Hogyan kerülje el a végzetes költségcsökkentést?

Ha nehezen megy az üzlet a költségcsökkentés élet vagy halál kérdése lehet, az ész nélküli vágások azonban végül saját maguk ölhetik meg a vállalkozást. Csökkentsen, ha muszáj, de ésszel!

Kép:Fotolia

Ha borul a céges költségvetés, nagyon egyszerű döntési helyzetbe kerülünk. Vagy költséget csökkentünk, vagy bevételt növelünk, vagy mindkettő. A legtöbben persze megpróbálnak az eladások növelésére fókuszálni, hiszen milyen jó lenne nagyobb forgalmat generálni, az eladások változását azonban nehéz előre megjósolni, hiszen egyik hónapban ennyi jön össze, másikban annyi. Nem úgy számlákból...

A költségek jelentős része (irodabérlet, munkabér, szoftverlicenszek) állandó költséget jelentenek, függetlenül a bevételek alakulásától. Ezeket bizony minden helyzetben ki kell gazdálkodni a cégnek. Viszont ez egyben azt is jelenti, hogy amennyiben változtatunk rajtuk, az azonnal meg is jelenik a vállalkozás egyenlegében. Természetesen ez vonzó lehetőség, hogy megszabaduljunk a felesleges terhektől, azonban a gondolkodás nélküli költségcsökkentés valójában csak vaktában történő vagdalkozás a fűnyíróval. Az alábbi hat pont segít Önnek abban, hogy ésszerűen tudja menedzselni a költségeit.

- Csináljon belőle szívügyet! A legegyszerűbb és mégis talán a legfontosabb szabály: "Ha ki akar keveredni az adósságból, inkább szeressen pénzt keresni, mint költeni." A legtöbben persze rávágják erre, hogy ez régóta így van, mégis képesek ésszerűtlen kiadások tömkelegét fenntartani - mert megtehetik vagy mert korábban még megtehették. Hányan vannak, akik azzal büszkélkednek, milyen nagyra nőtt a cégük, azok helyett, akik azzal büszkélkednének, mennyi mindent képesek elérni az eredeti csapattal. Ha mást nem is, ennyit mindenképp jegyezzen meg a cikkből: igyekezzek a kevesebből többet kihozni, ne a többől!

- Kontrollálja a költségek növekedését! A költségek pont úgy viselkednek, mint a béka a forró vízben az egyszerű vicc szerint. Ha forró vízbe dobják a békát, az kiugrik, mert forró neki. Ha viszont a békával együtt forralják a vizet, az nem veszi észre, ahogy lassan nő a hőmérséklet, amíg meg nem fő. A költségek is pontosan így tesznek. Egyes kiadási tényezők az évek folyamán egyre kevésbé fontosak, elavulnak, mégis észrevétlenül fennmaradnak a rendszerben, tovább fizetjük őket egész addig, amíg a fejünkre nem nőnek teljesen. A megoldás itt is rém egyszerű: vegye elő néha a könyvelést és nézze végig visszamenőlegesen a tételeket: mire mennyit költött, szükség van-e egy-egy termékre, szolgáltatásra? Tárgyalja újra az árakat vagy mondja le a felesleges előfizetéseit.

- Törje meg a kereskedő egyeduralmát! Ez elsősorban a termelő cégek számára létfontosságú. Az üzlet indulásakor valószínűleg talált egy értékesítő partnert, aki jobb paraméterekkel kínált szerződést, mint a konkurencia. Remek. A probléma csak akkor van, amikor Ön kényelemből vagy megszokásból már csak ezzel az egy partnerrel dolgozik, ő pedig szépen elkezd emelni az árait, hiszen végtére is, ő is csak profitból él. Amennyiben nem talál kiutat, a saját üzleti partnere fogja megfojtani. Mi a megoldás? Természetesen több lábra kell állni, még akkor is, ha egyébként elégedett a partnerével. Még akkor is, ha az új értékesítő rosszabb feltételeket kínál. Miért? Hogy kijátszhassa őket egymás ellen, hogy több partnerrel a háta mögött Ön diktálhassa a feltételeket és ne Önnek diktáljanak.

- Ha nem önti ki a gyereket, nem marad fürdővíz! Akármennyire is fáj az igazság, rengeteg üzleti döntésünket vezérlik érzelmek. Sőt, elméleteket gyártunk magunkban, hogy igazoljuk érzelmi alapon hozott döntéseinket. "Nem rúghatjuk ki a könyvelőt, tíz éve nálunk dolgozik!" Igen, de már nem tart lépést a korral, többe kerül a cégnek, mint amennyi hasznot hoz; más, fontos területeken kell visszavágni a költségeket, hogy őt valahogy megtartsa. Mint egy be nem foltozott lyuk, ami miatt egyre mélyebbre és mélyebbre süllyed az egész hajó. Végül a cég működőképessége is veszélybe kerül. A megoldás nem más, mint elővenni újfent a Keresztapa híres mondatát: "Ez nem személyes, ez szigorúan üzlet." Lehet, hogy rövid távon fájdalmas döntés lesz, de vállalnia kell a meghozatalát a cég túlélése érdekében.

Versengenek a vállalatok kegyeiért a szolgáltatók
Egyre élesebb a verseny a kis- és középvállalatok kegyeiért versenyző energiakereskedők között, mivel egyre több cég ébred rá, hogy jelentős megtakarítást érhet el, ha a szabadpiacon versenyezteti az energiaszolgáltatókat.
- Éves szinten vizsgálja a kiadásokat! Egy-egy pár tízezer forint körüli tétel talán nem vágja földhöz a vállalkozás költségvetését, ám egész éves szinten vizsgálva már több százezer forint is lehet a végső számla. Megvizsgálta már egyszer a telefon- vagy közüzemi számláit, hogy éves szinten micsoda kiadást jelentenek? Milyen arányt képviselnek a bevételeihez képest? Keressen alternatív megoldásokat, amivel csökkentheti, megszüntetheti vagy újratárgyalhatja ezeket a kiadásokat. Év végén biztosan jó lesz látni a számokat.

- Keressen alternatív megoldásokat! Mint az üzleti életben annyi más helyen, a szokványostól eltérő gondolkodás itt is célravezető lehet. Könyvelőt kell választania, de nem tud dönteni közöttük? Gondolkodjon el, hátha nem is feltétlenül kell felvenni valakit. Nem tudja kiszervezni a tevékenységet külső vállalkozónak? Nem éri meg? A legtöbb döntés nem fekete-fehér, akadnak alternatív megoldások is. Vegye számba őket a döntése előtt!

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo