Mennyire méregmentesek a divatcégek?

A Greenpeace nyilvánosságra hozta értékelését, hogyan állnak a divatcégek a méregtelenítéssel. A „Detox-kifutó” („Detox Catwalk”) nevű online felületen elérhető értékelésben a szervezet aszerint értékeli a legnagyobb divatmárkákat, hogy azok milyen hatékonyan vonják ki a mérgező anyagokat a gyártási láncukból, illetve mit tesznek a vízszennyezés megállításáért.

Kép: Globalpayment

A Zarát tulajdonló Inditex, illetve a Puma és a Valentino idén felzárkóztak az élmezőnyt jelentő 13 másik „Méregtelenítő” vállalat mellé. A Nike azonban a „Zöldrefestők” kategóriába került, mivel csatlakozott ugyan a Detox-kampányhoz, de a méregtelenítésre tett vállalásából érdemben semmi sem valósult meg. „Körülbelül 10 százalékát teszik ki a globális ruha- és cipőiparnak azok a divatcégek, akik a kampányunk elmúlt 4 évében elköteleződtek a méregtelenítés mellett. Ez a pozitív tendencia magasabb szintre emelheti a környezetvédelmi gyakorlatot a divat világában is. A zárt kapuk mögött zajló gyártási folyamatokat láthatóvá válnak, és végre kiderül, hogy szép ruhákat a környezet szennyezése nélkül is lehet gyártani” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace közép- és kelet-európai regionális vegyianyag-szakértője.

A Detox-kifutó olyan kulcsszempontok alapján értékelte az elköteleződött cégeket, mint például hogy milyen hatékonyan dolgoznak azon, hogy kivonják az ismert veszélyes vegyszereket a termékeikből és a gyártási folyamatokból, illetve hogy milyen lépéseket tesznek annak érdekében, hogy a beszállítóik nyilvánossá tegyék a szennyezéskibocsátási adataikat.

„A gyártási lánc átláthatóságának növelése jó irány a megfelelő vegyszerkezelési gyakorlat eléréséhez, amely segít a kínai döntéshozóknak egy megalapozott szabályozás kidolgozásában és betartatásában. Onnantól, hogy a gyártás átláthatóvá válik, a vásárlóknak is lehetőségük nyílik szemmel tartani, mi zajlik az iparban, bele tudnak szólni a vegyszerhasználat kockázatkezelési folyamataiba. Ez tulajdonképpen a jó kormányzás gyakorlatát segíti” – mondta Liu Csienkuo, a Pekingi Egyetem Környezettudományi és Mérnöki Karának docense.
Menő a zöld, ha nem kerül többe
A magyar lakosság 71 százaléka részesítené előnyben vásárláskor azokat a termékeket, amelyek csomagolásáról tudja, hogy környezetbarát, feltéve, hogy ezért nem kell többet fizetni.

A vízszennyezés ügyének sürgős kezelése új lendületet kapott az olyan országokban, mint Kína, ahol a felszíni vizek közel fele ihatatlan, a felszín alatti vízkészleteknek pedig 64%-a jelentősen szennyezett. Az ország szennyvízkibocsátásának 10%-áért egyedül a kínai textilipar tehető felelőssé.

Az idei Detox-rangsorból látható, hogy 16 divatcég már elkezdte kivonni a legelterjedtebb vegyszereket termékeikből. Ide tartoznak például az olyan hormonkárosító anyagok, mint a nonilfenolok, ftalátok vagy PFC-k. Ezek a cégek a beszállítóik szennyezési adatait is elkezdték nyilvánossá tenni egy független online felületen. Mindez hatalmas áttörést jelent a „Méregtelenítők” részéről, akik ezzel messze maguk mögött hagyják a Nike-t és a hozzá hasonló versenytársakat.

A tömeges nagyvállalati akció hatására Kínában és az egyéb gyártó országokban szabálymódosítási hullám indult el. Kínában az említett káros szerek (nonilfenolok, ftalátok, PFC-k) szabályozása már helyet is kapott a vegyi anyagok környezeti veszélyeinek megelőzésére és felügyeletére megalkotott 12. ötéves tervben.

A Greenpeace Detox-kampánya arra szólítja fel a divatcégeket, hogy 2020-ra kötelezzék el magukat a zéró veszélyesanyag-kibocsátás mellett, valamint hogy követeljék meg beszállítóiktól, hogy azok tegyék nyilvánossá az okozott szennyezés mértékét az általuk kibocsátott szennyvíz környezetében élők számára.

KEVESEN BÍZNAK A ZÖLD TERMÉKEKBEN
A fejlett országok fogyasztói társadalmainak nagy része a jövedelmét ritkán vagy egyáltalán nem fordítja környezetbarát termékekre, pedig felmérések szerint a lakosság 85 százalékát érdekelik a zöld megoldások. A vásárlók úgy gondolják, nem tudnak hosszú távon profitálni a termékekből, sok esetben nem is áll a rendelkezésükre megfelelő mennyiségű információ.

Véleményvezér

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe 

Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.
Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott 

A litvánoknál nulla tolerancia van, ha korrupcióról van szó.
Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride 

A műbalhék országa lettünk.
A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen

A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen 

Olyan jöhet Magyarországra, aki támogatja Izrael bombázását, olyan nem, aki ellenzi a palesztínok gyilkolását.
Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe

Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe 

Szolnok közbiztonsága elesett.
Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo