Mitől olyan boldogok a családi vállalkozások?

2011. szeptember 30. péntek - 13:27 / piacprofit.hu
  •    

A sikeres családi vállalkozások vezetői elsősorban nem a bevételek miatt tartanak ki saját cégük mellett akár egy életen át, hanem mert motiválja őket a vállalkozói lét, azaz a saját maguk által meghatározott célok elérésébe fektetett kemény munka, az aktív részvétel minden, a vállalkozással kapcsolatos ügyben, röviden, a V-faktor - derül ki a Family Business Network (FBN) nemzetközi szervezetének felméréséből. Szintén előkelő helyen szerepel a szívvel-lélekkel végzett társadalmi felelősségvállalás, valamint az, hogy magán- és üzleti életük ugyanazokon a családi értékeken nyugszik.

A családi vállalkozást irányítók 73 százaléka az elégedettségi skála legfelső rétegében (10 pontból legalább 8) foglal helyet, míg a teljes népességet tekintve ez az arány 48 százalék. A tulajdonos elégedettsége nem vagyonfüggő: a saját vállalkozás vezetése olyan érzelmi töltetet ad a vezetőnek, ami a megkérdezettek elégedettsége szempontjából jóval nagyobb értéket képvisel, mint a céges vagyon gyarapítása. Meglepő lehet, de a V-faktor hasonlóan jelentős tényező a családi vállalkozás tulajdonosa szemében, mint az emberek túlnyomó része számára az egészség. Minél aktívabb szerepet vállal a tulajdonos a cég életében, annál elégedettebb az életével. (Miképpen fordíthatóak le a családi mindennapok vállalatirányítási folyamatokra? Ide kattinva megtudhatja!)

Akár otthonról is végezhetjük a munkát Fotó: sxc
Akár otthonról is végezhetjük a munkát
Fotó: sxc

Az FBN szerint az elégedettséget a vállalkozó szellem mellett két fő tényező határozza meg. A családi értékek körül forgó üzleti- és magánélet nagyobb biztonságérzetet, stabilitást ad a vállalkozások vezetőinek, tagjaiban pedig az élet minden terén erősíti a lojalitást. A leggyakrabban említett értékek a tolerancia, tisztelet és felelősségtudat, valamint a kitartás voltak, melyeknek komoly szerepe van a családi vállalkozások sikerében. A harmadik kiemelt tényező mások megsegítése volt. Érdekes módon, az eredmények azt mutatták, hogy míg a puszta anyagi jótékonykodás csökkenti a válaszadók elégedettségét, az aktívan, szívvel-lélekkel végzett, teljes mértékben saját döntésen alapuló társadalmi szerepvállalás boldogabbá teszi őket.

A válaszadók csaknem háromnegyede sorolta a V-faktor fontosságát 8 és 10 közé a skálán, így a vállalkozói lét már önmagában 36 százalékban felelős a szervezet tagjainak elégedettségéért, míg a családi értékekkel és a szabad döntéshozatalon alapuló társadalmi felelősségvállalással együttesen ez az elégedettséget formáló arány már kiugró, 53 százalékos.

A maradék 47 százalék egyébként számos más tényező között oszlik meg, melyek szintén formálják a családi vállalkozások vezetőinek szemléletét és elégedettségét, viszont megegyeznek a teljes társadalom számára kiemelt értékeknek, mint például az egészség, a család összetartó ereje, mások megsegítése vagy az önmegvalósítás.

Hogyan legyen egymillió munkahely?
Ha az új munkahelyek teremtését a kormány tb járulék-, és adómentességgel támogatná, a családi cégek átlagosan legalább egy új munkahely létrehozását vállalnák a jövő év végéig – véli az FBN-H. A bölcsőprogramnak nevezett projekt a kidolgozói szerint összességében több tízezer, akár százezer munkahely megteremtését tenné lehetővé, és több tízezer munkanélkülit, illetve jövedelem nélküli státusban lévő potenciális munkavállalót vonna be a munkaerőpiacra. Egy-egy új munkahely megteremtése pedig akár több millió forintos beruházást is jelenthet, és az egyesület szerint a program hozzájárulhat a fekete és szürke gazdaság kitisztulásához is.

Magyar helyzet

Bár a fenti elemzés egy sikeres vállalkozásokat szondázó, nemzetközi kutatás alapján készült, sok párhuzamot vonhatunk a hazai helyzettel – mondja Boross Dávid a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) kommunikációs vezetője. "Fontos tényező a válságban a V-faktor. Ezek a családfők, cégvezetők, mivel hisznek a vállalkozásuk sikerességében és az elégedettséggel tölti el őket, hosszabb távon terveznek. Jól látszik, hogy családi vállalatok jellemzően kevesebb munkahelyet szüntettek meg, rugalmasságuknak köszönhetően az átlag felett teljesítenek a gazdaságban. A családi vállalkozások vezetői a válságban személyes és családi tartalék erőforrásaikat is vállalkozásuk túlélése érdekében hasznosítják. Ez piacvesztés esetén például, a kieső bevételek helyett saját tőkéből indított fejlesztéseket és így megtartott munkahelyeket jelentenek. Nagyon szeretnénk, ha Magyarországon is készülne a családi vállalkozásokat ilyen átfogóan elemző kutatás. Ez minden bizonnyal az Egyesületünk feladata lesz" – állítja Boross Dávid. (A kis cégméret rugalmasságát és a vállalkozásban dolgozó családtagok kvalitásait kihasználva a badacsonyi Istvándy Pincészetet birtokló família a válság és az ágazatot sújtó nehézségek ellenére is bizakodva néz a jövőbe.)

„Egy családi vállalkozás számára nehézségeket okozhat maga a generációváltási folyamat lebonyolítása, hiszen Magyarországon az ehhez kapcsolódó tapasztalat hiányos" – mondta még nyáron Kürti Tamás az FBN-H vezetője. "Az pedig egy külön kérdés, hogy azok a cégek, amelyek az innováción alapú vállalkozásukat viszik tovább, hogyan tudják a menedzsment és a tulajdonosi folytonosság mellett az innovációs képesség folytonosságát is fenntartani. A generációváltó vállalkozások 2/3-a elbukik a vezető és tulajdonos váltás, vagy annak hiánya során. Ugyanakkor vannak, akik képesek vállalattá építeni a vállalkozásukat, és vannak olyanok, akikből vállalkozó család lesz." – magyarázta Kürti Tamás.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor