Jóhiszeműen is sérthetünk jogot!

Sok kisebb cég vezetője nem is gondol arra, mennyire fontos, hogy működése során a versenyjogi normákra is figyeljen, pedig akár jóhiszeműen is könnyen jogszabályt sérthet. Dr. Szamosi Katalin ügyvéd, az SBGK Ügyvédi Iroda vezetője arra is felhívja a figyelmet, hogy az új Ptk. ügyvezetői felelősségi szabályai a versenyjogi normasértések terén is kellemetlen következményekkel járhatnak.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

dr. Szamosi Katalin
Kép:PP/FörsterTamás

A versenyjog a beszerzésnek, értékesítésnek azokat a jogi, etikai normáit szabályozza, amelyek a piac egyensúlyát és tisztességét fenntartják, vagyis mindenkit érint, aki a piacon tevékenykedik. Az persze más kérdés, hogy sokan nem ismerik fel, mennyire fontos, hogy a versenyjogi normáknak megfelelően tevékenykedjenek, hogy legalább alapfokú ismeretük legyen e téren. Csak akkor szembesülnek ennek hiányával, amikor valamilyen fogyasztói jelzés érkezik a hatóságokhoz, esetleg vizsgálat indul ellenük – mert nem gondolták, hogy a versenyjog ilyen fokban beleavatkozik a piaci viszonyokba, ha valamilyen anomáliát észlel.

A versenyjog mely területei érintik leginkább a kis- és középvállalkozásokat?

– A versenyjogi normarendszer független a vállalkozás méretétől. A magatartás számít, az úgynevezett versenyjogi megfelelés, vagyis hogy milyennek kell lennie a vállalkozásnak – az egyszemélyestől a multinacionális cégekig –, amely jelen van a piacon.

Tapasztalatai szerint ez a szemlélet mennyire épül bele a vállalkozások mindennapi működésébe?

– A tudatosság hiányzik még a hazai kis- és középvállalkozásokból, de előbb-utóbb rá fognak kényszerülni, hogy megismerkedjenek ezzel a területtel, és hogy szakemberekkel átnézessék a szerződéses kapcsolataikat. Ez a kérdés ugyanis egyre fontosabb. Aki bármilyen szerződéses kapcsolatba akar lépni nagy cégekkel, nem vonhatja ki magát az alól, hogy kvázi átvilágíttassa a vállalkozását, nem sérti-e valahol a piaci normákat a működése, magatartása. Például, ha valaki beszállító akar lenni egy nagy cégnél, akkor igazolásokat, nyilatkozatokat kérnek tőle, hogy ő a versenyjogi megfelelés szerint jár el. De egy kisvállalkozás mint eladó olyan kartellmegállapodásban is részt vehet, amely a versenyjog szerint korlátozza a piacot. Vagy akár erőfölényes helyzetben is lehet, bármennyire is kicsi, ha olyan termék felvásárlásában vesz részt, ahol kevés a versenytárs, és ő domináns a piacon. Azért kell átvilágítani a cégeket, mert nem a vállalkozás nagysága, hanem a piaci súlya a lényeges, és a szerződéses rendszerben is e szerint kell megfelelni a normáknak.

Könnyebb lehet kártérítést kapni kartell esetén
Átfogó változások történtek a július 1-től hatályos versenytörvényben, többségük azonban a bevált gyakorlatot és a nemzetközi trendeket ülteti át a hazai jogba. A legfontosabb változásokat és azt, hogy ezek mit jelentenek a gyakorlatban, szakértőnk elemzi itt.
Vannak-e olyan tipikus magatartások a versenyjog hiányos ismerete miatt, amelyek gyakorlásával a kisebb cégek könnyen hibákat követhetnek el?

– A kis- és középvállalkozásokat is érintő hiba lehet, amikor annak érdekében, hogy ne nagyon konkuráljanak egymással, megállapodnak abban, hogy egy bizonyos terméket hasonló áron visznek a piacra. Ilyen volt például pár évvel ez előtt a húsvétisonka-kartellként elhíresült történet, amikor a húsvétisonka-gyártók állapodtak meg egymással annak érdekében, hogy a termékeiket közel azonos árszinten vegyék át a nagy áruházláncok. A részt vevő kisvállalkozások ellen kartellgyanú miatt indult eljárás, és marasztalás is történt – a piaci súlyuk ugyanis meghaladta az úgynevezett bagatellkartellnek megfelelő kvótát. Ilyen eljárások esetében a jogsértés időtartamát és a piaci szegmenst kell megvizsgálni. Az időtartam hosszúsága relatív: a húsvétisonka-szezon ugyan csak pár hétig tart, de ez önmagában teljes időszakot jelent. Ott pedig, ahol a teljes piaci szegmensben tíz százalék fölött van a részesedés, már bizony vizsgálat indulhat. De kkv-k esetében a legtöbb hiba abból fakad, hogy gyorsan akarnak profitot, nagyobb bevételt elérni, és ennek érdekében a fogyasztót megtévesztő információt, reklámokat is közzétesznek. Ezek a gyors és félreinformáló – de jó – kampányok pedig azt a hitet keltik az eléggé hiszékeny fogyasztókban, hogy az adott termék, szolgáltatás valóban valamiféle extratulajdonságokkal rendelkezik. A vállalkozások pedig nem is gondolnak arra, hogy ezzel komoly jogi normákat sértenek meg.

A fogyasztók félretájékoztatása kategóriába mi tartozik bele? Valótlan állítások közlése? Vagy elég csak sugallni valamit?

– Természetesen a kategorikus kijelentés, ha nem valós, akkor jogsértő, mert minden állítás mögött bizonyítéknak kell lennie. Ha a sugallat olyan hatást kelt, ami belefér a félretájékoztatás fogalmába, akkor az is jogsértő. Általában azokkal az állításokkal lehet gondjuk a vállalkozásoknak, amelyeknek van valamilyen valóságtartalmuk, de a terméknek, szolgáltatásnak mégsem az a komplex hatása, mint amit közvetítenek.

Akár egy termékleírás is okozhat gondot?

– Abszolút. Ha olyan információt takar, ami nem valós, vagy félrevezető, vagy egyébként tilos – például gyógyhatást tulajdonít valaminek, aminek nincs gyógyhatása –, az akkor is jogsértő, ha csak egy leírás. Sőt, ha hiányos, ha olyan jellemzője van az árunak, ami nem szerepel rajta – például életkorhoz kötöttség, hogy hároméves kor alatt nem használható –, akkor ez alapot adhat egy vizsgálatra.

Korábban konkrét termékeket nem lehetett reklámban összehasonlítani. Ez a szabály megváltozott?

– Ma már nem tilos az összehasonlító reklám, ha tisztességes, objektív és valós. Ennek szabályai a módosításkor bekerültek magába a versenytörvénybe. Szigorú a mérce, precíz a szabályozás. Arra kell figyelni, hogy valóban azonos termékeket, szolgáltatásokat hasonlítsunk össze, mert nagyon sok csúsztatásra van lehetőség, és olyankor már a versenytárs fel tud lépni.

A korlátlan felelősség és a reklámadó kivédése
Szeptemberben, a márciusi felzúduláshoz képest már letisztultabb értelmezésekkel segíti az újra induló KKV-Akadémia a korlátlan ügyvezetői felelősséggel kapcsolatos teendők és tudnivalók átlátását. Ugyanekkor segítséget kaphat a minden céget érintő reklámadó értelmezéséhez is! További részletek és jelentkezés itt.
Milyen esetek lehetnek még, amelyekkel sérthetjük egy versenytárs érdekeit?

– A versenytársi sérelmek körébe tartozik például a jellegbitorlás, amikor egy vállalkozó a piacon jelen lévő és már ismert termékhez nagyon hasonló termékkel jelenik meg. Ha ugyanis a fogyasztók a külső jellegzetességekről a versenytársat ismerik fel, akkor az megtévesztő, még ha nincs is a terméken a másik márkajelzése. Éppen ezért érdemes ellenőrizni, hogy egy tervezett termék, szolgáltatás nem sérti-e harmadik személy védett jogait. A jog az egyedit védi, amiben van hozzáadott, kreatív érték. A versenysérelem ott van, ha valaki nem alkot újat, hanem lemásolja a másikat. Az is előfordul, hogy egy gyártó a konkurens több termékéből szedi össze azokat az ismert jegyeket, amelyek alapján a fogyasztó azt gondolja, hogy az a másiké. Ez komplex jogsértő magatartás. Ha valaki védjegyjogot sért, akkor az védjegybitorlás, ha szabadalmat, akkor szabadalombitorlás, ha dizájnt, dizájnbitorlás, ám ha az egész együtt tisztességtelen, és a másik félre nézve hátrányos helyzetet teremt, a versenyjog tud védelmet adni azzal, hogy az ilyen magatartásról ezt megállapítja, és így annak jogkövetkezményeit érvényesíteni lehet.

Mostanában az új polgári törvénykönyv kavart viharokat a vállalkozások életében. Van-e az új Ptk.-ban olyan passzus, amely a versenyjog terén is hat?

– A versenyjog külön jogi norma, és nem tartozik a Ptk. közvetlen hatálya alá, de a szigorodó felelősségi szabályok és a versenyjog kapcsolatára mégis érdemes felhívni a figyelmet. Egy versenyjogi normát viszonylag könnyen megsérthet egy vállalkozás, és ezzel harmadik személynek is kárt okozhat. Például, ha árat rögzített, vagy egyéb olyan piaci helyzetet teremtett, ami miatt a fogyasztók károsultak, a versenyhatóság jogsértést állapíthat meg, s akkor a károsult fogyasztói körnek megnyílik a magánjogi jogérvényesítési lehetősége. Az ügyvezetőknek tehát a versenyjogot ilyen szempontból is érdemes nézniük. Az új Ptk. szerint ugyanis nemcsak a társaság, hanem ők is anyagilag felelnek azokért a károkért, amelyeket ügyvezetői minőségük alatt a cég harmadik személynek okoz. A Ptk. e szabálya mögött van tartalom, nem lehet egy legyintéssel elintézni.

Nemigen legyintgetnek, inkább kisebb pánik van e téren…

– Pánikolni nem kell, mert ha valaki jogszerű magatartást tanúsít, a veszélyt nagy részben kiszűrheti. De sok esetben jóhiszeműen, nem szándékos magatartással is lehet kárt okozni. A cégnek így célszerű felelősségbiztosítást kötnie az ügyvezetőjére, ám ez pillanatnyilag juttatásnak számít, mivel az ügyvezető magánvagyona elleni fellépést hárítjuk el vele. Pedig egy ilyen biztosítás a vállalkozás érdekében felmerülő költség is. E téren a kis- és középvállalkozások a legveszélyeztetettebbek: már ki vannak téve a piaci hatásoknak, és van akkora szerepük, hogy vizsgálat tárgyai legyenek, viszont nincs akkora tőkéjük, hogy erre tudatosan, folyamatosan odafigyeljenek. Kérdés az is, hogy tudnak-e felelősségbiztosítást kötni az ügyvezetőre, hiszen maga a díj sem kevés, és erre jönnek még az adók és közterhek. Ha pedig nem tudnak biztosításra áldozni, akkor ki fogja vállalni azt a felelősséget, hogy a saját magánvagyonával feleljen?

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo