Mi hatja meg egy cég beszerzési osztályát?

Minden szövegíró tudja, hogy cégekkel másképp kell kommunikálni, mint az egyedi vásárlókkal. Máshogy, de hogyan? Szakértőnk segít!

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nincs az a kezdő szövegíró, aki ne tudná a B2B („business to business”), cég által cégnek írt) szövegről, hogy „máshogy érdemes kommunikálni cégeknek, mint az egyedi vásárlóknak”. Máshogy, de hogyan? Minél szárazabban és unalmasabban? A hazai B2B értékesítési szövegeket olvasva úgy tűnik, sokan még mindig így értelmezik ezt az „aranyszabályt”. Pedig az eladás kulcsa ezen a téren sem az unalmas vagy épp fontoskodó hangnem, sem a bonyolultság. Hanem – láss csodát – ugyanaz, mint a magánszemélyek megszólításakor: a ráhangolódás a célközönség problémáira.

Mert az olvasó nem robot

Ha Ön cégeknek ír, attól még semmit sem kell elfelejtenie abból, amit egyébként a szövegírásról tud. A B2B kommunikációtó célpontjai még nem lesznek marslakók, se robotok, mert változatlanul eleven hús-vér emberek.

Hogyan érjük el a döntéshozókat?
Egy nagyobb cég esetében a döntéshozókat olyan szinten védi a vállalati hierarchia, hogy egyszerűen lehetetlen elérni őket. Aki vérzett már el asszisztensekkel, titkárnőkkel vívott csatában, annak szakértőnk tippjei segíthetnek, hogy legközelebb harc nélkül jusson át a védővonalakon.
Az egyetlen, de alapvető különbség a B2C („business to consumer”, egyedi vásárlóhoz intézett) kommunikációval szemben az, hogy most olyan embernek ír, akik történetesen a munkahelyén van.

Ebből a kommunikációs helyzetből ered az, hogy a marketingszöveg hangneme némileg hivatalosabb és visszafogottabb lesz. Ez most nem az olvasóval folytatott, laza párbeszéd és a szellemes szójátékok ideje. Ez eddig világos, és ezt rendszerint a szövegíró érezni is szokta.

Ugyanakkor attól, hogy valaki öltönyt vesz fel, még nem változik vállalati robottá. Attól, hogy esetleg a másik cég beszerzési osztályán dolgozik, még ugyanúgy (sőt annál inkább) a személyes problémáit kell megtalálni, és ezekre megoldást kínálni, mint az egyedi vásárló esetében.

A B2B szövegírás 3 alapszabálya

Kép:Pixabay

1.A B2B kommunikáció címzettje a munkahelyén van. Így egy dolog biztos, még akkor is, ha egyébként semmi mást nem tud róla: az, hogy elfoglalt.

Ezért még fontosabb, hogy most lényegretörő legyen a szövegben. Nem feltétlenül rövid! Ezt nem rőffel mérik. Egy foglalt cégvezető akár egy tízszavas e-mailt sem olvas el, ha nem gondolja úgy, hogy számára releváns.

Viszont, ha információgazdag és érthető a szöveg, akkor lehet hosszabb is, mert megéri elolvasni.

Fontos, hogy az üzenetében ne legyenek céltalan bekezdések, hanem minden egyes sora a címzett problémájáról és ennek javasolt megoldásáról szóljon. Ezért a szövegírás fontos lépése, hogy a szöveg elkészülése után, az átnézéskor minden felesleges mondatot, szót, betűt könyörtelenül ki kell dobni.

2. Mivel az Ön címzettje nem robot, sohase kezelje olyanként; ne felejtse el emberi mivoltát! Üzletemberről van szó, de a döntéseit attól még ugyanazon az alapon hozza, mint bárki más: hogy azok hogyan fogják őt személyesen érinteni.

Hol nyomulnak a cégek?
A vállalkozások által használt közösségi marketing csatornák szempontjából a világ legnagyobb közösségi hálózata, a Facebook vezet – derült ki a a Social Media Examiner által közölt Social Media Marketing Industry Report adataiból. A cégek 93 százalékának van aktivitása ezen a platformon. Viszont ahhoz képest, hogy milyen domináns pozícióban van az oldal a felhasználói bázis méretét tekintve, már nem annyira pozitív az összkép.
A javasolt beszerzés indokai között ne feledje, hogy a jó döntésen címzettje pénzjutalma, előrelépése, fizetésemelése vagy szabadideje múlhat. Hasson az érzelmeire, és támogassa a döntését ésszerű indokokkal!

3. Sorolja fel ajánlata előnyeit a címzett szemszögéből! Ezek az előnyök a B2B kommunikáció esetében rendszerint az időnyerés, pénzmegtakarítás, személyes nyugalom biztosítása, profitnövelés és nagyobb hatékonyság lehetnek.

Tegye ezt minél konkrétabban: számszerűen, képpel, statisztikai adatokkal alátámasztva.

Tömören, személyesen és szakszerűen

Ne feledje: Ön egy döntéshozónak ír! Ezért személyes igényeit, vágyait és kifogásait kell tárgyalnia lényegre törően, amellett, hogy terméke vagy szolgáltatása előnyeit ismerteti.

Ha ily módon kezeli a B2B szövegírást, akkor Ön a céges kommunikáció szürkeségéből kiemelkedő, friss színfolt lehet, akivel a másik cég szívesen köt üzletet.

Langmár Zsuzsa Langmár Kommunikáció www.langmar.hu

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo