A webáruházból is jobb a márkás

Egyre többen, többször és többet vásárolnak az interneten: 2012-ben már a világhálón bonyolódott a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 2,7 százaléka. A legtöbb magyarországi webáruház nem panaszkodhat, hiszen többségük jelentős forgalomnövekedést ért el tavaly, miközben a hagyományos kereskedők jobbára a forgalom csökkenését érzik. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a webáruház önmagában garancia a sikerre.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A webáruház önmagában még nem garancia a sikerre - Kép: PP Archív

A 2012-ben összesen 177 milliárd forintos webforgalom idén továbbra is erőteljesen növekszik, várhatóan meg fogja haladni a 200 milliárdot, derül ki az eNET éves felméréséből. Egy másik, a Webshop-Experts által végzett kutatás szerint pedig a magyar webáruházak 73 százaléka forgalomnövekedést ért el, sőt minden harmadik több mint 50 százalékkal tudta növelni az árbevételét, mutat rá a társaság Nagy Webáruház Felmérése. De pusztán azért, mert a weben értékesítem a terméket, még nem garantált a siker.

– Nem láttam még olyat, aki találomra választott egy terméket, és sikeres lett a webes értékesítésével. Aki viszont kötődik a termékhez, jól ismeri, hisz benne, és tudja, hogy kik és milyen szempontok alapján vesznek ilyet, az még rosszabb minőségű megjelenéssel is rendszerint a siker útjára lép – mutat rá Nagy Barna, a Kreatív Vonalak Kft. ügyvezetője. Vagyis a weben éppúgy márkát kell építeni, mint az offline világban ahhoz, hogy megkülönböztessük magunkat versenytársainktól. Az eszközök azonban eltérnek, kivéve a hitelességet. A sikeres értékesítés – akár offline, akár online – egyik titka, hogy vásárlóink érezzék azt, hogy a saját érdekeinken túl más is vezérel minket. Ennek szellemében érdemes építenünk a márkánkat az online szakértő szerint.

A webes márkaépítés 6 pontja

1. Fogalmazzuk meg küldetésünket!

Vásárolj, mert tudom, hol laksz!
Nehéz megjósolni az e-kereskedelem fejlődési irányát, de az biztos, hogy a vevő hatalma egyre nagyobb lesz, ám a webshopoknak is lehetősége lesz arra, hogy „utánanyúljanak” a fogyasztóknak.
Soha ne abból induljunk ki, hogy eladni akarunk, hanem abból, hogy mi a célunk. Aki tevékenységével, termékeivel változást szeretne elérni, annak az üzenete szájról szájra terjed. Ideális esetben a küldetésünk köré építve gondoljuk ki a márkát, és ehhez használjuk eszközként az online áruházat a benne lévő termékekkel. Ha viszont már él a webshop, találjuk meg magunkban a belső motivációt, amiért azt kínáljuk, amit. Érdemes eköré építeni, eszerint átalakítani mindent, amit korábban megalkottunk.

2. Teremtsünk értéket!

A tetteinkkel igazoljuk, hogy a küldetésünk milyen hozzáadott értéket teremt. Az online világában is meg kell találnunk azt, ami megkülönböztet minket a versenytársainktól. A házhoz szállítás biztosan nem, mert minden webáruházban elérhető szolgáltatás. A vevők általában nem a terméket önmagában veszik meg, hanem egy problémát szeretnének megoldani vele. A célcsoportunk gondolkodására építsük a kommunikációt, ne a termékre.

3. Szólítsuk meg a célcsoportot!

Egy webáruház indításával csak egy szigetet hoztunk létre az internet nagy óceánján, de ez a sziget még lakatlan. Az üzenetünket el kell juttatnunk a célcsoportunkhoz. Nincs tuti tipp, nem jelenthetjük ki, hogy a hírlevél, a blog, a Google adwords vagy a Facebook lenne számunkra a jó vagy rossz felület. Témától és célcsoporttól függ. Érdemes több eszközt párhuzamosan használnunk, és kipróbálhatunk izgalmas új platformokat is.

4. Alakítsuk ki az arculatot!

5 tévhit a webáruházakról
Hogy miért nem kezd mindenki a neten értékesíteni? Mert, sajnos, számos tévhit él még ezzel a formával kapcsolatban. Most eloszlatunk néhányat közülük.
A vevő figyelméért versenyzünk. Az arculatnak nem az a dolga, hogy eladjon vagy elmagyarázzon valamit. A webáruházunk stílusa szimbóluma mindannak, amit a vevőért teszünk. Segít, hogy felismerje és megjegyezze az üzletünket, és eszébe jusson az üzenetünk. Az arculat nem egy logó, az összes vizuális elem – a betűtípus, a grafikák, a fotók és a használt motívumok – együtt ad képet rólunk. Ha rossz vagy semmitmondó az arculatunk, érdemes modernizálni, de ne változtassunk sűrűn a megjelenésünkön. Következetlenséget sugall.

5. Építsünk közösséget!

Az emberek szeretnek részesévé válni a hozzájuk hasonló gondolkodású közösségeknek. Ott szívesen megosztják a gondolataikat, és máshol is megosztják az ott szerzett élményeket. Ha a küldetésünk miatt gyűlnek körénk az emberek, máris kialakul a hasonló elveket vallók csoportja (legalábbis abban a kérdésben). Sokkal többről lesz ezért szó, mint egyszerű piaci kapcsolatról, amely csupán a termékről és az árról szól.

6. Folytassuk a kommunikációt!

Ha sikeresen megszólítottuk a célcsoportunkat, fontos hogy ne hallgassunk el, tartsuk életben a kapcsolatot. Az emberek maguktól lojálisak lesznek, ha megértjük az igényeiket, kapcsolatban vagyunk velük, és folyamatosan keressük a lehetőségeket, hogy értéket teremtsünk a számukra.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo