6 tanács, hogyan bánjunk a befektetővel!

A befektetőkkel történő sikeres kapcsolatépítés nem csupán tőkeemeléshez segíti hozzá a vállalkozást, de egyenes utat jelenthet több évig tartó, kölcsönös előnyökkel járó partnerségek felé is. Azonban addig a pontig még sok buktató vár a vállalkozókra, amelyeket érdemes elkerülni.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jó kapcsolat kiépítése a tőkén túl éveken keresztül gyümölcsöző partnerséget hozhat - Kép: SXC

Ahogy az üzletrész-vásárlás egyre népszerűbbé válik, egyre több lehetséges befektető és befektetési célpont keresi a tőkepiacon a számára legmegfelelőbb partnereket, akik sokan saját egyéni szempontjaik alapján döntenek a tőkebevonásról vagy tőkekihelyezésről. (Ez a kérdés több száz magyar cégnél válik hamarosan égetővé!) A jövőbeli befektetői kör sikeres kiépítése érdekében tehát nem árt megfogadni néhány alapvető tanácsot, amelyek betartása nagyobb eséllyel juttatja el a vállalkozót céljai eléréséhez – olvasható a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. blogján található bejegyzésben.

Az első találkozáskor ne csak a pénzről beszéljünk!

Egy régi mondás szerint: ha pénzt szeretnél, kérj tanácsot; ha tanácsot akarsz, kérj pénzt! Igaz ez befektető-kereséskor is, hiszen nem túl bizalomgerjesztő, ha a tőkét kereső vállalkozó rögtön azzal kezdi, hogy mekkora összegre van szüksége. Egy vállalkozó nem várhatja el, hogy a másik fél rögtön az első tárgyaláson beleszeressen a cégébe; a jó üzleti kapcsolathoz idő kell. Érdemes lehet még jóval a cégbővítés előtt egy sor lehetséges befektetővel találkozni pusztán azért is, hogy tanácsot, visszajelzést gyűjtsünk, felkészüljünk a „befektetői viselkedésből”. Így már egészen korán kialakulhat egyfajta bizalom, amire a partnerség épülhet, és közben a befektető látja, hogy tisztelik és elismerik a szakmai tudását. Fontos ugyanakkor, hogy a befektetőhöz már világos elképzeléssel menjünk oda finanszírozási igényeinket illetően is. Az első benyomás fontosságáról és arról, hogy hogyan befolyásolhatjuk azt, itt olvashat részletesen.)

Mutassuk magunkat megbízhatónak!
Az üzleti életben a megbízhatóság kulcsfontosságú tényező, és a megbízhatóság egyik arca a pontosság. Érdemes figyelni rá, ahogy arra is, hogy ha mégsem sikerül, hogyan kommunikáljuk. A Piac & Profit szakértője segít!
A tények elferdítése nem megengedett!

A befektetői tárgyalások során nagyon fontos, hogy mindkét fél tisztában legyen a pontos adatokkal és tényekkel a másik féllel kapcsolatban. Ha egy-egy félrevezető információ később kiderül, az nem csupán a szakmai kapcsolatot teheti tönkre, de magát az üzletet is. Mindennapos dolog, hogy a vállalkozó a cég első bemutatása során kiemel néhány elemet, amelyek a céget a valóságosnál előnyösebb színben tüntetik fel; az viszont már nem elfogadható, ha nyíltan hazudik a befektetőt érdeklő adatokról. Egy profi befektető előbb vagy utóbb rájön a ferdítésre, amelynek a híre hamar elterjedhet befektetői körökben. Ez pedig egyszerűen nem éri meg a kockázatot. (Ettől válik egy cég kívánatos befektetési célponttá!)

Ne szabjunk feltételeket és ne gyakoroljunk nyomást!

Érdemes hagyni, hogy a cég érdemeiről a piac beszéljen, a vállalkozó dolga inkább csak az, hogy útmutatást adjon a befektető számára. Ajánlott például bemutatni a versenytársak eredményeit, majd előadni, hogy a vállalkozó cége szerinte miben teljesít jobban. Az a vállalkozás, amelyik kijelenti, hogy nincs versenytársa, a legritkább esetben kelti komoly cég benyomását, viszont ez alkalmas arra, hogy az egyik legfontosabb ismeret hiányát feltételezze a befektető részéről. Ezen túl, érdemes a vállalkozásunkat még a befektetővel való tárgyalások előtt felkészíteni a későbbi jogi és pénzügyi átvilágításra, a gyors és pontos adatszolgáltatásra és a transzparens működésre. Nem biztos, hogy amit mi a vállalkozásunkról gondolunk, az megegyezik azzal, amit egy külső szakértő lát. Erre az esetre készülni kell, és akár komoly munka árán is változtatni a jelenlegi működésen.

Nem mutatni, éreztetni
A gazdasági válság előtt az árukat harsányan fitogtató ruhák nem keltettek visszatetszést az üzleti szférában. A recesszióval viszont ez is átalakult. Az elegancia fontos, a hivalkodás viszont szigorúan tilos!
Legyünk magabiztosak és határozottak!

Egy vállalkozó legyen magabiztos a vállalkozását illetően. Magabiztosságának alapja a cég, a piac és a termékek valós ismerete. Elérheti célját, ha azt közvetíti, hogy valami olyat tud, amit más nem – persze arrogancia nélkül. Viszont az állítások ne legyenek üresek; mindig közvetítsenek valami lényegeset. A tartalom nélküli nagy szavak inkább bizonytalanságot, mint hozzáértést sugallnak. Egy másik fontos szempont a határozottság: nincs rosszabb, mint amikor a befektető minden feltételét elfogadja a vállalkozás. Ez csak akkor lehet, ha a vállalkozás nem értetette meg a tőkebefektetés formáját, vagy annyira sürgeti a pénz hiánya, hogy bármit elfogadna. Egyik esetben sem lesz olyan befektető, aki beszállna a cégbe. A saját érdekek védelme fontos szempont, de nem egyenlő a saját igazunk makacs ismételgetésével.

Tartsuk a kapcsolatot és adjunk visszajelzést!

A legtöbb befektető az első találkozáskor még nem dönti el, hogy ad-e tőkét egy adott vállalkozásnak. Fontos tehát, hogy miután lezajlott az első tárgyalás, a vállalkozó küldjön visszajelzést, és időről időre informálja a befektetőt a vállalkozását érintő fontos lépésekről és változásokról. Érdemes jeleznie, például, hogy melyek a cég következő lépései, illetve azt is, ha minden a tervek szerint alakul. Ha a befektetőnek lehetősége van arra, hogy nyomon kövesse a vállalkozás fejlődését, sokkal nagyobb eséllyel dönt a befektetés mellett.

Ne égessük fel a hidakat!

Még ha a befektető úgy is dönt, hogy nem fektet be a vállalkozásba, az is lehet pozitív tapasztalat – nem szabad védekezni, megsértődni vagy feldühödni. Sosem lehet tudni, hogy mikor érnek össze újra a vállalkozó és a befektető útjai, ha pedig egyszer már felégettük a hidat, nehéz a visszaút. Fontos, hogy a cégvezető a lehetőségeket nyitva hagyva, a negatív érzéseket félretéve lépjen tovább a sikertelen tárgyalásokon is. Ki tudja, lehet, hogy a következő találkozáskor már a cégvezető lesz előnyösebb helyzetben. Természetesen a tanácsok megfogadása nem jelent egyértelmű garanciát a befektetésre, de bizonyosan megnövelik annak az esélyét, hogy a cég elérje kitűzött céljait.

A hatékony bemutatkozás 3 pontja
Új üzleti kapcsolatok kialakítására, új üzleti partnerek megismerésére remek lehetőséget adnak a szakmai konferenciák, kiállítások, vásárok. Sokan mégsem használják ki ezeket a lehetőségeket kapcsolatépítésre, mert félnek attól a pillanattól, amikor eljön a – sok kisvállalkozót próbára tevő – bemutatkozás rész.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo