Megúszható a reklámadó a Facebookkal?

A reklámozóknak át kell gondolniuk, hogy hogyan és mire költenek a reklámadó hatálybalépése után. A Facebookon való posztolás nem esik az adó hatálya alá. De tényleg teljesen kibújhatunk alóla a közösségi oldal használatával? Lévai Richard Facebook-szakértő válaszol.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP-archív

A reklámadó hatálybalépése jelentősen felborzolta a kedélyeket a médiumok és a hirdetéseket megrendelő cégek oldalán egyaránt. (A szabályozásról és az esetleges teendőkről itt talál meg minden hasznos információt.)

Jogászok véleménye szerint viszont a Facebookon és más közösségi oldalakon közzétett posztok nem esnek az adó hatálya alá. Adja tehát magát az ötlet, hogy ha már úgyis szinte minden magyar internetező fent van a Facebookon, akkor miért költsön egy cég drága újsághirdetésre vagy tévéreklámra. Helyettük kommunikáljon aktívan a különböző közösségimédia-oldalakon, ahol ingyen is el lehet érni a célcsoportot. Legalábbis egy részét. Szakértőnk, Lévai Richárd közösségimédia-specialista annak járt utána, hogy tényleg ki lehet-e bújni így a reklámadó-fizetés alól.

„A közösségi oldalakon interneten közzétett reklám esetén a reklám közzétevője az adóalany. Értelmezésem szerint a közzétevő ilyen esetben az adott Facebook-oldal tulajdonosa (aki rendelkezik a felett, hogy mi jelenhet meg az oldalon). Ha a saját vállalkozására vonatkozó posztokat jelentet meg, akkor ennek költségei (pl. bannerkészítés díja, szövegírás költségei stb.) saját célú reklám közzétételének minősül, és ennek a költségeit kell nyilvántartani. Amennyiben ez az érték (minden más saját célú reklám közzétételének költségével együtt) meghaladja éves szinten a 100 millió forintot, akkor a 100 millió forint feletti összegre kell reklámadót fizetni (5,3%-os mértékkel)” – mondja Lakatos Zsuzsa a Tax Revolutions Kft. adószakértője.

Vagyis első ránézésre akár jól is járhatunk, hiszen általában a tartalom-előállítás díja a töredéke a hirdetési költségnek.

Ugyanakkor azt látni kell, hogy nagyon ritka az, hogy a Facebookon (és más közösségi felületen, például YouTube-on) közzétett saját tartalom fizetett hirdetés nélkül eredményes lehet. Vagyis, ha példul újsághirdetés helyett aktívan kezdünk el kommunikálni a Facebookon, akkor a közösségi oldalon is kell fizetnünk hirdetésért – magyarázza Lévai Richárd. (Persze azért sokat tehetünk azért, hogy hirdetés nélkül is többen olvassák a posztjainkat. Ilyen praktikákat itt talál.)

Muszáj lesz fizetni
Jelenleg a legfeljebb ezer követővel rendelkező céges oldalak posztjait „csak” a követők 25–30 százaléka látja, ez pedig a követők számával fordított arányban egyre csökken. Tízezer követő felett már kevesebb mint tízszázalékos az elérés. A Facebook-marketingszakértő szerint ezért a vállalkozásoknak most már a zsebükbe kell nyúlniuk, ha hatékonyan akarnak kommunikálni a közösségi oldalon. De a jó tartalom továbbra is fontos.
Más kérdés, hogy a Facebook-hirdetések költsége valószínűleg töredéke az újsághirdetéseknek. Így előfordulhatnak olyan esetek, hogy átcsoportosítás esetén, a közösségi oldalon folytatott megjelenés és a hozzá tartozó hirdetési keret segítségével a cégek olyan mértékben csökkenthetik a teljes reklámra fordított költséget, hogy a 100 milliós határ alá esnek. Így pedig mentesülnek az adófizetés alól.

Ugyanakkor két dolgot érdemes itt figyelembe venni:

1. A Facebook nagyon jó felület, nagyon sok embert lehet itt hatékonyan utolérni. Ugyanakkor ezzel nem tudjuk teljes mértékben helyettesíteni az offline hirdetéseket. Lehet átcsoportosítani, de teljesen lecserélni valószínűleg ritkán érdemes.

2. Ha egy cég mondjuk 150-200 millió forintot fölött költ hirdetésre, annál valószínűleg egy ilyen jellegű átcsoportosítás nem fog eredményre vezetni. De biztosan vannak sokan, akik a megjelenési felületeik optimalizálásával akár reklámadót is spórolhatnak. Ezt érdemes mindenkinek magának megvizsgálni.

Így számoljunk önköltséget a reklámadóhoz
A saját célú reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költséget a számviteli törvény szerinti közvetlen önköltség alapján kell meghatározni, ugyanakkor nem feltétlenül van azonosság. Szakértő segít!

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo