Magyar cég nyerte a nemzetközi startup verseny fődíját

2016. május 24. kedd - 13:06 / Kriston László
  •    

Érintésre felgyulladó, falba vagy padlózatba helyezhető LED-mozaikokat fejlesztett a MosaicLights, mely a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) InnoTrade startup programján keresztül jutott ki a holland versenyre. A fejlesztés annyira elbűvölte a visegrádi országok startupjai számára második alkalommal rendezett V4 startup verseny zsűrijét Rotterdamban, hogy többek között a fődíjat is elnyerte. Így a MosaicLights lett az InnoTrade program első nemzetközi fődíjban részesülő résztvevője. Egyúttal bemutatkozási lehetőséget kapott a másnapi Startup Fest Europe-ra is, ahol több száz befektető előtt ismertetheti termékét és terveit Kiss Zoltán cégvezető.

Kép:.mosaiclights

Kép:.mosaiclights

Érdekes esemény egy ilyen startup pitch forum. A résztvevőknek 3 percben kell a szakmai publikum előtt bemutatniuk mi a lényege az innovációjuknak, miért szenzációs a termékük, mekkora piac vagy piaci rés meghódítására számítanak és miért érdemesek a befektetésre. Ember legyen a talpán, aki ilyen szűk keretek között képes mély impressziót hagyni.

A kelet-európai mezőnyben az ilyesmi még döcögősen megy, részben a nyelvi szakadék, a tört angolság miatt (főleg a középkorú résztvevőknél), részben pedig az önjellemzés fókuszálatlansága okán. Az a fajta frappánsság és lényegre törő előadói-retorikai készség, amit az USA-ban olyan remekül belevernek a holnap önjelölt techmoguljaiba, itt még hellyel-közzel hiányzik. De sebaj, ez a kelet-európaiság diszkrét bája – egyelőre. (Még egy olyan csodabogár is bejutott a mezőnybe Csehországból, akinek meglehetősen retrós fílinget árasztó előadását és furcsa termékeit megmosolyogta a közönség. Ilyen volt a kutyamatrac és a becsomagolt szemeteskuka…)

A magyar résztvevők azonban a talpraesettebb előadók közé tartoztak. Hazánkat négy cég képviselte, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) juttatta őket a lehetőséghez, mely szakértők bevonásával előzsűrizte a magyar jelentkezőket. A vállalkozások négy kategóriába sorolva versenyeztek (pre-revenue, azaz bevétel előtti; magtőke; korai bevétel; növekedési fázis), ám a díjakat az egész mezőnyből válogatta a zsűri.

A fórumot Csehország kezdeményezte, 2014-ben rendezték meg először. A tétek és a sikerek nem feltétlenül csekélyek: az egyik résztvevő cég azóta 145 millió eurónyi tőkére tett szert. A verseny idén a négy tagország (Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország) hágai nagykövetségei, a holland Altex Group, a magyar-holland DBH Group, a De Investeerders Club (Holland Business Angels Club) szervezésében valósult meg.

MosaicLights

A “pre-revenue” kategóriában szereplő cég modulokat helyez mozaikos felületek alá, melyek LED égőket aktiválnak. Ezek falba vagy padlózatba is beépíthetők. Érintésre gyulladnak fel, vagy ahogy rájuk lép az ember, így akár kórházakban vagy köztereken is szolgálhatnak éjszakai biztonsági világításként. Vannak, akik nagy úszómedencék bevilágítására használják.

A cég fejlesztését Európában már bejegyezték szabadalomként, az USA-ban még elbírálás alatt van a – négy éve benyújtott – kérelem. Ha megítélik, az visszamenőleg, retroaktívan lesz érvényes, azaz 2012-től, mondta Kiss Zoltán cégvezető Rotterdamban.

Óriási buli, óriási haszonnal
A kiállítási megjelenés is olyan, mint régen a jó buli – sose lehet tudni, hogy mi lesz a vége. Legalábbis nem egészen pontosan. De felkészüléssel és némi támogatással a mindenképpen meglévő hatalmas pozitív löket és piaccal és versenytársakkal való közvetlen találkozás mellett komoly közvetlen eredményeket is hoz.

A MosaicLights elnyerte az EY 2500 eurós értékű díját, ami stratégiai tanácsadást tartalmaz, az ING Wholesale Banking első díját, ami egy innovációs műhelyben való részvétel és a Best Start Up fődíjat, mely bemutatkozási lehetőséget biztosít a Startup Fest Europe pitch fórumán, ami a rotterdami konferencia utáni napon kerül megrendezésre Amszterdamban.

Igazából minden versenyző erre a továbbjutásra vágyott. A moderátor megjegyezte, hogy nem volt könnyű elintézni az amszterdami rendezvény szervezőinél, hogy helyet kapjon a rotterdami nyertes – a győzelem ezért még inkább nagy érdem.

Sopreso

SMS-fal? A tegnap vívmánya. Manapság még innovatívabb platformra van szükség, mely közösséggé kovácsolja és jobban megmozgatja a konferencia-résztvevőket. A Sopreso – a név a Social Presentation Software kifejezésből ered- olyan valós idejű, web alapú szoftvert kínál, mely fokozottabb interaktivitást tesz lehetővé.

A cég sztorijáról itt írtunk részletesebben.

A résztvevőknek nem kell külön alkalmazást letölteni hozzá vagy regisztrálni – bár utóbbira biztonsági okokból lehetőség van, ha ilyen megoldást kér a megrendelő-, egy e-mailben elküldött linkre kattintva vagy QR-kód segítségével máris a felhasználói felületre jut az ember, amelyen keresztül nem csak slide showját oszthatja meg az előadó, de meg is szavaztathat kérdéseket a résztvevőkkel, s ennek eredményeinek alakulását valós időben jelenítheti meg a kivetítőn. (A QR-kódot általában a regisztrációs e-mailben teszik közzé, de a helyszínen is elhelyezik, a kitűzőkön vagy a székek háttámláján.)

Egy nagy létszámú rendezvénynél nagy probléma, hogy mindenki kifogy a névjegyekből. A szoftver egyik funkciója, hogy megoszthatók vele az elérhetőségeink (bepötyögjük az adatainkat), s üzenni is lehet a többieknek (follow up funkció).

A szoftver az előadó, a rendezvényt bonyolító fél gépén jelenik meg, a support távolról történik. (A Sopreso dolgozott német konferenciákon is, de a felügyeletet és a támogatást Budapestről végezték.)

Ahogy azt Nagy Lívia, a Sopreso üzletfejlesztési menedzsere a Piac & Profitnak Rotterdamban elmondta, a szoftver ötlete 2012-ben merült fel, a vállalkozás bekerült az Axel Springer Plug and Play Acceleratorjába, ahol 5 %-os tulajdonrész fejében mentorálták a céget és intenzív továbbképzésben részesültek az alkalmazottak. A magvető tőkét a Day One Capital biztosította.

A globális konferencia biznisz 700 millió dolláros szegmens, ahol egy-egy komolyabb nemzetközi konferencia költségvetése gyakran a 35 000 dollárt súrolja. Ebbe a versenyközegbe törekszik a Sopreso. Profiljuk B2B, célközönségük a rendezvényszervezők, vagy olyan vállalatok, melyeknek sok a belső konferenciájuk.

Eddig olyan referenciákat tudnak felmutatni, mint a Tata, az ICT Labs, vagy a HVG Állásbörze.

A cég az értékesítés és marketing finanszírozására keres tőkét.

MIXY Labs

Az úgynevezett “playlist fatigue”, vagyis lejátszási listáink megunása ellen lehet hatékony eszköz a MIXY Labs innovációja. Olyan programot fejlesztettek, mely a zeneszámok hangnemét, akkordmenetét és tempóját elemezve választ ki a mobiltelefonunkon lévő dalokból egy olyan dallistát, mely az éppen aktuális igényeinket tükrözi.

Ha konditeremben vagyunk és pörgős zenére van szükségünk, egy pontokból álló felületen rajzolhatjuk be, hogy gyorsan kezdődő, majd ellazuló számokat szeretnénk, vagy teljes egészében dinamikus dalokat.

A szoftver a zene jellegétől függően egymásba illeszti a számokat, mint egy DJ. Az átfedés lehet mindössze néhány másodperces, de hosszabb is. (A zenei producerek ma már úgy készítik a számokat, hogy az intro és az outro nagyon egyszerű és csak a ritmikusságra utazik, hogy a DJ-k könnyen egymásba úsztathassák őket.)

Az is szabályozható, hogy milyen hosszan akarunk belehallgatni a számokba. Megadható, hogy például 2 percenként új szám következzen.

A vállalkozás eddig 100 000 dollárnyi tőkét költött el produktuma fejlesztésére.

A cégalapító Gődény Gábor tavaly több startup fórumon is részt vett Amerikában. Kérdésünkre elmondta, hogy nehéz mentorokat találni, mert a techguruk többsége energiát és időt nem kímélően segíti a kiválasztottjait, vagyis kisszámú céget vehet fel így a tarsolyába.

A MIXY Labs fejlesztése például nagyon tetszett Clive Davis, a legendás lemezmogul fiának, de már nem volt a mentorálásra kapacitása. Azonnal felhívta egy közeli barátját, hogy beajánlja az ötletet, de neki is megvoltak már a startupjai.

Mivel a zeneipart a nagy streaming katalógusok uralják, a MIXY Labs akkor találna telibe, ha a Spotify, az angliai Pandora, az Apple iTunes vagy valamely hasonló platform látna fantáziát benne. (E hétre kaptak bemutatkozási lehetőséget a Spotify-nál.)

Az egyetlen technológiai kihívás az, hogy a streaming szolgáltatások egyszerre csak egy adatstreamet továbbítanak a felhasználónak, itt viszont a két szám átfedése megköveteli, hogy két adatfolyamot kezeljen a rendszer egyszerre. De a Spotify vagy az Apple ligájában ez a módosítás minden bizonnyal megoldható.

A másik felhasználási lehetőséget az MTV-hez hasonló médiumok jelenthetik, melyek egy-egy rendezvényükön megszavaztathatják a publikummal, mit kívánnak hallgatni, s a MIXY Labs portékája rögvest szállítja a kollektíven összeállított playlistet, amit aztán a megrendelő feltehet a saját honlapjára is.

SBrick

Világszerte népszerűek a Lego motorral mozgatható autói és hajói. A web alapú portálrendszerek fejlesztésében utazó budapesti Vengit startup-spinoffja az SBrick, mely olyan modult kreált, amivel mobiltelefonos alkalmazásról irányíthatjuk a Lego járműveket.

A fejlesztés annyiban tér el és nyújt többet az eddigi moduloknál, hogy Bluetoothon keresztül működik, s így lehetővé teszi, hogy egyszerre több gépet is mozgassanak. Ha valaki egy hatalmas terepasztalon akar diszpécserkedni akár több tucatnyi Lego játékautóval vagy vonattal egyszerre, ezzel a megoldással megteheti.

Az SBrick szeretne továbbhaladni az informatikai oktatás irányába és a 8-10 éves gyerekekre, a Lego valódi célközönségére szabni termékét, hogy a kölykök a nekik szánt egyszerű programozó nyelvvel (pl. Scratch) maguk programozhassák az autóikat: így ők szabhatnák meg, milyen mozdulatokat, manővereket táplálnak be a játékjárművekbe.

Az SBrick is járt amerikai megmérettetéseken (többek közt a rangos CES-en Las Vegasban) és tesztelték a felhasználók reakcióit játékvásárokon is. A modul a legnagyobb piacokon már kapható a boltokban (USA, Anglia, stb.).

(Tudósításunk a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. közreműködésével készült.)

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor