Kombinált szállítás: tartani kell a menetrendet

A kormány rendeletet hozott az Európa-Ázsia közötti kombinált fuvarozás szervezéséről és üzemeltetéséről szóló egyezményhez való csatlakozásról. Hazánk is vállalta, hogy biztosítani fogja a menterendek betartását és a fuvarozási útvonalak megfelelő átbocsájtási képességét.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kombinált szállítás komoly előnyökkel jár - Kép: SXC

Az erről szóló nemzetközi egyezménynek jelenleg 21 tagja van: Azerbajdzsán, Bulgária, Csehország, Észtország, Fehéroroszország, Grúzia, Kazahsztán, Kína, Korea, (KDNK), Lettország, Litvánia, Magyarország, Moldova, Mongólia, Lengyelország, Oroszország, Románia, Szlovákia, Türkmenisztán, Üzbegisztán, Ukrajna. Az egyezmény tartalmazza többek között a nemzetközi kombinált fuvarozás számára fontos határátkelő pontokat, a kiemelt jelentőségű vasútvonalak műszaki jellemzőit, és azok modernizálásának követelményeit. A nemzetközi kombinált fuvarozási vonalaknak elégséges átbocsájtó képességgel kell rendelkezniük és biztosítaniuk kell a menetrend pontos betartását.

Elvileg ezt a követelményt csak a két vágánnyal rendelkező vonalakon lehet kielégíteni, ugyanakkor indokolt esetben megengedett az egyvágányú vonalak használata is. A vasúthálózat szerves részét képezik a komphajókkal történő fuvarozások is. A termelés és áruelosztás hatékonyságának és gyors forgalmának biztosítása céljából a nemzetközi kombinált fuvarozásoknak számos követelménynek kell megfelelniük. Ilyen például, hogy az indulás/érkezés az ügyfelek igényeinek megfelelően, a menetrend betartásával történjen, rövid legyen az időtartam a „háztól-házig” szállításnál, és a szállítmányozók pontos és időbeli információkkal rendelkezzenek a szállítási folyamatokról.

Versenyképes lehetne a kombinált szállítás
Magyarországon az áruszállítás csak töredéke zajlik a vasúton, egy szakmai szervezet szerint mind az árak, mind a tervezhetőség tekintetében versenyhátrányban van a vasúti fuvarozás. Ez, valamint a vizi áruszállítás helyzete rontja a kombinált szállítás versenyképességét.
A kombinált szállítások vonatainak maximális elsőbbséggel kell rendelkezniük, menetrendjüket pedig oly módon kell összeállítani, hogy az kielégítse az ügyfelek igényeit a szállítások megbízhatósága és rendszeressége tekintetében. A küldemények hatékony kezelése érdekében a terminálokon a legkésőbbi árufelvételi időtől a vasúti kocsik indulásáig, illetve a vasúti kocsik érkezésétől a kirakásokhoz való rendelkezésre állásáig terjedő periódus nem haladhatja meg az egy órát. A rakományegységek be- vagy kiszállítását biztosító közúti eszközök állásideje nem haladhatja meg a 20 percet, a terminál elhelyezkedését pedig oly módon kell megválasztani, hogy gyorsan és könnyen elérhető legyen közúton az áruk feladóitól és átvevőitől, a vasúti hálózaton belül a terminálnak jó kapcsolata legyen a vasúti fővonalakkal.

A kombinált szállításokhoz használt komphajók méreteinek és típusainak meg kell felelniük a szállított rakományegységeknek és vasúti kocsiknak, s gondoskodni kell a komphajók gyors rakodásáról. Ha a szállítás során a rakományok a vasúti kocsikban maradnak, a komphajóknak könnyen elérhetőnek kell lenniük, emellett ki kell zárni a jelentős időráfordítást igénylő rendezési műveleteket.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo