Ezért buknak el az újítások

A rugalmasság, gyors alkalmazkodási képesség a megváltozott körülményekhez alapvető fontosságú a cégeknek a mai hektikus üzleti környezetben. A megújulást célzó intézkedések mégis az esetek 60 százalékában kudarcot vallanak egy kutatás szerint. Megmutatjuk, miért.

Kép: Fotolia

A mai hektikus üzleti környezetben, a szinte havonta változó piaci körülmények – adószabályok és jogi előírások – sűrűjében létfontosságú egy vállalkozásnak, hogy gyorsan alkalmazkodni tudjon a kihívásokhoz. Habár első pillantásra a kisebb cégek, amelyek felépítése kevésbé hierarchikus, előnyben vannak a lassan mozduló vállalatóriásokkal szemben, egy kutatás szerint a megújulást célzó törekvések hatvan százaléka mégis elbukik. Mint az Heike Bruch és Anna Schuler, a St. Gallen-i Közgazdasági Egyetem kutatói kiemelik: a kudarc oka, hogy a cégvezetők rosszul kommunikálják és menedzselik a szükséges intézkedéseket, így a változás félúton (vagy még hamarabb) egyszerűen kifullad.

Három csapdahelyzet azonosítható a kutatásuk alapján, amely a legnagyobb veszélyt jelenti a megújulásra:

Fásultság:

Ebben a helyzetben ugyan a cégvezetés nagy elánnal kezd bele a változtatásokba, az intézkedések okait azonban nem vagy nem megfelelően kommunikálják a munkatársak felé. Hasonló eredménnyel jár, ha a munkatársak a célként kitűzött eredményt túl távolinak vagy rosszabb esetben irreálisnak ítélik meg. Így támogatás hiányában a változtatást célzó intézkedések elhalnak, vagy csak kommunikációs szinten maradnak.

Erodálódás:

Ebben a helyzetben megindulnak ugyan a változtatást célzó intézkedések, azonban a munkatársak nem bíznak a meghozott intézkedések hatékonyságában. Hasonló a helyzet, amikor a kitűzött célok nem a hosszú távú növekedést szolgálják, hanem „csak” költségcsökkentési okkal történnek. Így, habár az intézkedések életbe lépnek, nem járnak különösebb hatással. Rosszabb esetben a különféle magánérdekek és pozícióféltés miatt a hatékonyságnövelő intézkedéseket „megfúrják”.

10 dolog, amivel szabotálhatjuk a saját cégünk növekedését
Szokás panaszkodni a világgazdaságra, a szabályozási környezetre, a fogyasztói szokásokra, a gyilkos árversenyre és sok minden másra, de ha mélyen magunkba nézünk szomorú, de igaz: a kisvállalkozások rendszeresen saját maguk szabotálják a növekedésüket. A külvilágon nem tudunk változtatni, de tegyük meg, ami rajtunk múlik!
Felgyorsult idő:

Ebben az esetben az egyes, akár egymásnak ellentmondó hatású intézkedések túl gyakran követik egymást, illetve ha az egyes intézkedések nincsenek összhangban a korábban meghatározott stratégiában. Jellemzően akkor történik ez, amikor egymás után többször személyi változások történnek a menedzsmentben. A munkavállalók ebben az esetben úgy érzik (és nem ok nélkül), hogy a túl gyors változások bizonytalanságot jelentenek a menedzsment köreiben. Még ha van is hosszú távú stratégia a hirtelen intézkedések között, ebben az esetben a munkavállalók teljes bizalmatlansággal tekintenek rá, és hamar megindul a tehetséges munkaerő elvándorlása is a cégen belüli bizonytalanság következtében.

Mint látjuk, mindhárom csapdában a vezetés helytelen kommunikációjából vagy stratégiájának hiánya miatt fullad ki a megújulás. A tanulság, hogy a munkavállalók és munkatársak elkötelezettsége nélkül nem érdemes belefogni a változtatásba. A támogatásukat viszont csak őszinte kommunikációval, elérhető és reális célokkal, illetve egyértelműen ezeket a célokat szolgáló intézkedésekkel szerezhetjük és tarthatjuk meg.

Nyolc mondat, amit sose mondhat a főnök!
Durván bánni nemcsak udvariatlan dolog a munkavállalókkal, hanem súlyos hiba is. Jelenleg ugyanis egyre súlyosabb problémaként jelentkezik a cégeknél a szakemberhiány, és egy rosszul megválasztott mondat miatt könnyen elpártolhat tőlünk a dolgozónk. Mutatunk ezért nyolcat azokból a mondatokból, amiket soha, semmilyen körülmények között ne mondjunk ki.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo