Marketingtippek a legjobbaktól

Jól megtervezett marketing nélkül felelőtlenség vállalkozásba kezdeni, vagy azt működtetni. Szakértőnk, Miklovicz Norbert segítségével összeszedtünk néhány jó tanácsot.

Kép: Regus

Amikor marketingstratégiát alkotunk, valójában a vállalkozás jövőjét tervezzük. Meghatározzuk a termékeket és/vagy szolgáltatásokat, amelyeket cégünk kínál potenciális partnereinek, lefektetjük az ezekhez társítható marketingeszközöket, döntünk az árpolitikáról, felállítjuk a marketingrendszereinket, megtervezzük a kampányokat és azt, hogy ezek megtérülését (ROI) hogyan fogjuk mérni. Utóbbihoz ki kell dolgoznunk mérőszámokat, amelyeket rendszeres időközönként ellenőrizni fogunk a stratégiánk alapján. Végül pedig a jog, adatvédelem, információbiztonság területét kell átgondolnunk.

A marketingtervnek két koncepcionális része van, a stratégiai és a taktikai. Míg az előbbi hosszabb távra tervez (pl. arculat, szlogen, célpiac, pozicionálás), addig a taktika akár évente, negyedévente is változhat (árképzés, promóciók, marketingcsatornák használata).

Itt olvashatja sorozatunk első részét, jó tanácsokkal a marketingterv kidolgozásához.

Sikeres marketingstratégiára mindig van példa, az okos ember pedig mindig a más sikereiből tanul. Ezért Miklovicz Norbert a Marketing112 alapítója segítségével összeszedtünk pár olyan esetet, ami azt igazolja, hogy szükség van marketingtervre, marketingstratégiára, pozicionálásra, piackutatásra és mindazokra a fontos építőelemekre, amelyekkel együtt válik teljessé a marketingterv.

Nike

Az eredeti néven Blue Ribbon Sports célja például a kiváló minőségű futócipők gyártása volt. Stratégiájául pedig a „befolyásolás piramisát” választotta, ami azt jelenti, hogy a termék- és márkaválasztást elsősorban az általunk kedvelt, követett sztárok, hírességek (ez esetben: sportolók) határozzák meg. A stratégia működött, ma már az összes sportszermárka versenyez azért, hogy az ő termékeit viseljék a csapatok, egyéni sportolók.

A márka életstílus
Ha márkáról beszélünk, mindenkinek elsősorban a Coca-Cola, az Apple vagy a Nike jut eszébe. A megabrandek mellett azonban a kisebb cégek is képesek lehetnek hatásos márkát gründolni. Steve Manning, a San Franciscóban lévő márkaépítési tanácsadó cég, az Igor ügyvezetője szerint a márka képet hív elő a vásárlók fejében. Azt sugallja, hogy a mi cégünk valamiben más, mint a többi, valamiért többet ér az általa gyártott termék, mint a polcon lévő többi. Ha egyszerűen egy árut értékesítünk, a vásárlók az ár alapján döntenek, vagy hogy mit kapnak a termék mellé ingyen. Ha márkáról van szó, egy életstílust adunk el, és ebben a köntösben bármit értékesíthetünk, amit akarunk. A márkázásról itt olvashat tovább.
Walmart

A világ második legnagyobb vállalata (1962-ben Sam Walton alapította) a „mindennap alacsony árak” stratégiájában hitt, és ennek köszönheti világméretű sikerét. A tulajdonos ugyanazokat a termékeket árulta, mint a konkurensek, csak kisebb haszonnal. Ez volt a stratégiája. Persze ma már ez önmagában nem működhetne, de akkor még elég volt a világsikerhez.

Revlon

A marketingkommunikáció, az arculat és a márkaépítés híres példája a Revlon atyja, Charles Revson mondata: „Üzemeinkben kozmetikai termékeket gyártunk, boltjainkban pedig reményeket árusítunk.” Tehát nem kozmetikai terméket árulnak, hanem hozzásegítik nők millióit ahhoz, hogy szépek legyenek. Ugye, mennyivel jobban hangzik?

Intuit

Piackutatásra jó példa az Intuit, amely pénz- és adóügyi szoftverek fejlesztésével foglalkozó szoftvercég. Rájöttek (piackutatásból), hogy az emberek hajlandóak fizetni azért, ha pénzügyi- és adóbevalláshoz használható kitöltést segítő szoftvereket vásárolhatnak. Azóta már a Microsoft is meg akarta vásárolni őket kétmilliárd dollárért. Nem adták magukat.

Magyar sikerek
A sok nemzetközi példa mellett persze tucatnyi magyar példát is találunk. Beszélhetnénk a Cserpes joghurt tudatos disztribúciójáról (irodaházakban, látványpékségekben lehet kapni a termékeket) és arról, hogy a pozicionálás – házias ízek, egészséges összetevők és elkészítési módok – különleges élménnyé tette a termékek megszerzését, fogyasztását. Hónapok alatt lett ismert márka. De említhetnénk az ásványvizek között mintaszerűen pozicionáló Szentkirályit is, amelyik cég nívós szakmai díjának reklámozását választotta a stratégia egyik kulcsául, ami meghozta a márka népszerűségét.
Caterpillar

Az értékteremtés fényes példája: a cég úgy tud piacvezető lenni sok országban, hogy 10-20 százalékkal magasabb árakon kínálja munkagépeit, sőt még nem is feltétlenül rendelkezik importőrrel az adott országban, csak egy értékesítő irodával. Magas minőségelvárásukkal (tartósság, nagy teljesítmény, megbízhatóság) olyan márkaértéket teremtenek, amely kicsalogatja a magasabb vételárat a vállalkozók zsebéből. Ehhez persze hozzájárulnak a páratlanul képzett eladók, a professzionális szervizrendszer és az alkatrészellátás is.

Ikea

Ingvar Kamprad 17 évesen alapította a céget, amely hajdanán karácsonyi üdvözlőlapok készítéséből és vetőmagok forgalmazásából élt. Aztán a megfelelő piackutatás, a réspiac felismerése meghozta a várva várt eredményt. A pozicionálás: „Élvonalbeli skandináv bútorok, formák alacsony áron.” A családias hangulat, az áruházban működő étterem, a tudatosan a külvárosban történő telekvásárlás – mind hozzájárultak a máig töretlen sikerhez.

HSBC

„A világ helyi bankjaként” pozicionálta magát a világ 2. legnagyobb bankja, vagyis felismerték, hogy más-más kultúrájú országokban másképpen vélekednek dolgokról, tárgyakról, és egy banknak más-más országokban is teljesen másképp kell viselkednie annak érdekében, hogy maximálisan megfeleljen az ügyfelek elvárásainak, hogy azután őt válasszák.

Vagyis marketingtervezésre szükség van a siker érdekében. Felelőtlenség tervezés, alapos átgondolás nélkül egy vállalkozásba belekezdeni vagy azt működtetni.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo