Hogyan adjunk el e-mailben?

Megfelelően alkalmazva az e-mail gyakorlatilag az összes marketing cél elérését kiválóan szolgálja, így a kérdés inkább az, hogy mikor hogyan kell azt alkalmaznunk. A MailEngine hírlevélküldő rendszer szakértői segítségével összegyűjtöttük, hogy mire érdemes odafigyelni annak érdekében, hogy az e-mail valóban hatékony eleme legyen a marketing kampányoknak.

Sorozatunkban tisztázzuk az e-mail marketing terület alapjait, és közérthetővé tesszük azt annak érdekében, hogy a kis- és középvállalatok is sikerrel alkalmazhassák kampányaik során. A sorozat első részében körbejártuk, mikor milyen eszközzel érdemes támadni. Most lássuk, hogy milyen területeken eredményes különösen az e-mail marketing.

Kép:PP archív

1. Az e-mail a marketing mix része

Amikor marketing kampányokat tervezünk, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az egyes eszközök hatnak egymásra. Ez akkor is így van, ha az egyik eszközt éppen egy értékesítési kampány részeként, míg egy másikat a cég imázsának megerősítésére használunk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egyes eszközöket integrálva kell használnunk: egységes arculatot, egységes üzeneteket közvetítsünk a felhasználók felé.

2. Nem mindegy, hogy milyen az adatbázisunk

Teljesen más célokra használható egy olyan adatbázis, amely a saját ügyfeleinkről tartalmaz információkat, mint egy olyan külső adatbázis, amely potenciális vásárlókról hordoz információt. Míg előbbi tökéletesen alkalmas egy reaktiváló, lojalitáserősítő kampány lebonyolítására, addig utóbbit használhatjuk például új ügyfelek szerzésére. (A legális adatbázis kezelés jogi hátteréről itt talál információt.)

3. Használjuk ki az e-mail előnyeit!

Az e-mailnek más marketingeszközökkel szemben számos előnye van, amikre érdemes építkezni a marketingkampányok tervezésekor. Ezek közül a legfontosabbak:

  • Mérhetőség: Az e-mail marketing egyik nagy előnye, hogy digitális csatorna révén, egyértelműen mérhető. Nemcsak azt látjuk, hogy milyen egy adott levél megnyitási aránya, jellemzően mikor nézik meg az üzenetünket, de azt is láthatjuk, hogy az adott levélben melyik gombra, ajánlatra kattintanak a legtöbben, és hányan vásárolnak/iratkoznak fel/töltenek le valamit az e-mailünk hatására. Ennek köszönhetően például lehetőség van arra, hogy különböző marketingüzeneteket teszteljünk, és más csatornákon a hatékonyabb üzenettel jelenjünk meg. De a pontos mérhetőség a jövőbeni kampányok tervezésében is nagy segítséget jelent.
  • Célozhatóság: Az e-mail marketing alapja a jól felépített adatbázis, amely felbecsülhetetlen értékkel bír.  Ha az ügyfeleinktől, feliratkozóinktól az elérhetőségeiken felül bekérünk olyan plusz információkat, amelyek segíthetik az értékesítést (például demográfiai adatok, érdeklődési területek stb.), akkor az e-mail kampányokat nagyon pontosan tudjuk majd célozni. Egy példa: egy utazási iroda a városnézős, elsősorban kulturális programokra építő ajánlatát címezheti az idősebbeknek, míg a buliparadicsomokba szervezett útjait a fiatalabbaknak. Ha az ügyfeleiről még ezen felül azt is tudja, hogy korábban milyen utakon vettek részt, annak alapján még pontosabban, az utazni vágyók ízlésére, pénztárcájára szabott ajánlatokkal szólíthatja meg őket.
  • Költséghatékonyság: Összehasonlítva más eszközökkel, az e-mail marketing egy rendkívül költséghatékony eszköz. A postai direkt marketing levélhez képest például körülbelül tizedannyiba kerül 1 fő elérése, hatékonyságban pedig nem marad el attól, sőt. Egy jó kampánnyal jellemzően 10-15%-os válaszadási arányt érhetünk el.
2015 új korszak
Idén végleg parkolópályára kerülhet a „tömegekhez” szóló kommunikáció, még inkább a személyre szabott ajánlatok kerülnek előtérbe. Különösen így van ez az e-mail marketing területén, ahol az üzleti ajánlatok kiküldését is érdemes a potenciális vevők online viselkedéséhez igazítani. A 2015-ös év legfontosabb trendje azonban az, hogy az e-mail olvasás is mobilizálódik.
Ennek tükrében, mire is jó az e-mail marketing? A válasz az, hogy gyakorlatilag bármire, ugyanakkor van néhány olyan terület, amely kifejezetten az e-mail marketing terepe. Az alábbiakban két ilyen példát mutatunk be.

Reaktiválás: Az általános tapasztalat az, hogy a vásárlói életgörbén időben előre haladva csökken a vásárlói aktivitás. A vállalatok számára fontos cél, hogy ez ne így legyen: vagyis aki egyszer már vásárolt, vásároljon újra. Az e-mail kifejezetten alkalmas ennek a célnak a támogatására. A vásárlás után bizonyos időközönként küldhetünk reaktiváló e-maileket különböző üzenetekkel:

  • Megkérdezhetjük, hogy a vásárlónak mik a tapasztalatai a termékünkkel kapcsolatban.
  • A vásárolt termékhez kapcsolódó kiegészítő termékeket ajánlhatunk, akár személyre szabott kedvezményekkel.
  • Felhívhatjuk a vásárló figyelmét a termékkel kapcsolatos teendőkre. Például egy kazán esetén az éves ellenőrzésre, egy utazás esetén az utasbiztosítás megkötésére stb.
  • Megoszthatunk a vásárlókkal olyan tippeket és trükköket, amik az általuk vásárolt termékhez, szolgáltatáshoz kapcsolódnak.
Értékesítésösztönzés: Az e-mail arra is kiválóan alkalmas, hogy segítségével növeljük az értékesítést. Egy megfelelően szegmentált adatbázis esetén mindezt nagyon célzottan tehetjük, ilyenkor az egyes címzetteknek csak a számukra érdekes ajánlatokat küldjük el. Ezzel azt is megelőzzük, hogy a feliratkozottak zaklatásnak vegyék az ajánlatunkat. Néhány példa:
  • A feliratkozottak érdeklődési körének megfelelő kedvezményes ajánlatokat küldhetünk.  Például ha egy könyvesbolt a legújabb sci-fi könyvet szeretné népszerűsíteni, érdemes egy eDM-et kiküldenie a műfaj rajongóinak.
  • Különböző alkalmakkor speciális ajánlatokkal kereshetjük meg vásárlóinkat. A könyves példánál maradva, anyák napja alkalmából felhívhatjuk a figyelmet egy verseskötetre.
Már tudjuk, hogyan érdemes nekiállni egy e-mail kampánynak, következő cikkünkben megnézzük, hogy milyen rendszert érdemes használni a kampány lebonyolításához.

Dely Gábor MailEngine www.mailengine.hu

 

Véleményvezér

Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo