Hiába a sok eladás, ha nincs, aki kezelje a pénzügyeket

2018. március 13. kedd - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Vállalkozóként fontos cél, hogy jól működő rendszer álljon szolgáltatásunk vagy termékünk mögött. Hiába a sok eladás, ha nincs, aki feldolgozza, kezelje a reklamációt, kommunikáljon az ügyféllel vagy foglalkozzon a pénzügyekkel.

Minden vállalkozás egy rendszer. Vannak jól működő rendszerek, ezeket hívjuk sikeres vállalkozásoknak. Vannak hibásan, vagy hiányosan működő rendszerek, ezeket nevezzük stagnáló vállalkozásoknak. És vannak rendszertelenül vagy rendszer nélkül működő vállalkozások, őket ismerjük veszteséges vagy instabil vállalkozásoknak. Vállalkozóként fontos cél, hogy jól működő rendszer álljon szolgáltatásunk vagy termékünk mögött. Hiába a sok eladás, ha nincs, aki feldolgozza, kezelje a reklamációt, kommunikáljon az ügyféllel, vagy foglalkozzon a pénzügyekkel. Sok vállalkozás problémája, hogy nem működnek rendszerben.

Mi kell egy jól működő üzleti rendszer felépítéséhez? Rendszerszemléletű szervezeti felépítés – szükség esetén szervezetfejlesztési audit – és az úgynevezett funkcionális területek állandó felügyelete. A funkcionális területek minden vállalkozás esetén a kulcsfontosságú működési területet foglalják magukba, amelyek átlátható működést és stabil szervezetet biztosítanak, bármilyen cég esetén.

fejek, bennük felkiáltó és kérdőjellel

Kép:Imagebay

Ügyvezetés

Ez gyakran maga tulajdonos. Legfontosabb feladata a cég képviselete, munkáltatói jogok ellátása, általános működtetése. Érdemes lehet rá felvenni külső embert, ha nem te vagy a legalkalmasabb ember rá.

Értékesítés

Mint ahogy egy korábbi cikkben is szó volt róla, ez kulcspozíció, ne add ki a kezedből. Sokkal fontosabb, mint az, hogy a tényleges eladásokat ki végzi el. Ha kiadod, lemondasz a bevételed – és a profitod – ellenőrzéséről. Ez nem átadható pozíció vállalkozóként. Nagyvállalatok esetén igen, de ott is kulcspozíció marad.

Miért vásárolunk gondolkodás nélkül? A pszichológia megadja a választ
Mivel rengeteg információval kell nap mint nap megküzdenünk, ezért az agyunk sok más állatéhoz hasonlóan forgatókönyveket dolgozott és dolgoz ki, melyek gyakran komplex cselekvéssorokat foglalnak magukban.

Marketing

Érdemes különválasztani az értékesítéstől, még ha együtt is kell működniük szorosan. Az elsődleges kommunikációs csatornád a piacoddal és az ügyfeleiddel. Ne add át senkinek a vezetését. Alkalmazhatsz rá külső partnert, de szigorúan a felügyeleted alatt. Ha nincs marketing, az olyan, mintha levágnád a sales kezét.

Operatív működés vezetője

Feladata a cég operatív működtetése. Az a személy, aki biztosítja, hogy minden a megfelelő rendben és időben történjen, és hogy a terméked vagy szolgáltatásod rendben eljussanak a vevőidhez. Átadható pozíció, megfelelő, az irányítást jól tűrő embernek.

IT és technológiai fejlesztés

Sokszor elhanyagolt terület. Fontos, hogy legyen valaki a cégednél, aki folyamatosan felügyeli az információs technológiai hálózatodat és kapacitásodat. Ide tartozhatnak az ügyfél-adatbázisok, a CRM rendszer, értékesítési rendszer, adattárolás, online és offline kommunikáció, számlázás stb. Kiszervezhető terület, de nélkülözhetetlen. Vagy a cégen belül vagy alvállalkozón keresztül, de kell legyen valaki, aki csak ezzel foglalkozik, még ha kis cég is vagytok.

Pénzügy, könyvelés

Pénzügyi kimutatások, számlák kifizetése, bankszámlák kezelése, pénzügyi kimutatások.  Kiszervezhető funkció – kis cégek esetén külső könyvelőnek –, de legyen valaki, aki a cégnél felügyeli.

Hogyan lőhetjük be az árat helyesen?
A legtöbb vállalkozásnak nincs tudatos árstratégiája, legtöbbször 4-5 alapvetően hibás, de nagyon elterjedt módszer alapján “lövik be” az áraikat, és így gyakran lemondanak a magasabb profit tartalmú árazási lehetőségekről, megfosztva magukat a nyereség növelésétől. Földi Miklós szakértő segítségével megmutatjuk a hibákat és a lehetőségeket.

Vevőszolgálat

Ki az, aki hivatalosan foglalkozik a vevőiddel? Nem a leendő ügyfeleiddel, hanem a vevőiddel? Az értékesítés és a valós működés között sosincs teljes átfedés, ezért gyakran eltérnek az elvárások és a teljesítések.  Ezt nagyon fontos, állandóan menedzselni, és folyamatosan „hidat képezni”, hogy vevőid mindig azt kapják, amit elvárnak, és elégedettek maradjanak a szolgáltatásaiddal – legalábbis mindenképpen ezt érezzék még hiba esetén is. Legyen rá embered a cégen belül.

HR

Nagyon fontos, hogy legyen kijelölt HR pozíció a cégednél. Nem elég a „személyügyis”. A HR részben papírmunka – pl. bérszámfejtés, munkanyilvántartás, bérezés stb. –, de főként a te humán tőkédnek a megóvása, védelme és fejlesztése a feladata. Minél nagyobb a cég, annál fontosabb, de már 2-3 főnél is szükséges. Ő gondoskodik róla, hogy alkalmazottjaid összhangban legyenek a cég értékrendjével és céljaival, értékelési eljárásaival, szervezeti kultúrájával. Itt születik a lojális kolléga.

Egyszemélyes vállalkozások?

Jogos kérdés, hogy mit csináljanak, akik egy- vagy maximum kétszemélyes vállalkozást  vezetnek? Aki ilyen helyzetben van, legyen tisztában vele, hogy több pozíciót lát el egy személyben. Azt is mondhatjuk, hogy egy személyben dolgozik ügyvezetőként, pénzügyesként, marketingesként stb. Ha a cég növekedni fog, és munkaerőt vesz fel, nagyon hasznos tudás lesz az egyes pozíciók munkaköri leírásánál a tényleges tudása és tapasztalata.

A résben van a kkv-k nagy lehetősége
Ha egy cégben nincs értékesítési stratégia, akkor a bevétel csak véletlenszerűen csordogálhat be. Ennél már csak egy rosszabb eset létezik, ha van stratégiánk, de rossz. Szakértőnk segítségével bemutatjuk, hogy milyen sales stratégiák léteznek és mi az, amelyet érdemes követnie a kis- és középvállalkozásoknak.

Hogyan fogj hozzá

  1. Zárkózz be min. 1 órára, kapcsolj ki mindent, hogy ne zavarhassanak.
  2. Menj végig a 8 területen, és nézd meg, hogy ki jut az eszedbe.
  3. Ha van ilyen pozíciótok, ki végzi, és konkrétan miért felel
  4. Ha nincs ilyen pozíciótok, ki lenne rá alkalmas?

Ha minden megvan, írd le, hogy

  1. Mi az, ami megvan, és jól működik? – Dicsérd meg magadat és a cégedet.
  2. Mi az, ami hiányzik, és nagy szükség lenne rá? – Keress rá embert vagy szakértőt, aki segít megtalálni!
  3. Mi az, ami megvan, de nem működik jól? – Keress rá tanácsadót!
  4. Mi az, ami nincs meg, de nem érzed szükségét? – Gondold át még egyszer, hogy miért nincs rá szükséged! Növekedési lehetőséget fogsz találni!

Tartsd észben a 8 területet. Ha ezeket megfelelően menedzseled, megteremted vele a saját üzleti rendszered alapjait. A jól működő üzleti rendszerek pedig hasznot és profitot termelnek.

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,

foldimiklosdaniel.hu

Földi Miklós Dániel, reklámpszichológus, üzleti tréner, író
fmdTöbb mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.
Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor