Felmondani szépen: válás szeretettel

Az üzleti siker egyik kulcsfontosságú része, hogy megtanuljuk szeretni az ügyfeleinket. Ugyanilyen fontos, hogy szeressük a munkatársainkat is. És ez ne szűnjön meg a fájdalmas helyzetekben sem. Akkor sem, ha felállnak, és továbblépnek, felmondanak.

Sok oka lehet annak, hogy egy munkavállaló szeretne új lehetőségeket keresni, kipróbálni, vagy csak egyszerűen az adott munkahelyről kilépni. Időbe telik, sőt gyakran meg sem történik, hogy az érintettek belátják, ez a legjobb mindenkinek. Ám ha szeretettel, elfogadással kezeljük a helyzetet, gördülékenyebben léphetünk túl rajta. Ez nem azt jelenti, hogy így minden helyzet könnyű, korántsem. De a korrektség, a kedvesség kifizetődő hozzáállás.  Ez sok vezetőnek nehezen megy, elengedni nem könnyű, de nem lehetetlen. Íme, néhány ötlet, hogy hogyan érdemes kezelni a felmondásokat, a körülményeket, hogy a szeretet és a megbecsülés azért megmaradjon.

Kép: Fotolia

Kultúra

Minden cégnek van vállalati kultúrája, akár tudatosan alakítottuk, akár nem. Remélhetőleg a miénk nincs tele klikkekkel és éretlenséggel. Ez határoz meg sok mindent a cégnél. Ha valakit alkalmazunk, és kiderül, hogy nem illik bele a kialakított kultúrába, engedjük el. Ám nincs szükség arra, hogy lejárassuk őket a kollégák előtt, sőt, azt kommunikáljuk feléjük, hogy soha nem lesznek képesek megtalálni a sikert, máshol sem. A bukás egyik receptje az, ha egy kiváló munkatársat egy borzalmas vállalati kultúrába helyezünk. Hihetetlen módon csökken a teljesítménye. Fogadjuk el, hogy az emberek változnak, növekednek, tanulnak, és továbblépnek, hiszen a fejlődés nem csupán a mi „talajunkban” lehetséges.

Felmondás azonnali hatállyal – 8 fontos tudnivaló
Olykor minden cég esetében felmerül az azonnali hatályú felmondás szükségessége. Ennek indoka alapvetően kötelezettségszegés, de más cselekmény is lehet a törvény megfogalmazása szerint. Mutatunk 8 dolgot, amire mindenképp figyelni kell, ha azonnali hatályú felmondásra kerül a sor.
Rossz döntés

Előfordul, hogy rosszul döntünk. Az újonnan felvett munkatárs nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Ez több minden miatt előfordulhat. Lehet, hogy a kiválasztás nem volt alapos, az is előfordulhat, hogy az alany játszotta jól a szerepét, ami megtévesztő volt. De az is előfordul, hogy már szélsebesen be kell tölteni az üres pozíciót, és figyelmetlenül, gyorsan választunk. Ez már mindegy is, a számunkra nem hasznos alkalmazott benn van a cégnél. Ha a kvalitásainak hiányosságait felismerjük, a cél a gyors és fájdalommentes elválás. Nem kell megalázó, megfélemlítő helyzeteket teremteni, vagy ellenszenves képet festeni róla. Felvettük, hibáztunk, engedjük el méltósággal, kedvesen, határozottan. Ez a legjobb neki, és nekünk is. Ez a legjobb neked és nekik.

Fegyelmi

Ez az a helyzet, amikor felveszünk egy alkalmazottat, aki nem tudja teljesíteni a kijelölt feladatokat, és ezt egy idő után mindketten tudjuk. Az is lehet, hogy már egy jó ideje nekünk dolgozik, ám egyszer csak hirtelen süllyedni kezd. Egyszer eljön a pillanat, amikor egy fegyelmi elengedhetetlen a vétségek miatt. (Arra ügyeljünk, hogy első dühünkben ne mutassunk ajtót senkinek sem! Fontoljuk meg a döntést!) Ha egy sofőr rendszeresen meghamisítja a menetlevelet, ha valaki a munkaidejét a Facebookon tölti, ha ittasan jár munkába, akkor nem hagyhatjuk, hogy a vállalati kultúra sérüljön az ismétlődő kellemetlen és romboló helyzetek miatt. Ha nem javul a helyzet, bármennyi figyelmeztetésen is vagyunk túl, el kell köszönni egymástól. Ám csináljuk becsületesen, legyünk kedvesek, de határozottak. Ne feledkezzünk meg a csapat többi tagjáról sem. Ösztönözzük őket, adjunk hitet, hogy a továbbiakban minden rendben lesz, a kolléga távozása nem fog fennakadást okozni hosszú távon.

Hogyan mondjunk fel?
Mindkét fél érdeke, hogy a törvényi rendelkezések betartása mellett minél gördülékenyebben menjen a felmondáshoz kapcsolódó adminisztráció. Itt megtalálja a legfontosabb tudnivalókat a felmondás közlésétől a felmondási időn át az indoklásig.
Leépítés

Fontos megjegyezni, hogy az alkalmazottak többet törődnek a magánéletükkel, a fizetéssel és a családjukkal, mint a céggel. Legalábbis ez lenne a normális. Nem várhatjuk el, hogy a vállalat kihívásait úgy kezeljék, mint a vezérigazgató, és kritikus helyzetben terveket szőjenek. Ha valakitől vagy valakiktől meg kell válnunk, mert a leépítés elkerülhetetlen, tegyünk meg mindent, hogy a legsimábban menjen az ügyintézés, a vállalkozás túlélje az átmeneti időszakot. Ehhez az is hozzátartozik, hogy ha van rá módunk, adjunk végkielégítést, hogy a közeli jövő ne legyen bizonytalan a távozni kényszerülő kollégák számára. Ha erre nincs mód, akkor is próbáljunk segítőkészen hozzáállni a helyzethez, a lehető legjobbat kihozni minden fél számára.

A legjobb kilépési stratégia szakmailag korrekt, emellett kedves és szeretetteljes. Még ha a munkavállaló feszült is, vagy fáj az elbocsátás, mindenki számára előnyösebb, ha a szereteten, a tiszteleten van a hangsúly. Lehet, hogy nem sok értelme látszik a jelenben, de hosszú távon a hidegség nem kifizetődő, a piacon számít, hogy milyen hírünk van.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo