Ha egy cég szexi, akkor vonzza a munkaerőt

2017. október 20. péntek - 18:30 / Kriston László
  •    

Sorra születnek felmérések, melyek azt mutatják, hogy a cégvezetők nehezen találnak kompetens munkaerőt, mert nagy számban távoztak külföldre az értékes, tehetséges munkavállalók. Hogyan lehet ilyen helyzetben fejleszteni egy céget? Erről is beszéltek az előadók a Piac & Profit Szervezetfejlesztés 2017 című konferenciáján.

Ebben a munkaerőhiányos korban, amikor a magyar munkavállalók jelentős része külföldön dolgozik, “a cégednek szexinek kell lenni, különben nem tudod magadhoz vonzani a munkaerőt”- jelentette ki Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Kft. ügyvezető igazgatója, aki úgy véli, ilyen kedvezőtlen helyzetben is lehetséges a növekedés.

A kékesszürke ötven árnyalata

Egyre népszerűbb a vállalatok között a teal modell, hangsúlyozta Toldi Zsuzsanna, az Aquilone Training Szervezetfejlesztési Kft. ügyvezető igazgatója. (A teal egy kékesszürke színt jelent.) A teal cégekben nagyfokú önmenedzsment valósul meg a munkatársak körében, s maszkokat sem kell viselni, mindenki hozhatja személyisége teljességét.

nő maszkban grimaszol

Maszkot sem kell viselni, mindenki hozhatja személyisége teljességét. Kép:Pexels

A McKinsey tanácsadó cég egykori munkatársa, Frederic Laloux könyvet írt ezekről az új típusú szervezetekről Reinventing Organizations címmel. Ő kiváló példának tartja a kaliforniai paradicsomfeldolgozót, a Morning Start, ahol mindenki a saját maga főnöke. Önállóan hoz döntéseket a saját munkakörét illetően (akár beszerzésekről is). “Ez az önmenedzsment. Felelősséggel tartozni a tetteimért. Sok energiát lehet ezzel megspórolni”, mondta Toldi.

Nemcsak az intrikák és a csatározások esnek ki a képletből, hanem a munkahelyi szerepnek való megfelelés. Az ember önmaga tud lenni. “Ugyanaz vagyok otthon, mint a munkahelyen. Nem kell maszkot viselnem.”

A cégszervezés mai szakirodalmában így jellemzik a különböző vállalkozástípusokat és vezetési elveket:

  • Vörös: parancsuralom, engedelmesség, munkamegosztás. Hasonló szervezet: farkasfalka, maffia.
  • Borostyán: Hierarchia, stabilitás, formalizált szerepek és folyamatok.
  • Narancs: Hosszútávú szemlélet, verseny, profit, célok, innováció, elszámoltathatóság, meritokrácia.
  • Zöld: Résztulajdonlás, kultúra vs. stratégia, felhatalmazás, vevőközpontú, értékalapú cégkultúra, elköteleződés. Prezi, Magnet Bank.
  • Teal (kékesszürke): Rugalmas struktúra, közös küldetés, elosztott döntés, teljesség (hozd a munkába a saját teljességed),, önmenedzsment, evolúciós cél (saját fejlődési irány), megjósolni a jövőt. Patagonia, Buurtzorg (holland ápolónővérhálózat).

Minták, beidegződések, tudatszintek

A menedzsereknek tudatában kell lennie annak, hogy létezik “hatáskörön túli vezetés is, vagyis a munkatárs továbbviszi azt az energiát, világképet, amit 8-10 órában érzett”, mondta Stefany-Tóth Judit, a Gestalt Egyesület elnöke.

Evolúciós léptékben mintafelismerő fajjá képeztük ki magunkat. Ezt vizsgálja a gestalt pszichológia, vagyis az alaklélektan. Például az alakfelismerő készségünket, mely még a természeti képekben is hajlamos meglátni emberi formákat vagy két véletlenszerűen egymás mellé tett tárgyban a mosolyra ívelő ajkakat. “Amit valóságosnak látunk, az a tudatunk eredménye. Figyelmünk folyamatosan változik, emel ki és süllyest vissza adatokat a háttérbe,” mondta Stefany-Tóth. “Az emberi percepció lényege, hogy jelentést társítunk a dolgokhoz,” tette hozzá Békési Gábor, a Vállalati Vitalitás Index kifejlesztője, a SPA Tudásbázis munkatársa.

Például ott egy rajz a vázáról, aminek a környezete egy arc formáját adja. Tehát két dolog van a képen, komplementer módon. “Hozzászoktunk, hogy csak a vázát vagy az arcot lássuk. Elfelejtettük, hogy rengeteg információ van, amit nem látunk meg.

Egy szervezet tudati szintje sosem haladhatja meg a vezető tudatszintjét, akinek az a feladata, hogy a lehető leginkább kreatív és színes perspektívát valósítsa meg,” szögezte le Stefany-Tóth.

Add el magad
A cégek már termékeket adnak el, hanem életérzést és sztorit. Narratívát. Zappos online cipő és ruhabolt szlogenje például “delivering happiness”. Vagyis boldogságot hoz. Az embernek képesnek kell lennie eladnia magát. És a vállalkozását is. Akár informálisan, akár szakmai rendezvényeken.
Az Adobe sok tréninget tart a munkatársainak, melyeken megtanítja nekik, így beszélj a cégről”, mondta Serényi János, a McCann Erickson Budapest alapítója, az Értékrend Kft. ügyvezető igazgatója. Serényi egyszer egy neves pénzintézetnél tartott tréninget, s meglepve tapasztalta, hogy a munkatársak közül kevesen tudták, hogy a bank milyen díjakat nyert.
Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor