Milyen a jó álláshirdetés?

A megfelelő nyelvezet használata igen sokat számít, ha egy munkaadó vagy toborzó specialista azt szeretné, hogy minél többen jelentkezzenek egy álláshirdetésre, a fizetés megjelölése ugyanakkor nem számít e tekintetben - derült ki egy friss kutatásból, amely szerint egy tökéletes hirdetés 140 szóból áll. A leggyakrabban használt szavak a népszerű hirdetésekben: a pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség.

Az Egyesült Királyság legnagyobb helyi állásközvetítő hálózatát működtető MyJobGroup.co.uk a legnépszerűbb álláshirdetéseket vizsgálta szektoronként. Saját adatbázisukat elemezték mintegy 220 megüresedett munkahely kapcsán és megállapították, hogy a megfelelő nyelvezet használata és a szavak száma volt a meghatározó, amely a legtöbb jelentkezést generálta. A "kell", a "tudás" és a "felelősség" szavak taszítja az álláskeresőket, míg a vállalati információk a jelek szerint nem adnak többletet. A vizsgálat megmutatta azt is, hogy a legkevésbé népszerű hirdetések 55 százaléka hosszabb, mint 217 szó. Felmérték azt is, hogy melyek a leggyakrabban használt szavak a népszerű hirdetésekben: a pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség a legkapósabb a jelöltek között.

Kovács András, a Grafton Recruitment Kft. ügyfélkapcsolati vezetője szerint az álláshirdetés is egyfajta reklám. A jó reklám pedig figyelemfelkeltő, és lehetőleg egy adott célcsoportnak szól. Érdeklődést kelt, és eléri, hogy miután a célcsoportba eső álláskereső rákattintott vagy észrevette, végig is olvassa a hirdetést. Vágyat ébreszt, hogy meg is pályázza, s végül rá is veszi a személyt, hogy elküldje a pályázatát. A pusztán reklámfunkciók mellett a jó hirdetés megfelel erkölcsi, morális és törvényi előírásoknak is, nem diszkriminál, inkább ígér, mint konkrétumokat mond. Mindenképpen kell információ a cégről, a feladatokról, elvárásokról, juttatásokról. Szerepelnie kell benne a munkavégzés helyének, s egyéb technikai információknak is, a munkakörtől függően például utazás vagy műszak - tudatta a szakember. (Hazánkban minden ötödik álláshirdetés diszkriminatív, amely a jogi hézagoknak, szabályozatlan kiválasztásnak köszönhető és akkor még nem beszéltünk a tájékozatlan munkáltatókról, alacsony munkakultúráról, az "intellektuális diszkriminációról" és a felelőtlen állásportálok.)

Milyen hosszú legyen a hirdetés?

A MyJobGroup.co.uk úgy találta, hogy egy ideális hirdetés maximum 140 szóból áll. Ezzel szemben azoknak az álláshirdetéseknek, amelyekre a legkevesebben jelentkeztek, nagyjából 55 százaléka 217 szóból állt. Kovács András ugyanakkor úgy vélte, a hirdetések hosszúságára nincs bevált recept. Szerinte akkor jó az álláshirdetés, ha sokat ígér, de keveset mond. Fontos, hogy ne két sorból álljon, mert az azt sugallja, hogy a keresés nem annyira lényeges szempont a cégnek, félvállról veszik. Az se jó, ha egy kisregényt ír az ember, mert azt vagy nem olvassák végig, vagy a végére akár le is beszéljük a potenciális pályázót - fűzte hozzá.

Kihagyhatatlan szavak

A szóválasztás is igen jelentős, ami az álláshirdetések hatását illeti. A fellendüléssel kapcsolatos szavak gyakoriak a legnépszerűbb hirdetésekben. A pozíció, a szolgáltatás és a lehetőség voltak a leggyakrabban használt szavak (kivéve a felsővezetői állásokat hirdetőkben), ugyanakkor a kell, a felelősség és a tudás szavakat tartalmazó hirdetések hozták a legkevesebb jelentkezőt. A kutatásból kiderült, ágazat specifikus nyelvezetre van szükség ahhoz, hogy minél több pályázatot vonzzon, és a munkáltatóknak illetve toborzó szakembereknek ennek megfelelően kell megalkotniuk a hirdetéseket. A kampány, a tapasztalat és a módszerek voltak azok a szavak, amelyek a legtöbb jelöltet vonzották a médiával kapcsolatos posztokra, míg a támogatás, az emberek és a segítségnyújtás generálta a legtöbb választ az orvosi állásokra.

A kulcsszavaknak funkcionális jelentőségük van elsősorban a figyelemkeltésnél és az érdeklődés kiváltásánál - hangsúlyozta a Grafton egyik vezetője. Mindig a célcsoport nyelvén kell szólnia a szövegnek. Más szavakat, nyelvezetet használnak, ha Java fejlesztőt vagy pénzügyi kontrollert keresnek. A szavakat, amelyeket érdemes kerülni - természetesen a diszkriminatív, obszcén és a többi szavakon kívül - olyan kifejezések, amelyeket már elkoptatott az iparág. Ezek kezdenek semmitmondóvá válni, és egyáltalán nem kapjuk már fel a fejünket, ha elolvassuk őket. Ilyenek például a multinacionális, versenyképes fizetés, fiatalos, lendületes, piacvezető, kommunikációs képesség. Ezek a szavak szinte minden hirdetésben szerepelnek, így ezek - kizárólagos - használata sablonossá tesz egy hirdetést. (A 2008-ban diplomázott hallgatóknak munkakereséskor még elegendő volt 24-25 jelentkezést elküldeniük, 5 állásinterjú alatt pedig többnyire munkát is ajánlottak nekik. Vélhetően a gazdasági válság hatására a két évvel később végzetteknek már közel 37 helyen kellett munkára jelentkezniük és állásinterjúból is több, átlagosan 7 kellett a sikerhez.)

Nem biztos, hogy érdemes beleírni a fizetést

Bár furcsának tűnik, a MyJobGroup.co.uk vizsgálata szerint a fizetés részletezése nem hozott több jelentkezést a megüresedett helyekre és ugyanígy a vállalati információk sem. A tanulmány szerint a legnépszerűbb és a legkevésbé népszerű álláshirdetések ugyanolyan arányban tartalmaztak ilyen információkat. - Nem egyszerű arra válaszolni, hogy a fizetés összegét érdemes-e beleírni a hirdetésbe - nyilatkozta lapunknak Kovács András, hozzátéve: alapvetően érdemes, ugyanakkor nem minden esetben. Ehhez sok tényezőt kell figyelembe venni, elsősorban azt, hogy mi a keresés oka. Okoz-e problémát, bérfeszültséget, ha a cégnél megtudják a munkatársak, az új kollégának mekkora csomagot ajánlanak. Amiért ők, mint tanácsadó cég, feltüntetik a fizetést, az azért történik, hogy tényleg a célcsoportnak szóljon a hirdetés. - Tegyük fel, hogy a keresett pozíció név a Sales Manager. Felmerülhetnek olyan kérdések, hogy ez egy tapasztalt értékesítőt takar-e, vagy esetleg egy értékesítési vezetőt. Ha megadjuk a fizetést, akkor a pályázók meg tudják határozni - már csak a bérajánlatból is -, hogy ez az ő szintjük-e, érdemes-e pályázniuk. Elég kellemetlen mind a két félnek, ha a harmadik körös interjú után derül ki, hogy a jelölt fizetési igénye másfélszer-kétszer magasabb, mint a cég kerete. Ha hirdetjük a bért, akkor ez már az elején világossá válik - mondta Kovács András.

A kutatás szerint az álláshirdetések hosszúsága nagymértékben változott attól függően, milyen szektorban hirdettek. A legrövidebb álláshirdetések a gyártási szektorban jellemzőek (átlagosan 113 szó), míg az oktatási területen találhatóak a leghosszabbak a hirdetések (316 szó).

Nehéz feladat lehet megfogalmazni az álláshirdetést

Carry Cooper, egy lancesteri menedzser iskola professzora közölte: a legtökéletesebb álláshirdetést megalkotni nem könnyű feladat, meg kell találni az egyensúlyt, hogy miként tegyük bele az összes lényegi információt úgy, hogy ne menjünk bele túlságosan a részletekbe és ne legyen unalmas az álláskeresőknek. Az, hogy bizonyos speciális szavak megléte jelentheti a minél több jelentkezőt, jelzi, hogy a munkáltatóknak nyelvileg megfelelően kell kialakítani az álláshirdetéseket a megfelelő szektorban annak érdekében, hogy minél több és minél jobb jelölteket találjanak. (A bankszektorbeli álláshirdetések voltak a legnépszerűbbek a nyáron, amit a segédmunkásokat kereső lehetőségek követtek, de nincsenek sokkal lemaradva a HR-es pozíciók sem.)

Általánosságban elmondható, hogy a tökéletes álláshirdetés megalkotása tudást és szakértelmet követel, de alkalmazni kell bizonyos alapelveket, hogy minél több jelentkezőt vonzzanak és felkeltsék a legtehetségesebb jelöltek figyelmét. A munkaerőpiacon, ahol nagy a verseny, fontosabb, mint valaha, hogy a munkáltatók megfelelően kidolgozott álláshirdetésekkel vonzzák magukhoz a legjobb jelölteket - vélte Geraldine Finn. A MyJobGroup.co.uk ügyvezető igazgatója hozzátette: kutatási eredményeink betekintést nyújtanak és útmutatást adnak, miként kell létrehozni egy álláshirdetést, hogy az vonzó legyen egy adott ágazatban, megadja, hogy milyen hosszú legyen és melyek a hívó szavak, amelyek jelentősen emelik a hirdetésre jelentkezők számát. - Úgy véljük, hogy az eredmények segítenek a munkaadóknak és a toborzási szakembereknek abban, hogy jobban testre szabják az álláshirdetéseket, amellyel a számukra legtöbbet érő jelölteket magukhoz tudják vonzani - jelentette ki az ügyvezető igazgató.

Egy vállalkozásnak, munkáltatónak érdemes szakemberhez, tanácsadóhoz fordulni, ha a számukra tökéletes álláshirdetést szeretnének megfogalmazni - hangsúlyozta Kovács András. Aki nem napi szinten fogalmazza meg a hirdetések szövegeit, annak sok ideje rámehet, mire végez. Mint mondta, azzal, hogy ők nemcsak hirdetéseket írnak, hanem kvázi rajta tartják a kezüket az álláskeresési piac "ütőerén", jobban értik a keresett szakemberek igényeit, a piaci trendeket és ez által olyan személyre szabott hirdetéseket tudnak írni, amelyek megfelelnek a követelményeknek. Számos tanácsadó cég foglalkozik ezzel, illetve az állásportáloknál is kaphat segítséget, aki keresi - tette hozzá a szakember.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo