Kiket keres az idén a tőke?

2016. február 23. kedd - 06:09 / piacesprofit.hu
  •    

Bármelyik startupban ott rejlik a lehetőség, hogy az Uberhez, vagy a Prezihez hasonló sikert érjen el, de minden évben vannak bizonyos területek, amelyek népszerűbbek a befektetők szemében és könnyebben jutnak tőkéhez is. Mutatjuk idén mik számítanak divatosnak.

mentorhálózat startupoknak

Kép: PP

Tavaly több mint 70 startup csatlakozott az unikornis klubhoz, vagyis azon cégek köréhez, amelyek értéke meghaladja az egymilliárd dollárt (kb. 275 milliárd forintot). A tagok számának ilyen iramú növekedésre korábban még nem volt példa. 2015 végére már több mint 150 startup lett tagja a képzeletbeli klubnak, és azóta is folyamatos a bővülés. Értéküket tekintve jelenleg az élen az Uber, a Xiaomi és az Airbnb áll. Ennek elérése azonban nem egyszerű feladata, magyar cégnek például még nem sikerült bekerülni a körbe. Ugyanakkor az egymilliárd dollár feletti érték még nem jelent hosszú távú biztonságot, a vállalat rövid távú üzleti tervei alapján készült, néha valószerűtlen túlértékelése például komoly veszélyeket rejt magában, ezeknek a cégeknek ugyanis csak a cégeknek csupán 10 százaléka fog fennmaradni hosszú távon – hívta fel a figyelmet a Széchenyi Tőkealap blogjának legfrissebb bejegyzése.

Éppen ezért a növekedés előtt álló cégeknek érdemes reális célokat meghatározni az üzleti tervben, számolni a kockázatok miatt elmaradó eredményekkel és a piaci környezet folyamatos változásával, valamint elsősorban a teljesíthető célkitűzések alapján meghatározni a növekedéshez szükséges tőkemennyiséget, illetve a megfelelő tőkebefektetőt.

Az üzleti terv és a cég mögött álló szakmai gárda mellett a befektetők az egyes ágazatok piacait is alaposan kielemzik. Figyelik az aktuális trendeket, az egyes szektorokban tevékenykedő és frissen alapított cégek számát és eredményeit, a piacokon tapasztalható vevői igényeket, és megpróbálják felmérni az elkövetkező időszak potenciálisan bővülő ágazatait.

Az idei év trendjei között látni, hogy a big data, az oktatás, a piacterek és a szolgáltatott szoftverek (SaaS) területe kezd egyre népszerűbb célpiac lenni a tőkebefektetőknél, a divat és a digitális média mint viszonylag új befektetési területek pedig várhatóan a seed befektetések mellett már növekedési fázisú tőkét is egyre inkább be tudnak fogadni.

Van pénzforrás a hitelen túl
Ha egy vállalkozás fejlődik, akkor előbb-utóbb szükség lesz plusz tőkére. Sok esetben ezért másokhoz kell folyamodni. Tulajdonrész eladás vagy hitel? Ma már számos más módozata is van a tőkebevonásnak.

A kockázati tőke 10 százalékánál is nagyobb arányt bevonó SaaS ágazata akár hosszú távon is stabilitást, illetve növekedést mutathat, ugyanis a hagyományos szoftverek piacára érkező tőkének egyelőre csupán kevesebb mint a 2 százaléka bővíti ezt a szektort. Olyan cégek tartoznak ide, mint a CRM (ügyfélkapcsolat-kezelés) területén fejlesztő Salesforce.com, a web-alapú ügyviteli szoftverekkel foglalkozó NetSuite, de a LinkedInt is ide sorolják. A magyarok közül például a LogMeIn vagy az immáron Bostonban székelő Mobilengine.

Az online piacterek iránti megnövekedett kereslet elsősorban az Uber és az Airbnb kitörő globális sikerének köszönhető (lásd: unikornisok klubjának legértékesebb tagjai). A seed befektetések 2,5 százalékról 10 százalékra ugrása azt mutatja, hogy a seed befektetők folyamatosan keresik a következő nagy sikercéget, várhatóan 2016-ban is ezt tapasztalhatjuk.

Az Ubertől a bevándorlókig tart a megosztás gazdasága
A magányos ISIS-terrorista, a biztonságos életkörülményeket kereső migráns, a lakását bérbe adó vagy a kocsiját megosztó polgár ugyanazon spektrum más-más pontjain húzódnak meg. A P2P új techarzenálja forradalmasítja a gazdaságot, a társadalmat és a magánéletünket.

A legérdekesebb változás azonban minden bizonnyal a közösségi médiavállalatok esetében tapasztalható. A közel 15 százalékos tőkerészesedés öt év alatt 5 százalékra apadt, ami valószínűleg a Facebook és a Twitter, újabban pedig a Snapchat és az Instagram bebetonozottnak tűnő pozíciójából fakad. A felhasználók lassan váltanak, közösségi média terén pedig az új megjelenők ellenére kevés az olyan újszerű ötlet, amely tömegeket képes átmozgatni a jól megszokott felületekről. Az említett oldalak népszerűségét pedig még az egyéb területeken piacvezető Google sem tudta meggyengíteni közösségi termékeivel.

Mivel a cégek reklámstratégiájuk jelentős részét a közösségi médiában, illetve nagyvállalatok adataira támaszkodva építik fel, a hirdetési ágazat is egyre kevesebb kockázati tőkével számolhat, a tőkebefektetések aránya öt év alatt ebben a szektorban is 15 százalékról harmadára esett. Ugyanígy, a mobiljátékok piacán tapasztalható hatalmas verseny miatt nehezebb kitörni egy cég számára, így a befektetők számára is nagyobb annak a kockázata, hogy a befektetés a tőkeinjekció után is majd egy tud lenni a sok sikeres játék fejlesztői közül.

Természetesen a trendekben egyik évről a másikra olykor előfordulhatnak éles váltások. Ez látszik például a biztonsági szektor grafikonján is, annak ellenére, hogy a megnövekedő kibertámadások kapcsán sokan optimistán beszélnek az ágazatba áramló tőke folyamatos gyarapodásáról. Egy biztos, érdemes lesz figyelni az újabb unikornisokat, ugyanis sokat elárulhatnak az épp aktuális, illetve a következő célágazatokról nemcsak amerikai, de globális szinten is.

A befektetőknek a startupok a kedvencei
A Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) negyedéves jelentése szerint 2015 harmadik negyedéve során 20 kockázati és magántőke-befektetés zárult le eredményesen, ami enyhe növekedést jelent az előző negyedévhez képest. A negyedév során eszközölt 18 kockázati tőke tranzakció összértéke 1,8 milliárd forintot tett ki, miközben négy társaságból sikeresen szálltak ki a befektetők.
Pénzszerzés
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor