Ezért kell gyakran szervizbe vinni a kamiont

2014. augusztus 07. csütörtök - 06:14 / piacesprofit.hu
  •    

A szállítmányozó, fuvarozó cégek számos alkalommal szembesülnek azzal, hogy a vártnál gyakrabban válik szükségessé járműveik javítása, ami nemcsak jelentős többletkiadásokkal jár, de akár a megbízások időre történő teljesítését is megnehezítheti.

A vezetési stílus megváltoztatásával sokat spórolhatnak a fuvarozók – Kép: SXC

A tehergépkocsik tervezettnél gyorsabb amortizációjának oka gyakran a vezetési stílus nem megfelelő megválasztása, amely a szervizköltségek növelésén túl fokozza az üzemanyag-fogyasztást és ezzel együtt a fuvarozásból fakadó környezetterhelést is.

A járművezetők számára a teljesítendő feladatok, a szűk határidők és az egyre gyarapodó adminisztratív teendők mellett sok esetben nehézséget okoz vezetési képességeik folyamatos fejlesztése, holott erre a WebEye Magyarország felmérése szerint nagy szükség lenne. A társaság 12 hónapon át mintegy 500 járműbe szerelt egység segítségével gyűjtött adatokat a tehergépkocsi-vezetők vezetési stílusáról. Az adatgyűjtés a fordulatszám megválasztására, a tempomat használatára, a gázpedál helyzetére, az üzemóra és az átlagfogyasztás alakulására, illetve a megtett útvonalakra és a pihenőidők igénybevételének rögzítésére egyaránt kiterjed, a felmérés így pontos képet adnak a szállítmányozásban résztvevő magyar járművezetők vezetési szokásairól.

A sofőrök vezetési szokásai

A vezetési stílusra vonatkozó adatok elemzéséből kiderül, hogy a járművezetők nemzetközi fuvarok esetén 70-75 km/h, a belföldi szállítások során pedig ennél alacsonyabb, 60-70 km/h átlagsebességgel közlekednek. A határainkon belüli utak során az átlagos üzemanyag-fogyasztás ennek megfelelően legalább 1-2 literrel magasabb a külföldi fuvarokhoz képest. A járművek átlagfogyasztását amúgy a mérések eredményei alapján leginkább a fordulatszám nem megfelelő megválasztása, illetve a tempomat rendszeres használatának mellőzése növeli. A sofőrök egy részére jellemző ezek mellett az indokoltnál gyakoribb fékezés, de sokan a retardert sem használják megfelelően, illetve többen nem élnek a kigurulás és a motorfék kínálta lehetőségekkel.

A vezetési stíluson is múlik a károsanyag kibocsátás
Számottevő mértékben csökkenthető a szállítmányozás során a légkörbe kerülő üvegházhatású gázok mennyisége az útvonal alapos megtervezésével, a flottakövető megoldások segítségével, illetve a vezetési stílus megfelelő megválasztásával.

„A vezetési stílus nem megfelelő megválasztása nemcsak az üzemanyagköltségeket, de a járművek amortizációjából fakadó kiadásokat is növeli. A jövőben éppen ezért egyre fontosabb lesz a szállítmányozó cégek számára, hogy a flotta hatékony üzemeltetése mellett a járművezetők képességeit is folyamatosan fejlesszék. Ehhez pontos adatokon alapuló, folyamatos visszajelzésre van szükségük, amely a korszerű telematikai megoldásoknak köszönhetően már elérhető a felhasználók számára” – mondta el a felmérés kapcsán Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetője.

Így telik egy járművezető átlagos munkanapja

Mivel a sofőrök gyűjtő szállítmányozásra és távolsági fuvarozásra irányuló megbízásokat egyaránt kapnak, a naponta megtett utak hossza egyénenként jelentős eltérést mutathat. A különböző értékeket átlagolva kiderül, hogy körülbelül napi 50-150 kilométert futnak a hazai tehergépjárművek. Az ennek során megvalósítható fuvarok száma a kiindulási és a célállomás közötti távolságtól függően szintén eltérő lehet, de kisebb távok esetén egy sofőr akár 3-4 alkalommal is fordulhat naponta. A belföldi fuvarteljesítések jellemzően egy napon belül megvalósulnak. A le- és a felrakodás legalább 1-2 órát vesz igénybe.

A törvényben előírt kötelező pihenőidőt jellemzően az esti órákban veszik igénybe a gépkocsivezetők (a hazai vonatkozó szabályok értelmében ennek mértéke legalább 11 óra, amely heti három alkalommal 9 órára csökkenthető. Emellett négy és fél órányi vezetés után legalább 45 perces szünetet kell tartani, amely felosztható egy 15 perces és egy azt követő 30 perces pihenésre). A legnépszerűbb pihenőhelyek korábban

Tudom, merre jártál
Az üzemanyagárak emelkedése mellett a cégek számára plusz költséget jelent, hogy a céges személyautók használatának egy része – egy felmérés szerint átlagosan 10 százaléka – magáncélú. Pedig ez könnyedén kiküszöbölhető lenne.

az utak mellett található falatozók, kifőzdék voltak, de az autópálya-hálózat fejlődése nyomán ezeket a sofőrök ma már egyre ritkábban keresik fel.

Ilyen útvonalakon közlekedik egy átlagos gépkocsivezető

Országszerte a szállítmányozás során leginkább preferált utak közé tartozik a főváros környékén az M0-ás körgyűrű. A megadott határidőre teljesítendő fuvarok esetén az autópályák használata jellemző.

A tehergépjárművek viszonylag gyakran közlekednek településeken belül, ennek oka, hogy sok esetben így csökkenthető a fuvar lebonyolításához szükséges időt, illetve a megtett kilométerek számát. Ezzel együtt a városok belső területeit a teherautók általában elkerülik – sok esetben behajtási tilalmak és teherforgalmi súlykorlátozások miatt nem is használhatják az ott található útszakaszokat.

Költségkímélés
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor