Még a reklamálókkal is jóban kell lenni

A piaci környezet egyre gyorsabban változik, a fogyasztók véleménye egyre nagyobb hangsúlyt kap: az a cégvezető, vállalkozó, aki nem tud alkalmazkodni ehhez és magas szinten kiszolgálni az ügyfelei igényeit, elveszett.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szinte élet-halál küzdelmet vívtak és vívnak ma is gazdasági társaságok, vállalkozások piaci létükért, a vásárlóért, miközben az egyre nyitottabbá váló gazdaságnak, – részben tőkeszegénysége, részben a piaci liberalizáció miatt, támogatnia kell a verseny szereplőinek néha mértéktelen bővülését, nemzetközivé válását. Miközben a fogyasztó, - megízlelve a kínálat számára más pozícióit - igényesebb, megfontoltabb, alaposabb és jóval körültekintőbb lett. A vevő elvárásai nem hirtelen, de jelentősen megváltoztak, sokszor ugyanazzal a termelővel, kereskedővel, szolgáltatóval szemben, miközben sokan értetlenül álltak ezzel szemben. Teljesen természetessé vált, hogy a vevő sokkal érzékenyebb lett az árakkal és az arányos minőséggel szemben, a pontossággal, a bánásmóddal. Jogosan várja el, hogy az által elfoglalt pozíciója alapján (visszatérő vásárló, törzsvevő, „nagykövet”) azzal arányos bánásmódban részesüljön. (Persze nemcsak a fogyasztók vannak ilyen kellemes helyzetben, az utóbbi években a szolgáltatók egymásra kezdtek licitálni a kkv-k kegyeiért.)

Kép: Freedigitalphotos/jesadaphorn

A vevők érzékenységének erősödése okozza a vásárlási döntések változásait. Ebben a folyamatban nem csak a versenytárs jelenik meg új szereplőként, hanem annak gyors és sikeres megjelenését a helytelen, rosszul értelmezett gondolkodásmód is okozhatja. Az új versenytársak megjelenésére egy üzleti kapcsolatban csak akkor van esély, ha az eddigi üzlet  kapcsolat a vevő  számára nem megfelelő, ha abban olyan zavarok jelennek meg amelyek kiküszöbölésére, vagy megszüntetésére az egyik fél sem vállalkozik és olyan  az üzleti viszony, amelyet a vevő nem tolerál. Természetesen nem lehet kijelenteni, hogy ez az egyetlen oka a piaci kudarcoknak, de nagyon fontos tudni, hogy a sok tényező mellett lényegesen nagyobb szerepe van a bánásmódnak. Mindenkinek fontos tudni, hogy a megfelelő kezelési mód nagyobb garanciát ad a harmonikus és tartós vevőkapcsolatokra. (Habár ügyfélkiszolgálásban van javulás, azért még lenne tennivaló.)

Pár fontos szempont a vevő elégedettségének megtartásához 

  • A piaci versenyben nem árakat, termékek és szolgáltatásokat vesznek a vevők, hanem hasznokat, előnyöket, biztonságot és garanciát. Amennyiben ez a vevő számára megfelelő, akkor nem az árral van gondja, hanem valószínűleg a lehetőségei akadályozzák a vásárlásban.
  • Fontos feltételezni minden lehetséges vásárlóról az igényességet, a jó minőség iránti vágyat. Attól, mert valakinek nincs mindenre pénze és nem tud mindent megvenni, attól még lehet igényes
  • A szakmai hozzáértésen, felkészültségen túl nagyon fontos, hogy milyen mértékben és eredménnyel tudunk a vevő szempontjait figyelembe véve - köztünk és a versenytársak között - számunkra pozitív különbséget kínálni. A vevők többsége ismeri a versenytársaink kínálatát, ezért figyelembe fogja venni, hogy mennyire testre szabott számára a kínálat. Mennyire ismerjük az Ő döntésének szempontjait és végül mennyire talál megoldást a termékünkben, szolgáltatásunkban a problémáira. Kimondható, ha a vevő megoldást talál, akkor meg fogja találni a forrásokat is. Vagy rögtön, vagy később. De a jó esély a vásárlásra ettől kezdve nő.
  • Napjainkban fontos figyelembe venni a vevő elvárásait, eddigi elégedettségét, az összehasonlítás lehetőségét és veszélyeit, ami a rendszeres vevőkontaktuson túl is mindig fennáll . Ez az egyik legnagyobb felelőssége azoknak akik munkájuk során a vevővel állnak kapcsolatban.
  • Tisztában kell lenni, hogy a vevő joggal várja el, hogy mindazok, akik az elégedettségük elnyeréséért, a vásárlásuk ellenértékéért – a pénzért tesznek – legyen az értékesítő, marketinges, vevőszolgálati munkatárs, a szervizes, az árukiadó, a szállítmányozó a pénzügyekkel foglakozó, sokszor a cég elsőszámú vezetője is, oly módon bánjon vele, hogy az erősítse a vásárlói döntését és biztosítsa elégedettségét. Ellenkező esetben a vásárló új beszerzési forrás után kutat és lehet, hogy másnál fog vásárolni. Általában ennek egyenes következménye, hogy ilyen esetben biztos drágábban vásárol - máshol!
  • A vásárlók felé a cégek  üzenetét, reklámját – ami sokszor komoly  ráfordításokat igényel – a céget képviselő személyeknek kell megerősíteni, megőrizni, és ha szükséges javítani, megvédeni . A cég piaci presztízsét, a  vásárlók bizalmát csak lojális, a cég iránt elkötelezett személyek képesek megőrizni. Ez a lojalitás a bizalom üzenete. A lojálisan gondolkodó személy kész és képes nehéz, kritikus piaci szituációkban is a tisztességes helytállásra, az üzleti érdekek méltó képviseletére, a cég olyan szintű képviseletére, ami a versenytársakkal szembeni védelmet tudja biztosítani.
  • A vásárlók igénylik a pozitív megnyilvánulást. Nem kedvelik a sértődöttséget különösen akkor, amikor Ő az elégedettségét mondja el más termékkel, szolgáltatással szemben Nem azt mondta, hogy amit kínálunk nem jó, hanem azt, hogy mi volt az, ami neki eddig megfelelő volt. A profin gondolkodók ilyenkor a legjobb alternatíva pozíciót akarják elfoglalni. Nem lehetünk mindenkinél elsők, de a legjobb alternatíva bármikor!
  • Az üzleti kapcsolatok megszerzésén túl legalább annyira fontos a kapcsolatok gondozása, ápolása . A vevő és a cég közötti viszony erősítése, néha a versenytársak által láthatatlannak tűnő szálak erősítése, biztosítása. Ez az egyik legnehezebbnek tűnő feladat, hiszen számos esetben a kapcsolatok kezdeményezése és az azt követő időszak feladatai gyakran nem ugyanazon személy tevékenységi körébe tartoznak
  • A vevő igényeinek folyamatos figyelése, a termékek, szolgáltatások használati tapasztalatainak gyűjtése, a fogyasztó véleményének rendszeres szondázása, azok értelemszerű és szükségszerű alkalmazása a termék vagy szolgáltatások fejlesztése során, a hatékony vevőkapcsolatok egyik biztosítéka, záloga. Ha a vevő azt tapasztalja, hogy véleménye, szakmai, kritikai észrevételei „süket” fülekre találnak, vagy azokra nem érzékeny senki, akkor ezek a vélemények sokszor a versenytárs üzleti sikereinek eszközeivé válnak. Ellenkező esetben, amikor a vélemények jobbító hatása megjelenik akár a termékben akár a szolgáltatásban, és ez megfelelő visszacsatolás mellet eljut a vevőhöz, - kellő hangsúlyt, publicitást kap – ez a további pozitív vásárlói döntéseinek garanciája, a versenytársakkal szembeni lépéselőny megtartásának erkölcsi fedezete lesz.
  • A vásárló sokszor túlérzékeny, sokszor hektikus reakciója ellen igazi piaci „gyógyszer” nincs, de a megelőzés, a hatások tompítása csak abban az esetben képzelhető el, ha a gondolkodásmód a szó igazi értelmében vevőközpontúvá válik. Nem az a követelmény, hogy csak a vevő szempontjai lehetnek a döntőek, hanem annak okos, értelmes követése, reakcióinak figyelemmel kísérése, azok adaptálása, integrálása a tevékenységünk során lehet a válasz a szokatlanul erőteljes és a későbbiekben sem gyengülő versenyre.
  • Azok a vásárlók, akik reklamálnak, a vásárlással kapcsolatos gondjaikat nekünk mondják el, azok sokkal lojálisabbak velünk, mint azok, akik problémás helyzetben – a rossz reagálás miatt - máshol vásárolnak. Legyünk jóban a reklamálókkal, mert ők garanciái a fejlődésnek, és azért reklamálnak, mert szeretnék, hogy legközelebb ez a gond ne forduljon elő. Tudni kell, hogy akkor reklamál vevő, ha gondot, problémát okoztunk neki és ezt számára orvosolni kell!
Valójában a vevőkről alkotott pozitív kép és annak tudatosítása, a jó reakciók a kifogások, ellenvetések kezelése során, a számukra meglepő kellemes bánásmód nem lehetetlen elvárás az üzleti életben. De, hogy milyen eredménnyel tesszük az alapvetően a gondolkodásmódon múlik.

Tonk Emil

A Magyar Marketing Szövetség ügyvezető alelnöke

A cikk szerzője a III. Magyar Marketing Fesztivál előadója, a rendezvény 2016.01.28-án szervezik a Lurdy Konferencia-központban.

A technika nem kezeli az ügyfelet helyettünk
Az okoseszközöknek és a közösségi oldalaknak köszönhetően az információáramlás olyan mértékben felgyorsult, hogy már egyetlen rossz benyomás jelentős ügyfélvesztéssel fenyeget az üzlet világában. Bár a modern ügyfélkezelési technikák és a technológia jó megoldást ad a problémára, a magyar cégek még mindig nem veszik elég komolyan az ügyfeleiket, és nem fektetnek kellő időt és energiát a megértésükbe. 

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo