Franchise = automatizált siker?

Sokan azért döntenek franchise vállalkozás indítása mellett, mert abban bíznak, a bevált marketing és know-how miatt biztosra vehetik a sikeres üzletet. A dolog azonban sajnos ennyire azért nem egyszerű.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vállalkozni szeretnénk, és úgy döntöttük, hogy a sikereinket egy franchise-hoz csatlakozva szeretnénk elérni. Egy jól bevezetett márka mellett döntünk, befektetünk, és hátradőlünk, biztosra véve, hogy a pénz is dől hamarosan. De mégsem. Vajon mi romlott el? Segíthet elkerülni a kudarcot, ha figyelünk néhány alapvető szempontra, amivel csökkenthetjük a kockázatot.

Franchise vagy új vállalkozás? Öntől függ!
Egy nagyobb egység részeként sok tekintetben könnyebb, mint egyedül. De csak annak, akinek a vállalkozói habitusa is alkalmas a szigorú keretek közötti működésre. Segítünk kideríteni, Önnek melyik való!
Azzal, hogy csatlakozunk egy működő franchise-hoz még nem vásároljuk meg automatikusan a sikeres működést is. Hiszen a receptnek csupán egy része adott, ahhoz, hogy az elvárásainknak megfelelően működjön az új üzlet, a partnerség, a mi döntéseinkre is szükség van.

Stabil márkanév

Az első lépés, hogy a figyeljünk arra, a választott franchise sikeres, már befutott márkanévhez kapcsolódjon. Minél ismertebb a márka, annál kevesebb energiát és pénzt kell majd befektetnünk a marketingköltségekbe, a bevezetés is zökkenőmentesebb lehet. (Persze sok esetben viszont magasabb a belépés költsége, de erről később.)

Kép:Pixabay

Tudás

Hasznos, bár nem okvetlenül szükséges, hogy az átvett üzleti a mi képzettségünknek, gyakorlatunknak megfelelő iparágba, szektorba tartozzon. Nem minden esetben elegendő a mi lelkesedésünk, ha speciális tudást igénylő a terület, amibe fektetünk, kell stabil szakértelem is. Érdemes alaposan körbejárnunk azt is, hogy az átadó rendelkezzen elegendő tudással, tapasztalattal, know-how-val, amire mi is építkezhetünk. Emellett pedig, nem utolsó sorban képes arra, hogy mindezt használható tudásként át is tud adni számunkra. Fordítsunk időt arra is, hogy az átadó céggel, a rendszer gazdájával jól megismerjük egymást, ez a későbbi viták, félreértések miatt lehet fontos. Tisztázzuk az elvárásokat, így nem érhet meglepetés a későbbiekben. Alapvető elvárás, hogy az átadó rendelkezzen egy mindenre kiterjedő kézikönyvvel, amiből minden apró részletet megtudhatunk az adott franchise működéséről. Ha ez nincs, csak elméleti tudásátadás, érdemes új lehetőségek után kutatnunk.

Így működik a sikeres franchise
Újabbnál újabb sikersztorik, rohamosan bővülő hálózatok hívják fel az üzleti szektor figyelmét a franchise-ra mint követni érdemes üzleti modellre. A sikerhez azonban fontos tisztán látni a franchise üzleti modell legfontosabb jellemzőit, az elvárásokat és előnyöket. Minderről Mandel Katalin a Magyar Franchise Szövetség főtitkára beszélt a Piac&Profit KKV-Akadémiáján.
Költségek

Szintén kritikus területet jelentenek az anyagi kérdések. Ha a franchise lehetőségeket böngésszük, találkozhatunk viszonylag alacsony és igen magas belépési küszöböt támasztó márkákkal is. Mérlegeljük, hogy mennyit fektetünk be, és ne a teljes összeget költsük a kezdeti beruházásra! Hiszen ha az első pillanatban lenullázzuk a számlánkat, a további felmerülő költséget boríthatják a terveinket. Ha túl magas a belépési díj számunkra, nézelődjünk tovább, nem érdemes minden tartalékunkat feltenni egy lapra. Ugyancsak tisztázni kell a legelején a forgalom után fizetendő jutalék mértékét is. Végezzünk kalkulációkat, mérlegeljük a működéssel járó költségeket, a mi igényeinket, és ha túl magasnak ítéljük meg a kötelezően fizetendő havi összeget, inkább nézzünk más lehetőség után, ne bízzunk a vak szerencsében, hátha a várt számok duplája lesz az értékesítés. Nem lesz.

A piaci rés

Végezzünk piaci felmérést a környéken, ahol szeretnénk belevágni a franchise üzletbe. Van-e megfelelő kereslet? Ez a mi elvárásainknak elegendő? Mekkora a konkurencia? A versenytársakat nem hagyhatjuk ki a számításainkból, kudarchoz vezethet, ha figyelmen kívül hagyjuk a létezésüket. Egy telített piacra még egy igen kecsegtető, roppant sikeres koncepció is nagyon nehezen tud betörni.

Visszajelzések

Mindenképpen mérjük fel, hogy a rendszer átadó gazdája a későbbiekben milyen fejlesztéseket tervez, hogyan szeretne tovább lépni. Ez bennünket is érinthet. Emellett nagyon fontos, hogy ne engedje el a kezünket, folyamatosan legyen visszacsatolás, hogy a munka, amit végzünk az ő elvárásainak is megfelel. Hiszen a minőség megtartása, a rendszer egységessége mind, mind a siker része kell, hogy legyen.

Másodszor se könnyebb üzletet nyitni – erre kell figyelni
Ha azt hittük, az első üzlet megnyitása volt a nagyobb kihívás, várjunk, amíg belevágunk a másodikba. Az se lesz sétagalopp, mondják az öreg rókák.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo