésnek a közhiedelmekkel ellentétben vannak jogkövetkezményei: komoly kártérítési pernek nézhetünk elébe, de üzletszerű felhasználás esetén akár még bűncselekménynek is minősülhet, amely pedig büntetőeljárás megindításával és rengeteg kellemetlenséggel járhat – figyelmeztet dr. Horváth Katalin.

Nem csak a képek, a szövegek esetében is nagyon fontos, hogy jogszerű tartalommal építsük fel a honlapunkat. Hogy mi használható szabadon, hogyan vehetünk át adott esetben tartalmat más forrásoktól, arról itt olvashatja jogász szakértőnk részletes beszámolóját.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo