Kiszervezzünk-e, vagy sem, és ha igen, hogyan?

Egy vállalkozás működésének fenntartása érdekében számos feladat ellátására van szükség: könyvelni kell, karban kell tartani a vállalkozás ingatlanját, ingatlanjait, járműveit, honlapot kell készíteni, azt tartalommal kell ellátni, rendszeresen aktualizálni kell. Szinte minden cég reklámoz, marketing-stratégiát készít, annak megvalósítása érdekében különféle eszközöket vesz igénybe. Néha szükség lehet egy tolmácsra, vagy éppen jogi szolgáltatásra. Nem kell minden tevékenységet a cégen belül tartani, de mit érdemes kiszervezni és milyen veszélyekkel járhat? Szakértőnk segít!

Kép: becomeblogger.com

Az itt felsoroltak jelentsenek csak 10 külön foglalkozást, az itt felsoroltak elvégzésére kelljen csak 10 alkalmazott. Számoljunk egy kicsit: ennek a tíz embernek adjunk csak havonta 150.000 Ft nettó fizetést, ez nekünk, mint munkáltatónak személyenként (adókedvezmény igénybevétele nélkül) majdnem 300.000 Ft–ba kerül, ami éves szinten már 3.600.000 Ft kiadást jelent. Nem beszéltünk még a szükséges tárgyi eszközök beszerzéséről, ami alkalmazottaink munkavégzéséhez szükséges. Ez több milliós, de akár több tízmilliós nagyságrendű összeg is lehet, amit vagy saját zsebből, vagy hitelből (aminek kamata újabb költséget jelent) finanszírozhatunk.

Vajon van-e akkora a cégünk, hogy egy jogásznak folyamatosan napi 6-8 órában csak azzal kelljen foglalkoznia? Cégünk könyvelése jelent-e egy könyvelőnek a hónap minden napján egész napos elfoglaltságot? Ha veszünk egy kisteherautót, használnánk-e nap mint nap cégünk munkájához? Ha a válasz nem, akkor ezeket a dolgokat nem érdemes saját anyagi eszközeink folyamatos lekötésével, házon belül végeztetni, ki nem használt tárgyi eszközökbe beruházni. Ebben az esetben ezen feladatok ellátását érdemes külső szolgáltatóra bízni, azaz kiszervezni. (Habár általában költségcsökkentő tényező egyes folyamatok kiszervezése, nem mindenkinek éri meg! Mutatjuk miért.)

Mit, és mennyit nyerhetünk azzal, ha egy szolgáltatást kiszervezünk?

Lássunk egy területet, amiről pontos számokat tudunk: egy főállású mérlegképes könyvelőnek csak a havi bérköltsége legalább 350-400.000 Ft. Számítógépet, nyomtatót kell neki venni, irodahelyiséget kell számára biztosítsunk. Ezek további kiadást jelentenek. Számoljunk azzal is, hogy a kifizetett munkabér és annak járulékai költségként ugyan elszámolhatóak, vállalkozásunk fizetendő áfájának és iparűzési adójának alapját nem csökkentik.

Tegyük fel, hogy vállalkozásunk könyvelését havi 80.000 forint+áfa összegért elvégzik. Máris havonta több százezer forintunk szabadul fel, amit befektethetünk vállalkozásunk működésébe, reklámozhatunk belőle, vagy éppen árukészletre is költhetjük, de tartalékot is képezhetünk belőle.

Így a közvetlen megtakarítás mellett teljesen legálisan javíthatjuk vállalkozásunk eredményét, és felszabaduló forrásaink miatt cash-flownk is jobb lesz. Többlet bevétel megszerzése nélkül lesz vállalkozásunknak több, szabadon elkölthető pénze.

Kiszervezési tippek igazi cégvezetőktől!

Projekt-munkák, munkaerő-kölcsönzés
A kiszervezés speciális formái lehetnek, mikor meghatározott ideig tartó, egy-egy projekt munka elvégzését bízzuk alvállalkozóra, vagy éppen kölcsönzött munkaerőt veszünk fel a feladat elvégzésére. Számos olyan terület létezik, ahol gyakran változik egy vállalkozás munkaerő-igénye: ilyenek lehetnek egyes kereskedelemmel, vagy rendezvényszervezéssel foglalkozó, esetleg informatikával, programozással-fejlesztéssel foglalkozó cégek. Gazdaságos működésük érdekében folyamatosan változó munkaerő-igényüket célszerű mindenkor feladataikhoz, megbízásaikhoz igazítani. Számukra ideális megoldást jelenthet egyes feladatok ellátását szabadúszó alvállalkozókra, vagy kölcsönzött munkaerőre bízni. Általában mindkettő olcsóbb, de mindenképpen rugalmasabb, kevesebb adminisztrációval járó megoldás saját alkalmazott felvételénél.
Milyen veszélyekkel járhat a kiszervezés?

Egyes szolgáltatások kiszervezése esetén (pl. könyvelés, jogi szolgáltatás, vagy egyéb tanácsadás) cégünktől idegen, külső vállalkozások, személyek bizalmas, érzékeny adatainkhoz juthatnak hozzá, ami mindenképpen kockázatot jelent. Értelemszerűen egy ügyvéd, könyvelő vagy könyvvizsgáló szigorú titoktartási nyilatkozat mellett dolgozik, de akkor is adunk ilyet, ha például üzleti terv készítésével bíznak meg minket.

A kiszervezés egy másik, jelentős kockázatát abban látjuk, mi történhet akkor, ha a rábízott feladatot partnerünk rosszul, netán késve végzi el? Bizonyos szakmák, szolgáltatások esetén az illetőnek kötelező, másoknak (például könyvelőknek) ajánlott felelősségbiztosítással rendelkezniük. A mi esetünkben ez azt jelenti, ha egy bevallás késedelmes benyújtása miatt megbízónkat a NAV megbünteti, a büntetést, mint általunk okozott kárt a mi felelősségbiztosítónk megtéríti.

Ha egy szerződésben vállalt kötelezettségünket akár alvállalkozónk, vagy a kiszervezett feladatot ellátó partnerünk hibája miatt nem tudunk megfelelően, vagy határidőre teljesíteni, alvállalkozónk hibájára megbízónk felé nem hivatkozhatunk. Egy szerződés teljesítése során bármilyen külsős partnert, alvállalkozót veszünk igénybe, szerződésben vállalt kötelezettségünk teljesítéséért teljes mértékben mi vagyunk a felelősek, nekünk kell helyt állni. Ezért nagyon fontos, hogy a kiszervezni kívánt feladatot ellátó vállalkozást –korábbi cikkemben, vevő minősítéshez hasonló módon- ellenőrizzük, informáljuk le.

Hogyan válasszunk partnert, alvállalkozót?
Bár a egyik legfontosabb, de ne kizárólag az ár legyen az egyetlen döntési szempont. Legalább annyira fontos kiszemelt partnerünk megbízhatósága, jó piaci hírneve. Tájékozódjunk leendő partnerünk jogi-pénzügyi hátteréről. Ezt a vevő-minősítéshez hasonló módon tehetjük.Bár most nem eladóként, hanem vevőként lépünk fel, ebben az esetben is nagyon fontos, hogy pontos, a lehető legtöbb kérdésre kitérő szerződést kössünk.
Hogyan számoljuk ki, mit érdemes kiszervezni?

Ennek eldöntéséhez tudnunk kell, mennyibe kerül, ha az adott tevékenységet házon belül tartjuk. Számolnunk kell bérköltséggel, az adott tevékenység ellátásához szükséges eszközök költségeivel: azok vételára, fenntartási, üzemeltetési, karbantartási költségei. Ha ezeket az eszközöket hitelből vásároltuk, vagy lízingeljük, számolnunk kell a hiteltörlesztéssel, illetve lízingdíjakkal is. Ne feledjük, vállalkozásunk tárgyi eszközeinek beszerzésével fizetendő áfánkat csökkenthetjük és értékcsökkenést számolhatunk el utánuk, amivel csökkenthetjük társasági adónk alapját. Végül becsüljük meg, hogy ez a cégen belül tartott „erőforrás” naponta, vagy havonta milyen arányban, hány órában van kihasználva.

Ezen adatok, számok ismeretében tudunk az adott feladat elvégzésére árajánlatot kérni és eldönteni, hogy a kapott ajánlattal élve érdemes kiszerveznünk, vagy nem. Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, gazdaságos-e a kiszervezés, pontos adatokkal kell rendelkeznünk arról, hogy az adott tevékenység cégünknek mibe kerül: újabb érv amellett, hogy bármilyen döntést felelősen meghozni csak vállalkozásunk pénzügyeinek pontos ismeretében lehetséges.

Vuray GyörgyVállalkozás Okosan portál munkatársa

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo