Jöhet a kötelező tagság, ha nem kerül többe

Támogatja a kamarai rendszer továbbfejlesztését a BKIK, de minden területen fontosnak tartják, hogy a kisvállalkozások számára ez ne jelentsen többletköltséget.

Kép:sxc

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara továbbra is támogatandónak tartja a kötelező kamarai tagság bevezetését, de ragaszkodik ahhoz a korábban is megfogalmazott feltételhez, mely szerint a vállalkozások részére a kötelező kamarai tagság többletjogosultságokat kell, hogy jelentsen, és nem a terheik növekedését.

Ezért a kötelező kamarai tagság bevezetését abban az esetben tudják támogatni, ha a kis- és középvállalkozásokról szóló 2004. évi XXXIV. törvényben megfogalmazottak értelmében a kkv-nak minősülő gazdálkodó szervezetek esetében a kamarai tagdíj semmiképpen nem haladja meg a mostani kötelező regisztrációs díj mértékét, az 5.000 forintot. (Az adótanácsadóknak például még ez is sok.)

A nagyvállalatok kérdése

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara teljes mértékben egyetért azzal, hogy a kamarai - és továbbmenve, a teljes gazdasági rendszerben – nélkülözhetetlen a nagyvállalatok jelenléte. Álláspontja szerint meg kell tartani az önkormányzati elvet a kamarák működésében, ezért a küldöttgyűlésben a nagyvállalati kvóta bevezetését nem támogatja. Ennek ellenére úgy vélik, hogy az operatív irányításban szükséges a nagyvállalatok jelenléte. Ezért javasolják, hogy a területi kamarák elnöksége és tagozatai részére – ugyan nem kötelező érvénnyel - legyen leszögezve az alapszabályban, hogy az elnökség szerkezete a magyar gazdaság szerkezetét leképező formában álljon össze, értve ez alatt a kis- és nagyvállalkozások százalékos megoszlásának arányát.

Különadó a kötelező kamarai tagdíj?
Törvényben kellene szabályozni a kötelező kamarai tagdíjat az MGYOSZ szerint, hogy ne a kamara kénye-kedve szerint szülessen döntés annak mértékéről. A Szakmai Kamarák Szövetsége a kötelező regisztrációt is értelmetlennek tartja. Itt találja a véleményeket.
Új kamarai feladatok

A küldöttgyűlésen elhangzott az MKIK elnökének előadása, melyben említésre került a közeljövőben a Cégbírósági feladatok esetleges átvétele. A BKIK álláspontja szerint ez hatalmas mértékű feladatot jelent a  2 kamarai rendszernek, ezért nagy körültekintéssel kell hozzáállni és csak bizonyos feltételek érvényesülése esetén képzelhető el megvalósítása. A legfontosabb kritérium, hogy a feladat területi alapokon maradjon, és ne okozzon többletköltségeket a vállalkozásoknak.

Véleményük szerint a már meglévő kamarai nyilvántartási rendszerre támaszkodva, területi alapon meg lehet valósítani, de csak akkor, ha a nyilvántartó rendszer jelenlegi hiányosságai kiküszöbölésre kerültek, és az adatbázis képes arra, hogy egy hiteles nyilvántartássá váljon. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara álláspontja, hogy a kkv törvény szerinti megosztásban a kisvállalkozások vonatkozásában a Cégbírósági eljárási/közzétételi díj mértéke ne változzon. A közepes- és nagyvállalkozások esetében pedig javasolják, hogy az MKIK Alapszabályában országos szinten, egységesen kerüljön meghatározásra a fizetendő közzétételi díj mértéke, úgy hogy ez fedezze a kieső önkéntes tagdíjbevételt.

A kamarai szolgáltatások egyenszilárdsága   A BKIK egyetért azzal, hogy a kamarai szolgáltatásokat közelíteni kell egymáshoz, a vállalkozások hatékonyabb kiszolgálása érdekében, de véleményünk szerint külön kell választani a közfeladatok és az egyéb kamarai feladatok ellátását.

A kamarai közfeladatok többségének irányítási feladatait jelenleg is a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara látja el. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv, az Építőipari Vállalkozások Regisztrációja, vagy például a Választottbíróság, az MKIK irányítása alatt működik, így szükségtelen a további centralizáció.

Egyetlen terület a szakképzési feladatok ellátása, ahol megítélésünk szerint szükség lehet az erősebb koordinációra. Az MKIK a szakképzési vezetőkön keresztül gyakorolhatja a szakmai irányítást a területi kamarák tevékenysége felett. Ugyanakkor, az egyéb kamarai feladatok esetében, mint például a kereskedelemfejlesztés, szükséges lenne az MKIK aktívabb szerepvállalása a kormányközi gazdasági kapcsolatok szintjén, de mivel a vállalkozásokhoz a területi kamarák állnak a legközelebb, szükséges biztosítani ezek önállóságát abban a tekintetben, hogy milyen kereskedelemfejlesztési tevékenységet látnak el.

Az MKIK állt elő az ötlettel
Mint a Piac & Profit korábban közölte, az MKIK-előterjesztés szerint 2016 januárjától minden cég számára kötelező lenne a tagság, a mostani évi ötezer forintos hozzájárulásnál magasabb terhet jelentene a vállalkozóknak, a jelenleg is tagoknak viszont alacsonyabb díjat. Az MKIK nevében Dunai Péter megerősítette, hogy május 28-án a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara éves küldöttgyűlésén tárgyalják meg a kamarai rendszer továbbfejlesztésére tett javaslatot, amely tartalmazza a kötelező tagság bevezetésére vonatkozó kezdeményezést. Dunai Péter hangsúlyozta: részletkérdések még nem dőltek el, ám a kötelező kereskedelmi és iparkamarai tagság azokra a működő gazdálkodó szervezetekre vonatkozna, amelyekre jelenleg kiterjed a kötelező kamarai regisztráció hatálya. .(Hogy mit és hogyan kell jelenteni, arról itt találja a részleteket.)
Az MKIK erősebb koordinációjára szükséges lehet még abban a tekintetben, hogy a valamely területi kamara által meghirdetett kezdeményezés, - ha hasznos, és segítséget tud nyújtani minden vállalkozásnak - eljusson a többi kamarához is, tehát tegyen lépéseket azért, hogy ezek minden vállalkozás számára elérhetőek legyenek országszerte.

Véleményünk szerint az egyéb szolgáltatások területén először fel kell mérni, hogy milyen szolgáltatások vannak egyáltalán, elemezni ezeket, majd kiválogatni, hogy melyek a leginkább elfogadottak, legjobban használhatók a vállalkozások számára, és ezt követően ezeket országosan elérhetővé kell tenni. Jó példa erre a BKIK-nál bevezetett e-kamara csomag, mely országosan hozzáférhető mindenki számára. Javasoljuk továbbá tárgyalások kezdeményezését az egyéni vállalkozói nyilvántartási rendszer kormányhivataloktól való átvételére annak érdekében, hogy egy egységes kamarai rendszer kiépülhessen.

Közfeladatok ellátása

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara támogatja, hogy a vállalkozások hatékonyabb érdekképviseletének érdekében kormányzati feladatokat vállaljanak át a kamarák, azonban szükséges megvizsgálni, hogy a helyi önkormányzatok vonatkozásában melyek azok a feladatok, melyeket a területi kamarák is át tudnak venni. Ilyen feladat lehet például az időszakos vásárok megrendezése vonatkozásában a közterület használati engedélyek kiadása.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo