Mire lesz elég Norbi 840 milliója?

Egyszerre tíz ország piacát támadja le a magyar fitneszpápa, de a szakértő szerint erre nem lesz elég a pénze, és a legnagyobb kihívást az jelenti majd, hogyan lesznek képesek egyszerre megbirkózni a különböző kulturális hátterű piacokkal.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Túl sok a lehetőség – Kép: Pixabay

„Önmagában az, hogy a cég a szegmensében hazánkban piacvezető, jó kiindulási alap. Azonban a sikeres nemzetközi terjeszkedéshez elengedhetetlenül fontos egy külpiacra lépési területen már tapasztalt csapat, aki a stratégiát megvalósítani is képes – fogalmaz Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO külpiaci tanácsadó vállalat ügyvezető partnere. – A külpiacok meghódítására szánt 840 milliós összeg is több, mint amit a magyar cégek jellemzően erre szánnak, de tízországos terjeszkedésre nem lesz elegendő.”

A külpiacokra nem létezik egy általános sikerrecept

A nemzetközi marketingben nincs egy mindenki által követendő általános sikerrecept: állandó újratervezést, újragondolást igényel, termékenként, országonként, illetve üzleti modellenként eltérhet az, hogy mi vezet végül üzleti sikerre (például az itthon sikeres iwiw is kudarcot vallott külföldön). „Úgy is mondhatnánk, hogy egy itthon sikeres cég külföldön nulláról indul. Ez a hozzáállás komoly kellemetlenségektől menthet meg – mondja Gyurácz Németh Iván. – Bár az Update-nek már vannak külföldi partnerei és boltjai, ám az innen érkező árbevétel és tapasztalat egyelőre csekély, így ezt mindenképpen tekintetbe kell venni” – fűzi hozzá a szakértő.

Célpiacok és versenytársak

Tekintsük lehetőségnek az exporttilalmat!
Ha egy ajtó bezárul, kinyílik egy ablak – tartja a mondás. Az orosz embargó által érintett magyar kis- és középvállalatoknak ennek fényében ugrásra készen kell figyelniük az exporttilalom miatt megnyíló új üzleti lehetőségekre.
A nemzetközi terjeszkedési stratégiában kulcskérdés a célországok kiválasztása és priorizálása. Az egyik legnagyobb kihívást az jelentheti majd, hogyan tud a vállalat megbirkózni 10 különböző célpiaccal. Az a rendelkezésre álló információkból látszik, hogy néhány országban már vannak boltok, partnerek. A szlovák és a cseh piac jó választásnak tűnik elsőre, mert jobban hasonlít a magyar piacra, mint a szintén az első 10 célpiac között emlegetett Törökország. Szintén a piacelemzésen alapuló differenciálás jeleként értelmezhető, hogy nem mindenhol ugyanabban a modellben lépnek piacra, hiszen lesz, ahol először saját bolthálózat kialakítása történik, de Nagy-Britanniában pl. online indul az értékesítés.

A piacelemzés során a helyi versenytársak azonosítása és piaci pozícióik elemzése szintén alapvetően fontos. A versenytársakkal szemben megkülönböztethetőnek kell lenni, a külföldet e tekintetben is vizsgálni kell. Emellett építenek a magyar cégeknél „szokásos” árelőnyre is, aminek azért hosszú távon lehetnek hátrányai, hiszen főleg a nyugat-európai piacokon a kapcsolódó költségek (főleg a marketinggel kapcsolatosak) is magasabbak, ami befolyásolhatja az árat vagy a várható nyereségtartalmat. „Az árelőnyre épített stratégia csak addig működik, amíg nem jön valaki, aki még olcsóbb. Ezért mindenképpen az egyéb versenyelőnyökre érdemes építeni” – figyelmeztet Gyurácz Németh Iván.

Mi garantálja a sikert a külpiacon?
Egyedül nem megy – ez az egyik legfontosabb tanács, amit a szakemberek azoknak a vállalatoknak adnak, amelyek a külpiacok felé kacsingatnak. A tapasztalatok szerint ugyanis a magyar kkv-k nem rendelkeznek megfelelő emberi és pénzügyi erőforrásokkal ahhoz, hogy megvessék a lábukat külföldön.
A franchise ígéretes üzleti modell, de nehezebb, mint sokan gondolnák

A világ 45 legnagyobb franchise-cég-részvényeinek növekedése 2012-ben a Standard & Poor’s 500 index duplája volt (23,2% vs. 13,4%). Önmagában tehát a franchise mint üzleti modell igen komoly üzleti sikerekkel kecsegtet. A jövőbeli partnerek számára emellett azért is jelent vonzó lehetőséget, mert „csak” egy bevált, jól működő modellt kell másolni, illetve adaptálni. Ez teszi lehetővé a relatíve gyors növekedést, ami egyaránt jó a cégnek és a franchise-partnernek is. Ehhez képest az Update-nek még Magyarországon is csak másfél évnyi tapasztalata van, így a partnerek nem egy már kipróbált, hosszú távon működőképes modellt fognak átvenni. „A hosszú távú siker kétségkívül az elkötelezett partneren múlik.” – emlékeztet az M27 ABSOLVO szakértője. „A franchise-partnerek átlagosan évi 15 százalékos megtérülést várnak el amellett, hogy belépéskor egy egyszeri díjat kell fizetniük, részt kell vállalniuk a marketingköltségekből, fizetik az éves bevételek után az ún. royaltyt, és sok esetben még „lelépési díjat” is kell fizetniük, ha a szerződés lejárta előtt kilépnek a rendszerből. Így nem tehető nagyon magasra a belépési küszöb éppen a megalapozott benchmark-adatok hiányában, vagyis a helyi partner mielőbbi gyors növekedése az, ami az anyacégnek is biztosítja a bevételt” – fűzi hozzá Gyurácz Németh Iván.

Mire elég a pénz?

Az a nagyjából 840 millió forint, amit az Update nemzetközi terjeszkedésre szán, mindenképpen több, mint amit a magyar cégek általában hasonló stratégiára allokálnak. Magyarországon jellemzően a cégek marketingre legfeljebb árbevételük 2-3 százalékát költik, ami markánsan a nemzetközi átlag alatt van. „Természetesen más költségekkel kell számolni Közép-Európában, mint mondjuk az USA-ban, de az jól látható, hogy várhatóan az előirányzottnál jóval több forrásra lesz szükség a megismert tervek teljesítéséhez; ezt pedig majd cash-flow-ból kell várhatóan finanszírozni, vagyis az első országokban elért bevételek, illetve profit visszaforgatásából” – összegez Gyurácz Németh Iván.

Új piac? Legyen Nagy-Britannia! Brit–Magyar Üzleti Fórum!
Időpont: 2014. október 14.
Helyszín: BKIK Székház, Krisztina körút 99
A szigetország a világ 10. legnagyobb exportőre, 6. legnagyobb importőre. A harmadik legnagyobb befektető a világ külpiacain. Az Egyesült Királyság Magyarország 12. kereskedelmi partnere a forgalmat tekintve. Habár 2011-től 2012-ig a kivitel és a behozatal száma is csökkent, mégis a legmegbízhatóbb, legjobb külkereskedelmi és befektető partnereink sorában van az Egyesült Királyság. Ideális piaci és gazdálkodási környezetet nyújt a hazai kis- és közepes vállalkozások számára is, ha azok piacbővítés vagy egyéb más céllal jelen szeretnének lenni egy jól működő, erős, igényes és sokoldalú keresletet támasztó ország gazdaságában.

További felvilágosítás és információ: Tel. : (1) 239 – 9597, E-mail : [email protected] Regisztrálok a rendezvényre!

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo