Lokális marketing: új funkciók a Google Térképen

A 2016-os évtől kezdve a Google által életre hívott helyi idegenvezető program motivációs rendszerének köszönhetően megváltozott az emberek véleménynyilvánító kedve. Idén új funkciókkal bővült ez a platform, amelyeket a vállalkozások sem hagyhatnak figyelmen kívül.

Egyre többen értékelik az általuk igénybe vett szolgáltatásokat szövegesen, csillagozva vagy képi formában a Google Térképen. Idén, 2017-ben a térképet alkalmazó emberek számára két újabb funkcióval (Kérdések és válaszok, 9 mp videós vélemény) bővült ez a platform. Milyen hatással lesz ez a vállalkozásokra és a felhasználókra?

Októberben néhány barátom nyaralást tervezett a téli időszakban. Számos utazási iroda katalógusát nézték végig. A kiadványokban szereplő fotók és írások alapján egy Kanári szigeteki utazás mellett tették le a voksukat. Mielőtt lefoglalták volna, kikérték a véleményemet. Annyit kértem tőlük, hogy nézzenek utána a szállásnak és a helynek a Google Térképen. Rákerestek az adott helyre (külföldön a kérdések válaszok, 9 mp videó használata már rutinnak számít), és számos vélemény, kérdés-válasz, 9 mp videó megtekintése után elálltak az utazástól. Nagyon érdekes jelenség, amit itt lezajlott. Bizonyítást nyert az a meglátás, hogy azoknak az embereknek a véleménye, akik már jártak az adott helyen, elegendő arra, hogy a cégek által megkreált álomvilágot megingassák egy leendő ügyfélben.

Nem számít az ügyfelek véleménye?
Lesújtó eredmények születtek a Piac & Profit szakértőinek kutatásában: az éttermek 92 százaléka nem reagál a Google Térképen érkezett véleményekre, de a hoteleknél sem jobb a helyzet, itt 82 százalék hagyja figyelmen kívül az ügyfelek reakcióit.
Kérdések és válaszok

Idén szeptemberben jelent meg a kérdések és válaszok a Google Térképen. Az eredeti célja az, hogy az emberek egy hely kapcsán kérdéseket tehetnek fel a közösségnek, amit ők a legjobb tudásuk szerint megválaszolnak (a Fővárosi Állat és Növénykertnél 25 kérdés található). Az alapelképzelés nagyon jó, hiszen, ha nem találunk meg egy számunkra fontos információt az adott cégről az interneten (pl: nyitva tartás, választék, elérhetőség stb.), akkor azok, akik ott jártak, segíteni tudnak nekünk. Sajnos azonban a gyakorlatban a magyar emberek ezt másként használják. Nagyon sokszor tapasztaljuk különböző területeken (pl. cukrászdák), hogy a kérdések és válaszok funkciót panaszfalként alkalmazzák, amivel nagyon sokat tudnak ártani az adott vállalkozásnak. A legtöbb esetben a cégek ezekről nem kapnak értesítést, ezáltal nem is tudják kezelni az ott keletkező problémát. A megoldás az, hogy a cégeknek egy okostelefon segítségével érdemes ellenőrizni (kizárólag ott érhető el a kérdések és válaszok) a hozzájuk beérkező kérdéseket. Abban az esetben, ha egyszer is válaszoltak, onnantól fogva mindig értesítést fognak kapni, ha valaki kérdést intézett a közösséghez.

Melyik való nekem?
A Facebook és a LinkedIn csak a jéghegy csúcsa, ha a közösségi média világát nézzük. Érdemes körülnézni, mely közösségi hálózatok mire is használhatók. A helyi vállalkozások esetében például fontos lehet a Foursquare, vendéglátóknál a TripAdvisor… Itt talál egy kis segítséget, mielőtt eltévedne a közösségi média dzsungelében.
9 mp videós vélemény

Magyarországon 2017 közepéig kizárólag a képes, csillagos, szöveges értékelés volt engedélyezve. Napjainkra ez is megváltozott, mert az emberek már 9 mp videóval is elmondhatják véleményüket egy adott helyről. Ez a funkció kizárólag okostelefon segítségével elérhető. A közösség számára ez egy nagyon jó eszköz, mert így több információhoz tudnak jutni egy szolgáltatás (szállás, étterem, kávézó, fodrászat, autószerviz stb.) igénybevétele előtt.  A vállalkozások számára ez kevésbé jó, mert nagyobb odafigyelést kíván egy termék vagy szolgáltatás kialakításánál.

A világ elindult abba az irányba, ahol a közösségi médiában leírt vélemények képesek lesznek egy vállalkozást sikerre vagy kudarcra ítélni. Marketinges szakemberként annyit tanácsolnék a Magyarországom működő vállalkozásoknak, hogy vegyék nagyon komolyan a közösségi médiacsatornákon megjelent véleményeket, és erőforrásukhoz mérten próbáljanak reagálni rájuk.

Szerző:

Kondor Albert

Szakközgazdász, szakterülete a marketingstratégia, a Facebook-marketing, lokális marketing

www.lokalitas.hu

Lokális marketing: ez lesz a trendi 2018-ban
A kisebb helyi érdekeltségű üzletek jogosan érezhették elnyomva magukat az interneten, hiszen a nagyobb cégek online marketingesei nagyobb eszköztárukkal elérték, hogy jobb pozícióban és több ember számára tudnak megjelenni, mint kisebb kapacitással, büdzsével és szaktudással rendelkező társaik.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo