Létezik olyan munkahely ami érzelmileg is feltölt?

2018. február 13. kedd - 11:03 / piacesprofit.hu
  •    

Szeretnéd, hogy munkavállalóid elkötelezettek és hatékonyak legyenek?  Nem tudod, hogyan is érhetnéd el mindezt? Akkor a következő bejegyzés hasznos olvasmánynak ígérkezik.

“Nem győzöm hangsúlyozni: az elégedett dolgozó a legjobb munkavállaló. Amellett, hogy hatékonyabb, elkötelezettebb, másokat is jobban inspirál. Az elégedettséget nem csak anyagiakkal tudjuk elérni. A dolgozóink és a vezetők, illetve az egyenrangú kollégák közötti munkakapcsolat a ráció mellett nem nélkülözi érzelmeket. Az Institute for Public Relations kutatásai is arra világítanak rá, hogy a mindennapi munkavállalói élmény kialakításában mennyire fontos szerepet játszanak az emberi érzések” – írta Ríz Ádám foglalkoztatási szakértő a LinkedIn-en közzétett cikkében.

A munkavállalói élményen múlik minden

A munkavállalói élmény a munkahelyen átélt tapasztalatokból, érzésekből ered (és konkrét versenyelőnyt jelent). Nem véletlen, hogy a vállalati vezetők 80%-a az EMPX (azaz Employee Experience) fejlesztését napirendre tűzte. A világ vezető munkaadói egyre kreatívabbá válnak, ha arról van szó, hogyan tartsák meg vagy vonzzák magukhoz a tehetséges munkavállalókat. Az Amazon például nemrég jelentette be, hogy heti 30 órás munkaidőt tesztel. Az AirBnB évente 2000 dolláros „ösztöndíjat” biztosít az alkalmazottaknak az utazáshoz. A Netflix a közelmúltban egy év szülői szabadságot ajánlott alkalmazottainak. De vajon tényleg ezek a leghatékonyabb módszerek?

büszke európai munkavállalók - egyre kevesebben vannak

Kép: EU

Ha nem csak fizetést, akkor mit akarnak az alkalmazottak?

Személyes fejlődés: ideális esetben a munkavállaló célja a szakmai fejlődés. Egy kutatás szerint ehhez három dologra van szükség: autonómiára, kiválóságra és mindenekelőtt célokra. Sokszor tapasztalom én is, hogy a dolgozóknak roppant fontos már maga a tudat, hogy van értelme a munkájuknak, ami aztán hozzájárul a vállalat víziójához is. Ha ezt a fejlődést a céghez kötik, az növeli az érzelmi elkötelezettséget.

Jó kapcsolat a munkatársakkal: egy tanulmány szerint, a munkahelyi mellőzöttség ugyanolyan rossz, ha nem rosszabb, mint ha valakit zaklatnak. És ez nem túlzás! Hogyan kerülhetjük el? A közös ebéd, kávészünetek, vagy vezetőként csapatépítők szervezése rengeteget jelenthet ennek javításában. Ezzel kapcsolatban egy érdekes tanulmányt is olvastam a minap. Az Office Vibe kutatása szerint a munkavállalók 70%-a úgy véli, a munkahelyi barátság az egyik legfontosabb tényező egy munkahelyen. A nők csaknem háromnegyede például nem fogadna el még egy jobban fizető munkát sem, ha a másik helyen nem jönne ki kollégáival, és a férfiak 58%-a is hasonlóan gondolkodik.

A jó munkahely titka: élmény is kell a pénz mellé
A munkavállalók és munkáltatók közötti kapcsolat sok tekintetben feszültté vált. Az Oracle HR stratégiai igazgatója, Andy Campbell szerint 2017 végén azt látjuk, hogy a munkavállalók alapvetően vágynak a munkahelyi kötődésre és az érzetre, hogy a munkájuk valamilyen célt szolgál. A munkáltatók azonban hajlamosak megragadni a régi munkáltatói módszereknél, amelyek utolsó rangon kezelik a munkavállalókat.

Dicséret, elismerés: mindig mondom, a legegyszerűbb, amit tehetünk az elkötelezettség növelése érdekében, ha megbecsüljük a munkavállalóinkat. Úgy tűnik azonban, hogy ez a magatartás sajnos még nem jellemző, például az amerikaiak 65 %-a nem kap semmiféle elismerést vagy dicséretet a munkahelyén. Pedig fontos lenne – a Deloitte kutatása szerint a rendszeres munkavállalói elismerési gyakorlatot folytató cégek 12-szer nagyobb eséllyel számíthatnak jó üzleti eredményekre. A mindennapi tapasztalatok alapján tudjuk, hogy Közép- és Kelet-Európában legalább ekkora kihívás ez…

Rendszeres visszajelzés: hasonlóan az elismeréshez, a rendszeres visszajelzés is roppant fontos egy munkavállaló életében. Minden cégnél kellene, hogy legyen valamilyen értékelési rendszer, amelyben ugyanazon kritériumok alapján vizsgálhatjuk meg a dolgozói teljesítményeket. Az amerikai munkavállalók 65%-a több visszajelzésre vágyna, és arra tippelek, ez a magyarok esetében sincs máshogy.

Vállalat-munkavállaló racionális kapcsolatán túlmutató tényezők: ha egy munkáltató érzékelteti a munkavállalókkal, hogy nem csak darabáruként kezeli, hanem emberként is, az hatványozott érzelmi hatással járhat. Egy-egy meglepetésszerű ajándék vagy akár csak egy szülinapi képeslap vagy a gyermek születésekor egy üdvözlet vagy virág csodákra képes. Ez érkezhet a közvetlen főnöktől, de akár a cég vezetőjétől is. Érdemes ezek körét folyamatosan változtatni, hogy a meglepetés ne váljon megszokottá.

Összességében: a dolgozók igényeinek, érzéseinek monitorozása, visszajelzéseik figyelembe vétele és az ebből következő tudatos munkavállalói élmény fejlesztés a mind a közhangulatban, mind a vállalat teljesítményében mérhető, pozitív változásokat fog hozni.

Öt dolog, amiről messziről felismered a rossz munkahelyet
Ha újak vagyunk egy munkahelyen, hamar előjönnek a jelei, hogy egy elnyomó rendszerbe csöppentünk-e, vagy olyan céghez, ahol kellemes és szakmailag kiteljesítő élménye-e ott dolgozni. De vajon azelőtt is rájössz erre, mielőtt felvennének? Az lenne az igazi, mert akkor megspórolhatnánk magunknak nem kevés munkahelyi nyűglődést.
Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor