Hogyan lesz nyerő csapat egy kreatív cégben?

A kezdő kreatívipari cégek esetében a lépcsőzetes építkezés tovább tart, mint az IT startupok esetében, így viszonylag több időt kell szánni a cég szakmai profiljának létrehozására, a csapat kialakítására vagy a termékek értékesítésének megtervezésére.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP

Ahhoz, hogy a design- és divatipari vállalkozások sikeresen vonjanak be tőkét befektetőktől, nem árt, ha 5-10 éves szakmai tapasztalat áll mögöttük. A kezdő kreatívipari cégek esetében a lépcsőzetes építkezés tovább tart, mint az IT startupok esetében, így viszonylag több időt kell szánni a cég szakmai profiljának létrehozására, a csapat kialakítására vagy a termékek értékesítésének megtervezésére. A siker szempontjából rendkívül fontos, hogy kik és hogyan irányítják és hajtják végre a meghatározott feladatokat, illetve járulnak hozzá a vállalat növekedéséhez. A Batta Barnabás és Szandrocha Kamilla által készített legfrissebb, átfogó kreatívipari tanulmány erre is választ ad a Széchenyi Tőkebefektetési alap blogján.

A startup és a befektető közötti, általában 4-6 hónapig tartó tárgyalássorozat egyes pontjai között a nemzetközi piacra lépési lehetőségek, az értékesítési stratégia, a kommunikációs tervek, a termékfejlesztés finanszírozása és az exitlehetőségek meghatározása mellett a megfelelő szakemberek kiválasztása az egyik legfontosabb belépési feltétel. Pusztán a pénzügyi erőforrások megszerzése ugyanis még nem garancia arra, hogy a vállalkozás jól fog gazdálkodni az összeggel, és hogy az üzleti tervének megfelelő növekedésre képes.

Bár az induló vállalkozások kezdetben természetüknél fogva forráshiányban szenvednek, piaci tapasztalatok, kapcsolatok és szaktudás bevonásával ezt ellensúlyozni lehet. Rendkívül fontos, hogy a vállalkozás gondolkodásában a termékközpontúság mellett a folyamatközpontúság is megjelenjen. A hazai kreatívok jelentős százaléka elsősorban fejlesztésorientált, viszont a hosszú távú siker érdekében a piacosítás irányába is aktív lépéseket kell tenni. Az intenzív (nemzetközi) piacra lépéshez például további (külső) források bevonása, a kapcsolati háló kiépítése, a megfelelő jogi háttér megteremtése gyakran elengedhetetlen.

Dizájncégből is lehet startup
A kreatívipari vállalkozásokban kevesebben látják a nagy növekedési potenciált, pedig számos magyar példa is bizonyítja, hogy dizájncégből is lehet igazi startup. De mit keres benne a befektető?
Az ötlet és a termék mellett a stabil, eredményes működés alapja a designer csapat és a menedzsment összetétele. Az SZTA tapasztalata, illetve a piacon működő befektetők által elmondottak szerint is gyakran az alkotógárda hozzáértésének és felkészültségének köszönhető, hogy végül megvalósulhatott egy-egy befektetés. A csapat legszükségesebb jellemzői, amelyek akár a befektetési kockázatot is képesek csökkenteni: gyorsan tud reagálni a piaci változásokra, trendekre, folyamatosan fenn tudja tartani a kreativitást, nemzetközi piaci környezetben is megállja a helyét, kellően motivált, illetve az egyes csapattagok jól együtt tudnak működni. A fenti tényezők a befektetési kockázatot is képesek csökkenteni.

A siker szempontjából meghatározó lehet, ha a határozott célokkal rendelkező vezető mellett a csapat rendelkezik nemzetközi szinten is profi értékesítővel és marketingessel, egy jó adminisztrációs vezetővel és az adott iparágban jártas szakemberekkel. A hazai piacon egyelőre nincsenek tucatszámra olyan menedzserek, akik ismerik egy designipari brand országhatárokon kívülre vitelének módszereit. Ebben (is) van mit tanulnunk a nagyobb múlttal rendelkező befektetőktől.

A tőkebefektető általi rendszeres monitoring, a szervezési, vezetési és jogi tanácsadás, PR-támogatás vagy az iparági és szakmai kapcsolatok értékteremtő erővel bírnak, és közvetve az üzleti terv teljesítését is segítik. A tanulmányban megszólaló kreatívipari cégek hiánypótlónak tartják a befektetővel létrejövő kapcsolatot, illetve támogatást, és külön pozitívumnak látják, hogy a kreatív működés mellett az üzleti fejlődést és a kompetenciák javulását is elősegítik. Ez pedig természetesen mindkét fél érdeke.

Többet hozhat a dizájn, mint a technológia
Egy dizájnprojekt akár jobb pénzügyi mutatókkal is rendelkezhet, mint egy technológiai innováció – ezt már a kockázati tőkebefektetők is látják. Egy iparág sikere kulturális elfogadottság, tőke és üzleti kompetenciák kérdése – de első lépés a magas minőségű termék.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo