Kapuzárás előtti pánik: vége az adóelkerülős időknek

A Brexit árnyékában viszonylag kisebb publicitást kapott egy, az EU által a napokban meghozott, de csaknem ugyanolyan horderejű döntés. Június végén az Európai Unió Tanácsa elfogadta ugyanis az adóelkerülések megakadályozását célzó azon intézkedéscsomagot, amelyet a tagállamoknak fokozatosan be kell vezetniük a jogrendszereikbe.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

A tárgyalások és a döntés során olyan, többnyire csak a vájt fülűek számára érthető adózási fogalmak röpködtek a levegőben, mint „CFC”, „hibrid struktúrák” vagy „exit tax”. A sok-sok, mágikusnak tűnő kifejezés mögött viszont egy és ugyanaz az alapgondolat húzódik meg: biztosítani azt, hogy a multinacionális vállalkozások ne tudják jövedelmeiket és ezáltal adófizetési kötelezettségüket egy magasabban adózó helyről egy másik, alacsonyabb adókulcsú országba mesterséges struktúrák létrehozatalával átcsoportosítani – hívta fel a figyelmet Jalsovszky Pál, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda vezetője legfrissebb blogbejegyzésében.

Bár a döntés már önmagában is nagy jelentőségű, az lényegében csak az egyik állomása az OECD és az Európai Unió által már pár évvel ezelőtt megkezdett, és azóta is következetesen folytatott, az adózási kötelezettséggel járó folyamatok kifehérítésére irányuló törekvésnek. Ezen cél jegyében születtek meg az utóbbi években az adóparadicsomok ellehetetlenítésére irányuló szabályok, köttettek meg az adóügyi információcserére vonatkozó két- és többoldalú egyezmények, szigorodtak meg a pénzmosási szabályok, kerültek górcső alá az Európai Uniós tagországok feltételes adómegállapítási (ún. ruling) eljárásai vagy akár szaporodtak meg adóügyekben az EU állami támogatásra vonatkozó vizsgálatai.

Mindeközben az egyes változások mellé különböző bevezetési időpontok kerülnek: 2017-től 2024-ig szinte minden évben hatályba lép egy-egy olyan, újabb intézkedéscsomag, amelynek célja a mesterséges struktúrákkal operáló adótervezés háttérbe szorítása, valamint az adózatlan vagyonok eltitkolásának megakadályozása. A Tanács mostani döntése például 2019. január 1-jei hatályba lépést célzott meg, még ha egyes rendelkezések életbe léptetését a tagállamok 2024-ig el is halaszthatják.

Miért razziáznak folyton a Google irodáiban?
2005 óta tart a Google európai adóügyi mizériája. Májusban a vállalat párizsi, júniusban a madridi irodáját szállták meg rendőrök és nyomozók. Még mindig dollármilliárdnyi adóhátralékokat keresnek.
Felmerül a nyilvánvaló kérdés: mi lesz azután, miután az összes határidő letelt? Egy új világ kezdődik? Míg ezt nehéz előre megjósolni, az már látszik, hogy a jelenlegi időszakot mind a multinacionális vállalkozások, mind pedig a kormányzatok egyfajta kapuzárási pánikként élik meg. A nemzetközi adótervezés egyik alapszabálya, hogy nincsenek örökké tartó struktúrák, a pillanatnyi, akár egy-két éves adóelőnyt biztosító struktúrákat is meg kell becsülni. Márpedig most ez különösen igaz. A nemzetközi adótervezés jelenleg egyfajta felbolydult méhkashoz hasonlít, ahol a multinacionális cégek az utolsó lehetőséget is próbálják kétségbeesetten megragadni. De nem tétlenek a kormányzati szervek sem. Elég például a növekedési adóhitel intézményére gondolni, amit láthatóan egy nagyon szűk vállalati kör tud csak kihasználni (akiket, feltételezhetően, nem ért meglepetésként az intézkedéscsomag év eleji bevezetése).

De természetesen azért vannak már víziók arra nézve, hogy hova is fog ez a folyamat vezetni. Egyesek szerint eljönnek a boldog békeidők, amikor már nem lehet trükközni, nem lehet adóköteles jövedelmeket mesterségesen más államokba vagy akár adóparadicsomokba telepíteni, nem lehet speciális kedvezményeket nyújtani kitüntetett piaci szereplőknek. És ekkor a társasági adó általános mértéke egy ország versenyképességének nagyon fontos fokmérőjévé fog válni. Különösen abban a világban, ahol vállalkozások, üzletágak viszonylag könnyen csoportosíthatók át egyik országból a másikba. Valószínű, hogy a fejlett országok egymással versengve fogják lejjebb és lejjebb vinni általános társaságiadó-kulcsukat, annak érdekében, hogy minél több, az adott ország gazdasága szempontjából értékes vállalkozást bevonzzanak. Ez pedig a társaságiadó-kulcsok nagyfokú csökkenésével fog járni.

Persze egy-egy állam nem élhet meg adóbevételek nélkül, az így kieső társaságiadó-bevételeket pótolni kell. Mivel a személyijövedelemadó-terhek emelése szociális problémákat teremthet, ezért várhatóan a legegyszerűbb megoldás a forgalmi adók (így különösen az áfa) kulcsának az emelése lesz. Ez erős átrendezést fog jelenteni az adóbevételekben a jövedelemadók irányából a forgalmi adók irányába. Az már csak egy érdekesség, hogy ha megnézzük saját, itthoni adórendszerünket, nálunk már jelenleg is pont ez az adóztatási logika működik.

Nemzetközi szinten szállnak rá az adócsalókra
A transzferár-szabályozás és a határokon átnyúló ügyletek ellenőrzése került az adóhatóságok fókuszába nem csak Magyarországon, hanem régiós, sőt OECD szinten is. Az adóelkerülés elleni fokozott küzdelem jelentős többletterhet jelent a vállalatoknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo