Mitől olyan boldogok a családi vállalkozások?

A sikeres családi vállalkozások vezetői elsősorban nem a bevételek miatt tartanak ki saját cégük mellett akár egy életen át, hanem mert motiválja őket a vállalkozói lét, azaz a saját maguk által meghatározott célok elérésébe fektetett kemény munka, az aktív részvétel minden, a vállalkozással kapcsolatos ügyben, röviden, a V-faktor - derül ki a Family Business Network (FBN) nemzetközi szervezetének felméréséből. Szintén előkelő helyen szerepel a szívvel-lélekkel végzett társadalmi felelősségvállalás, valamint az, hogy magán- és üzleti életük ugyanazokon a családi értékeken nyugszik.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A családi vállalkozást irányítók 73 százaléka az elégedettségi skála legfelső rétegében (10 pontból legalább 8) foglal helyet, míg a teljes népességet tekintve ez az arány 48 százalék. A tulajdonos elégedettsége nem vagyonfüggő: a saját vállalkozás vezetése olyan érzelmi töltetet ad a vezetőnek, ami a megkérdezettek elégedettsége szempontjából jóval nagyobb értéket képvisel, mint a céges vagyon gyarapítása. Meglepő lehet, de a V-faktor hasonlóan jelentős tényező a családi vállalkozás tulajdonosa szemében, mint az emberek túlnyomó része számára az egészség. Minél aktívabb szerepet vállal a tulajdonos a cég életében, annál elégedettebb az életével. (Miképpen fordíthatóak le a családi mindennapok vállalatirányítási folyamatokra? Ide kattinva megtudhatja!)


Akár otthonról is végezhetjük a munkát
Fotó: sxc

Az FBN szerint az elégedettséget a vállalkozó szellem mellett két fő tényező határozza meg. A családi értékek körül forgó üzleti- és magánélet nagyobb biztonságérzetet, stabilitást ad a vállalkozások vezetőinek, tagjaiban pedig az élet minden terén erősíti a lojalitást. A leggyakrabban említett értékek a tolerancia, tisztelet és felelősségtudat, valamint a kitartás voltak, melyeknek komoly szerepe van a családi vállalkozások sikerében. A harmadik kiemelt tényező mások megsegítése volt. Érdekes módon, az eredmények azt mutatták, hogy míg a puszta anyagi jótékonykodás csökkenti a válaszadók elégedettségét, az aktívan, szívvel-lélekkel végzett, teljes mértékben saját döntésen alapuló társadalmi szerepvállalás boldogabbá teszi őket.

A válaszadók csaknem háromnegyede sorolta a V-faktor fontosságát 8 és 10 közé a skálán, így a vállalkozói lét már önmagában 36 százalékban felelős a szervezet tagjainak elégedettségéért, míg a családi értékekkel és a szabad döntéshozatalon alapuló társadalmi felelősségvállalással együttesen ez az elégedettséget formáló arány már kiugró, 53 százalékos.

A maradék 47 százalék egyébként számos más tényező között oszlik meg, melyek szintén formálják a családi vállalkozások vezetőinek szemléletét és elégedettségét, viszont megegyeznek a teljes társadalom számára kiemelt értékeknek, mint például az egészség, a család összetartó ereje, mások megsegítése vagy az önmegvalósítás.

Hogyan legyen egymillió munkahely?
Ha az új munkahelyek teremtését a kormány tb járulék-, és adómentességgel támogatná, a családi cégek átlagosan legalább egy új munkahely létrehozását vállalnák a jövő év végéig - véli az FBN-H. A bölcsőprogramnak nevezett projekt a kidolgozói szerint összességében több tízezer, akár százezer munkahely megteremtését tenné lehetővé, és több tízezer munkanélkülit, illetve jövedelem nélküli státusban lévő potenciális munkavállalót vonna be a munkaerőpiacra. Egy-egy új munkahely megteremtése pedig akár több millió forintos beruházást is jelenthet, és az egyesület szerint a program hozzájárulhat a fekete és szürke gazdaság kitisztulásához is.

Magyar helyzet

Bár a fenti elemzés egy sikeres vállalkozásokat szondázó, nemzetközi kutatás alapján készült, sok párhuzamot vonhatunk a hazai helyzettel - mondja Boross Dávid a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) kommunikációs vezetője. "Fontos tényező a válságban a V-faktor. Ezek a családfők, cégvezetők, mivel hisznek a vállalkozásuk sikerességében és az elégedettséggel tölti el őket, hosszabb távon terveznek. Jól látszik, hogy családi vállalatok jellemzően kevesebb munkahelyet szüntettek meg, rugalmasságuknak köszönhetően az átlag felett teljesítenek a gazdaságban. A családi vállalkozások vezetői a válságban személyes és családi tartalék erőforrásaikat is vállalkozásuk túlélése érdekében hasznosítják. Ez piacvesztés esetén például, a kieső bevételek helyett saját tőkéből indított fejlesztéseket és így megtartott munkahelyeket jelentenek. Nagyon szeretnénk, ha Magyarországon is készülne a családi vállalkozásokat ilyen átfogóan elemző kutatás. Ez minden bizonnyal az Egyesületünk feladata lesz" - állítja Boross Dávid. (A kis cégméret rugalmasságát és a vállalkozásban dolgozó családtagok kvalitásait kihasználva a badacsonyi Istvándy Pincészetet birtokló família a válság és az ágazatot sújtó nehézségek ellenére is bizakodva néz a jövőbe.)

„Egy családi vállalkozás számára nehézségeket okozhat maga a generációváltási folyamat lebonyolítása, hiszen Magyarországon az ehhez kapcsolódó tapasztalat hiányos" - mondta még nyáron Kürti Tamás az FBN-H vezetője. "Az pedig egy külön kérdés, hogy azok a cégek, amelyek az innováción alapú vállalkozásukat viszik tovább, hogyan tudják a menedzsment és a tulajdonosi folytonosság mellett az innovációs képesség folytonosságát is fenntartani. A generációváltó vállalkozások 2/3-a elbukik a vezető és tulajdonos váltás, vagy annak hiánya során. Ugyanakkor vannak, akik képesek vállalattá építeni a vállalkozásukat, és vannak olyanok, akikből vállalkozó család lesz." - magyarázta Kürti Tamás.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo