Hogyan váljunk beszállítóvá?

2014. augusztus 18. hétfő - 18:30 / Sebők Orsolya
  •    

A legtöbb beszállítót foglalkoztatók egyike a Bosch Csoport. Javier González Pareját, a magyarországi cégcsoport vezetőjét kérdeztük arról, hogy hogyan válhat egy hazai kis- vagy középvállalat a Bosch beszállítójává.

Javier González Pareja – Fotó: Varga Imre

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) a kkv-k visszajelzései alapján, hiánypótlásként készítette el minősített beszállítói adatbázisát, amelynek célja, hogy az integrátorok és a magyar beszállítók egy közös online felületen kapjanak lehetőséget az egymás közötti proaktív kapcsolatfelvételre. Hasznos eszköznek találják az adatbázist a nagyvállalatok is, mert beszerzőik így egy minősített adatbázisból kereshetnek potenciális beszállítói partnert.

– A Bosch elve, hogy a beszállítókat az adott gyár ötszáz kilométeres körzetében kell megtalálni. Ez egyszerre hatalmas esély és hatalmas kihívás a hazai kkv-knak, hiszen nemcsak a magyarországi cégcsoport válhat a vevőjükké, hanem a bécsi, a cseh, a lengyel, a szlovák cégek sora is. Ugyanakkor a versenytársak mezőnye is széles, hiszen a cégeknek a régió vállalkozásaival kell összemérniük az erejüket. A magyar kkv-knak nem a multinacionális cégek a versenytársai, hanem a régió kis- és középvállalkozásai. Ezen a pályán kell jól focizni.

Hogyan?
Ha érdekli, hogyan lehet nagyobb biztonságot elérni a beszállítói és beszállítást foglalkoztatói pozíciókkal, hogyan csinálják mások, jöjjön el a KKV-AKADÉMIA Beszállítónak lenni jó! A biztos pozíció feltételei című konzultációjára, s vegye át a tapasztalatokkal rendelkezők tudását!

Milyen a jó beszállító?

– Elsősorban hosszú távú elkötelezettségre van szükségünk. Abban az iparágban, amelyben mi működünk, a megbízhatóság első számú előírás. Biztosnak kell lennünk abban, hogy akivel együttműködünk, azzal három év múlva is együtt tudunk működni. A beszállító tőkeereje, a munkatársai minősége szintén fontos szempont a kiválasztásnál, de a legfontosabb az általa gyártott termék minősége. Beszállítói fejlesztőprogramokkal segítünk, valamint az audit osztályunk támogatja őket a minőség-ellenőrzési rendszerek – ISO, TQM – bevezetésében és fenntartásában. A beszállítóinktól azt várjuk, hogy ne csupán a magyarországi gyárat lássák el, hanem a más országokban lévőket is az említett ötszáz kilométeres körzetben. A vonzó bizniszmodell terhet is jelent, hiszen ha több gyárat kell ellátni, nagyobb volumenben kell gyártani.

Érdemes lehet beszállítóvá válni
A kkv-k számára is számos lehetőséget kínál a járműipar. Azon cégek, amelyek a szektor nagyvállalatainak beszállítói köréhez tartoznak nagyobb biztonságot ad a kiszámítható, tervezhető felvásárlóval való kapcsolat. Persze az elvárások is magasak, de nem lehetetlen megfelelni – erről szól a Piac&Profit korábbi összeállítása.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) beszállítói adatbázist indít, s várja azon magyar vállalkozások regisztrációját, melyek tervezik a járműipari és az elektronikai szektorba való beszállítást, vagy már beszállítók, de bővíteni szeretnék megrendelőik körét.

A beszállítók számát kivéve 2013 minden tekintetben a dinamikus növekedés éve volt a magyarországi Bosch Csoportnál. Minek köszönhető a siker?

– A hosszú távú gondolkodásnak. Elsősorban a jövőbe ruházunk be minden területen, kezdve a kutatás-fejlesztési céljainktól a tárgyi eszközökön át a munkatársainkig. A cégen belül hosszú távú karrierlehetőséget nyújtunk mindenkinek. Jelenleg 9600 ember dolgozik nálunk, köztük 2400 felsőfokú végzettségű. A magyar egyetemi rendszer világszínvonalú elméleti szakembereket képez, de a gyakorlati képességek oktatása hiányzik. A csapatépítést, a problémamegoldó képességet nem fejlesztik az iskolákban, ezért ezt nekünk kell megtenni. Ennek érdekében gyakornoki pozíciókat hirdetünk, és belső képzéseket szervezünk. A munkatársak is hosszú távra tervezhetnek a Boschnál: a legtöbb vezetői pozíciót is belülről töltjük fel.

Mekkora  szerepük a munkatársaknak a sikerben?

– Nagyon. Éppen ezért igyekszünk kiváló munkakörnyezetet és motivációs rendszert teremteni számukra. Továbbtanulási lehetőséget kínálunk, rugalmas munkaidőt, a kisgyerekes szülőknek óvodai ellátást. Az éttermünkben rendelhetnek fitt menüt, lehetővé tesszük, hogy sportoljanak. Ez stratégiai döntés, hiszen az emberek az ébren töltött idejük nagy részében a munkahelyükön vannak, így a lehetőségeink szerint gondoskodnunk kell arról, hogy ezt a lehető legegészségesebben tegyék. A nyugdíjkorhatár Európa sok országában emelkedik, hiszen a kormányok nem tudják fenntartani a nyugdíjrendszereket. Az egyre kitolódó élettartam a cégek számára sem csupán lehetőség, hanem feladat is. Tenniük kell azért, hogy a munkatársaik minél tovább megőrizzék a teljesítőképességüket. Az egészséges, motivált kollégák boldogabbak és termelékenyebbek, vagyis ez üzleti érdek is. „Egy jó ötlet megold egy problémát. Egy zseniális sokkal többet.” A Bosch filozófiáját a munkatársak valósítják meg.

Beszállítónak lenni nem könnyű, de a legjobb piacszerzési mód
Mind a szabályozási környezet, mind az igénybe vehető támogatások tekintetében kifejezetten kkv-barátnak mondható a hazai gazdaság, piac hiányában azonban ez mit sem ér. A kis- és közepes méretű vállalkozások számára továbbra is a multinacionális vállalatokkal kialakított beszállítói kapcsolat az egyik legelőnyösebb piacszerzési alternatíva, ezt azonban sem megszerezni, sem megtartani nem könnyű.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor