Már a SEO sem csodafegyver?

A közösségi oldalak térhódításával és a fogyasztói szokások megváltozásával bizony már a keresőoptimalizálás sem az a csodafegyver, ami valaha volt. Már sok esetben ugyanis nem az a nyerő, aki a lista tetején trónol.

Kép: SXC

Évek a Google uralja az internetet és többé-kevésbé monopóliumot tartott fent a fogyasztói keresések területén. Azonban a gyors változások a közösségi média világában és az új trendek a fogyasztói viselkedésben most kihívásokkal szembesítik a keresőóriást. De mit érdekel ez minket? A változás a vállalkozásokra is hatással van. Ha a cég eddig támaszkodott Google keresések bevételtermelő képességére, a jövőben a következő tendenciákon kell rajta tartania a szemét, hogy ez így is maradjon.

Padlót fogott az organikus elérés

Bár a Google továbbra is a keresőforgalom legnagyobb ereje, sok minden más megváltozott csupán az elmúlt néhány évben. A fogyasztók például mind jobban tisztában vannak a különbséggel a szponzorált találatok és az ingyenes javaslatok között. Ez sok felhasználó esetén ahhoz a cinikus szokáshoz vezetett, hogy nem kattintanak a fizetett hirdetésekre, még annak ellenére sem, hogyha az a legjobb információforrás. Miközben egyre kevesebb eredménnyel jár a listák élén toporgó fizetett pozíció, ugyanakkor egyre drágább is, mivel az egyre élesedő verseny miatt a népszerűbb kulcsszavak ára viszont az egekig szökött. (Arról nem is beszélve, hogy az újabb és újabb algoritmusok miatt folyamatosan fejleszteniük kell a cégeknek.)Ugyanakkor viszont a Google-ből érkező organikus elérés is csökkent.

A szomszéd kertje….

Elmúltak már azok az idők, amikor a fogyasztók csak beírtak a Google-ba valamit és fenntartások nélkül megbíztak a találatokban.  Immár, amikor a felhasználók keresnek valamit, legyen az egy új étterem, vagy egy mozifilm, akkor egyre inkább támaszkodnak más emberek véleményére, akik már rendelkeznek tapasztalatokkal a témában. Sokkal szívesebben mennek tehát abba az étterembe, amelyet a barátaik ajánlottak nekik, mint abba, amelyet elsőként dobott ki a kereső.

Mobil vagy halál
Világszerte gyorsan nő a mobileszközökön megtekinthető tartalmak iránti igény, így csak azok a médiavállalatok lehetnek sikeresek, amelyek képesek az ezekre optimalizált tartalmakat előállítani, illetve a megcélzott fogyasztókat elérő reklámmegoldásokat kínálni a potenciális hirdetőknek,
A Google túl lassan alkalmazkodott ehhez a trendhez, és így most már számukra késő lehet felzárkózni. A Facebook lépése, hogy fokozza a keresési lehetőségeket az ismerősök posztjaiban, ezért jelenti az egyik legnagyobb veszélyt a Google piaci részesedésére.

Csak okosan!

Az okoseszközök elterjedése alternatív keresési csatornák térhódítását tette lehetővé. Egyes applikációk célirányosabb keresési lehetőségeket biztosítanak a felhasználóknak. Aki eddig éttermet keresett a Google-n, most a Yelp-re lépett át, hasonlóképpen, a fogyasztó, aki a múltban a legújabb divat trendek után szaglászott a Google-n, most inkább Pinterest-et használja. Nap, mint nap jelennek meg új applikációk az okoseszközökre, amelyek a specifikus keresési lehetőségek újabb és újabb tárházát jelentik. Ezért, mind a marketingeseknek, mind a vállalkozóknak, egyre fontosabb, hogy tudja, hol keresi a vásárló a terméket, és abban az alkalmazásban kell feltüntetnie, ahelyett, hogy kizárólag arra hagyatkozzon, hogy a találati lista tetején jelenjen meg.

Vállalják az arcukat

Elsősorban azért roppant meg a bizalom a Google-ben, mert a találatok (javaslatok) arctalanok. Ezzel szemben a közösségi oldalaknak megvan az az előnye, hogy a felhasználók (többsége) a javaslatait, véleményét az arcával vállalja. Ez a „társadalmi biztosíték” viszont teljesen hiányzik a Google-ből, hiába próbálkoztak meg a Google+ közösségi hálózat kiépítésével. Pedig ez a bizonyos társadalmi biztosíték az egyik legfontosabb tényező a fogyasztói döntésekben. Persze a Google és versenytársaihoz hasonló keresők ettől még nem tűnnek el a süllyesztőben: egyszerűen nem létezik mindenre egy okostelefonos alkalmazás, és akár egy jó könyvelőt is viszonylag ritkán ajánlgatnak ismerőseink. Ezért nem szabad elhanyagolni a keresőoptimalizálási feladatokat!  Azonban most, hogy a vevők már oly sok más lehetőség közül választhatnak, fontos, hogy a vállalkozások, amelyek hagyományosan teljes egészében a SEO eszközeire támaszkodtak, tisztában legyenek azzal, hogy a fogyasztóik milyen új keresési lehetőségekkel kacérkodnak. Vagy vevő nélkül maradhatnak.

Mit kéne mondanom a vevőimnek?
A jó tartalommarketinghez tényleg jó tartalomra van szükség. Csakhogy sokan nem vagyunk tisztában azzal, hogy mi is ez. Sorozatunkban a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség segítségével végigvesszük mit és hogyan kell elvégeznünk, milyen buktatókkal találkozhatunk a tartalommarketingben.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo