Indul a szigor az utakon: bírságolhat a tengesúlymérő rendszer

2017. szeptember 20. szerda - 09:05 / piacesprofit.hu
  •    

Keddtől küldhet figyelmeztetést a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer a szabálysértő fuvarozóknak, miután 2017. szeptember 19-ével elindult annak objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja.

A túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot hordoznak (pl. a megnövekedett fékút, a rosszabb kormányozhatóság miatt), és felgyorsítják a közutak amortizációját. A szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben. A hagyományos módszerekkel (szúrópróbaszerű kiterelés utáni mobileszközös mérésekkel) e káros gyakorlat nem szorítható vissza az elvárható hatékonysággal – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) célja, hogy a korábbi eljáráshoz képest sokkal eredményesebben segítsen kiszűrni a forgalomból a túlsúllyal közlekedő teherautókat. A 89 mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelők az elhaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.

segíthet is az ekaer

Kép: Pixabay

A TSM előszűrő funkcionalitással 2017. március 31. óta működik. Így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelhetik ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat. 2017. szeptember 19-én elindul a rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága. A TSM automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak.

A fuvarozók több tízmilliárd bevételtől esnek el a jogsértők miatt
A magyar közúti fuvarozók évente több tízmilliárd forint fuvardíj-bevételtől esnek el a jogsértő módon dolgozó konkurensek miatt – mondta Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára.

A kiépített mérőállomások a hitelesítés előrehaladásának ütemében, az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. Az objektív bírságolás kezdetének későbbiekben meghatározandó időpontjáról a felkészülési időszak gyakorlati működési tapasztalatai alapján születhet döntés.

A rendszer bevezetése nem keletkeztet újabb kötelezettséget az érintett vállalkozások számára, miközben hathatósan segíti elő a korábban is elvárt jogszabályi követelmények érvényesülését. Az ellenőrzési hatékonyság a korábbi 2 százalékról 50 százalék fölé nő, ami idővel a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet. A TSM működésével így csökken a balesetek száma és kimenetelének súlyossága, lelassul az utak állapotromlása, jelentősen javul a szabályokat betartó fuvarozók versenyhelyzete.

Költségkímélés
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor