Felvenni vagy kiszervezni?

2016. december 01. csütörtök - 11:00 / piacesprofit.hu
  •    

A meetup, a szakmai találkozó, a workshop – nem csupán marketingeszközök, hanem kiemelkedő lehetőségek is a kkv-k számára, hogy megismerkedjenek jó gyakorlatokkal, stratégiákkal. Egy ilyen üzleti reggelin jártunk, hogy megtudjuk, miként tudjuk költséghatékonyan integrálni a kisvállalkozói környezetbe azokat a HR és minőségirányítási gyakorlatokat, amiket a multik már – anyagi megkötések nélkül – régóta kihasználnak.

Néhány éve még nem gondoltuk, hogy a fiatalok elvándorlása, a kompetencia szükségletek megváltozása miatt munkaerőhiánnyal küzd majd bármelyik magyarországi vállalat is. Mára olyan mértékű lett a munkaerőhiány, hogy a kkv szektor sem kerülheti el, hogy tudatos HR tevékenységet végezzen, ha hatékony munkaerőt, fejlődő vállalkozást akar építeni és ha ő maga nem HR szakember, vagy egyszerűen a vállalatirányítás, a szakértelme, amire vélhetően az üzlete épült teljes embert kíván és nem akar elaprózódni.

Az Üzleti reggelin jelenlévő 50-60 ember jó háromnegyede 50 fő alatti cégből érkezett, jellemzően vállalatvezetők, akik nem csak arra voltak kíváncsiak, hogy HR tevékenységet kell-e végezni a cégüknél, de azt is tudni akarták, hogy ezt hogyan, ki csinálja és milyen költséggel, hiszen egy kkv-nál a vállalatnövekedés kezdeti szakaszán még nem feltétlenül lenne napi 8 órás feladata egy HR-szakembernek, így nem érné meg a befektetést. A saját példára épített bemutató egy témában mindig hiteles, így Ladics Viktória prezentációja HR fontosságáról, annak kiszervezhetőségéről nagy sikert aratott. A szakember öt éve elindított HR tanácsadó vállalkozása 5 fővel indult, ám mára 36 fővel működik, így kiváló példát tudott prezentálni.

üzletireggeli1

A nagyvállalati tapasztalattal is rendelkező előadó felhívta a figyelmet olyan kihívásokra, amelyek egy kisvállalkozás növekedésekor merülhet fel, de a multiknál bevált gyakorlatokkal orvosolhatók. Az első eset, amikor kis létszámmal dolgozunk, valaki elvégzi a HR tevékenységet, de feladatkörök könnyen elmosódnak. Ha nincs külön HR-szakember a csapatunkban, hanem a pénzügyes intézi a az összes emberi erőforrás menedzsmenttel kapcsolatos teendőket, vagy, ha cégvezetőre hárul ez a feladat a szakmai munkán, az üzletszerzésen és vállalat vezetésen túl, akkor az erőforrások elaprózódnak.

Pénzügyi megtakarítások forrásai kiszervezés esetén:
  • méretgazdaságosság
  • hatáskör-gazdaságosság
  • folyamatgazdaságosság
  • fix költségek átalakítása változó költségekké
  • befektetési ráfordítások mérséklődése
  • költség-átláthatóság

Megfelelő ember, pontos feladatkörrel

Patonai Ágnes, működésfejlesztési tanácsadó és kisvállalati tulajdonos előadása rámutatott, hogy ezen a ponton miként kapcsolódik össze a HR és a minőségirányítás: az erőforrások elaprózódása, illetve a kompetenciák nem megfelelő, pazarló kihasználása hatékonyság csökkenést eredményezhetnek. Első lépésként elmagyarázta, hogy milyen összetett vállalatvezetési gyakorlatokat takar egy minőségirányítási rendszer működtetése, és annak mennyire fontos fundamentuma a megfelelő HR tevékenység. Kiemelte, hogy a munkatársaknak szintén tudatában kell lenniük abban, hogy a vállalat folyamatosan változik és ehhez összehangolt, előremutató tevékenységet kell végeznie mindenkinek a csapatban.

Hogy ezt elősegíthessék a kkv-k vezetői, fontosnak tartja, hogy a szervezetet és környezetet megértsék, és felismerjék, hogy az érdekelt felekbe a munkatársak is beletartoznak, és az ő szükségleteiket is megismerje a vezetőség. Lényeges, hogy a felek elvárásai megértésre leljenek és a szervezeti szerepek, felelősségek, hatáskörök ennek megfelelően pontosan legyenek meghatározva, dokumentálva és időről időre ellenőrizve, frissítve. A minőségirányítás által teljes körűen menedzselt vállalat és az emberi erőforrásokkal összefüggő feladatok összekapcsolódása egy alapvető menedzsment cél, amely jelenti a magas szintű minőséggel bíró termék vagy szolgáltatás előállítását éppúgy, mint a folyamatok magas szintű menedzselését.

A kiszervezés nem közvetlen pénzügyi megtakarításként jelentkező hozadékai:
  • alaptevékenységekre fókuszálás
  • hozzáférés szakértelemhez
  • a folyamatok minőségének javulása
  • rugalmasság és skálázhatóság
  • pozitív hatás az innovációkra
  • radikális változásmenedzsment

Mennyibe kerül, hogyan működik?

Minden cégvezető első kérdése, hogy akkor hogyan oldja meg a HR és a minőségirányítási rendszer működtetéséhez kapcsolatos tevékenységeket és mindez, mekkora ráfordítással jár. A két előadás konklúziója, hogy a tervezés és a költségek optimalizálása szempontjából is jó megoldás ezen tevékenységek kiszervezése. Amellett, hogy a hatékonyság nő, mivel az adott dolgozó vagy cégvezető jobban tud összpontosítani a vállalat fő tevékenységére, emellett a vállalati fix költség helyett, működési költségként jelentkezik a kiszervezett feladat elvégzése, ezek már kézzelfogható számadatok minden cég esetén. Fontos látni, hogy csupán adminisztrációs tevékenységre nem éri meg kiszervezni egyik tevékenységet sem, hiszen a tanácsadók, konzulensek olyan szaktudással bírnak, amelyet érdemes kihasználni a menedzsment támogatására, akár eseti jelleggel, konkrét feladatra akkreditálva, vagy havi rendszeres megbízás alapján. Az adminisztráción túl felmerülhetnek a szervezeten belül olyan feladatok is, mint az új belépő toborzása, kiválasztása, folyamatfejlesztés, teljesítménymérési és -értékelési rendszer kialakítása, vezetői kultúra fejlesztés és elismerés. Ha döntöttünk valamely feladatok kiszervezéséről, fel kell készülnünk egy mély és bizalmas beszélgetésre.

uzletireggeli2

Patonai Ágnes és Ladics Viktória egyöntetű véleménye volt, hogy a különböző feladatok kiszervezése abszolút bizalmat feltételeznek és minden esetben egy feltáró beszélgetéssel kezdődik, hogy kiderüljenek az igények, elvárások és célok. A feladatlista összeállítása, a kompetenciák kiválasztását követően, az adott szakterületen leginkább jártas HR-tanácsadó, vagy minőségirányítási konzulens a szakmai csoport tagjaként, az egyes számú vezetőt támogatja, nem pedig egy izolált vállalkozóként dolgozik és a munkavégzés mellett a szaktudását is átadja a kkv számára.

A megfelelő szakmai kompetenciákkal rendelkező, HR tevékenységeket végző tanácsadók, konzulensek, valamint a minőségirányítást szakmaként űzők bevonása a kiszervezésen keresztül a kisvállalati folyamatokba, takarékos, működő megoldást kínál a kkv-szektornak arra a kihívásra, hogy a jelenkor vállalati emberi erőforrásaihoz kapcsolódó feladatait professzionálisan meg tudja oldani.

 

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor