Most kell rohamozni a befektetőket

Még bőven van kockázati tőkeforrás azoknak a vállalkozásoknak, akik befektetőt keresnek, azonban egyre fogy az idejük. Most kell megrohamozni a befektetőket, hogy az év végéig sikerüljön lezárni az üzletet. Szakértők segítségével mutatunk néhány szempontot, kinek érdemes befektetőt keresnie és mire ügyeljen a tárgyalások alatt.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

kép: Pixabay

Óriási összeg ragadhat bent a Jeremie és a Magvető Alapokban, „mivel az itt kihelyezhető 131 milliárd forint jelentős részét vidéken kell(ene) kihelyezni méghozzá ez év végéig, ráadásul 28 alapkezelő között van elosztva ezért kétséges, hogy ezek a programok is olyan hatékonyak lesznek, mint a Jeremie 1. volt” – vélekedett Bruckner Zoltán a Primus Capital Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. ügyvezető partnere az M27 Absolvo által rendezett konferencián. Hasonló a gond a 2013-ban indult Magvető alapokkal: 2015 végéig ki kell helyezni a pénzeket, de a szó szoros értelmében túl kevés a célpont a befektetők számára.

(A mostani forrásbőség után akár tőkehiány is felléphet!)

„Kihelyezési nyomás alatt vannak a befektetők, most kell rohamozni az alapkezelőt. Ahhoz, hogy év végéig kihelyezhető legyen a pénz, már most el kell kezdeni bombázni a befektetőket, mivel egy ügylet aláírását több hónapos procedúra előzi meg” – hangsúlyozta a szakember.

Mivel a cégek többségét szorítja az idő, ilyenkor hajlamosak nem ügyelni azokra a részletekre, amelyek miatt az egész befektetés dugába dőlhet. „A kockázati tőkebefektetések mértéke néhány 10 milliótól a milliárdos nagyságrendig terjedhet, a befektetők egyébként hagyományosan bizonyos ágazatokat fednek le, van, aki a fiatal egyetemista tehetségeket keresi, van aki pedig az érettebb cégeket, így sok időt elpazarolhatunk ha a nem megfelelő befektetőt keressük” – figyelmeztetett Bruckner Zoltán.

Mik a legfontosabb lépések, amelyeket meg kell tennünk, mielőtt befektetőt keresünk? Mutatunk néhányat!

Mivel kell tisztában lennünk?

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a kockázati tőke nem ingyen pénz: komoly jogi és etikai normáknak kell megfelelni, a működésben a megfelelő átláthatóságot megteremteni. Viszont óriási lehetőség egy-egy cég számára – amiben benne van a hiba lehetősége is, tehát nem jelent száz százalékos garanciát. „Mindenképpen érdemes külpiacok felé kacsingatni, hiszen csak a hazai piacon nem érvényesülhet a növekedési terv, egy tízmilliós piacon nem lehet olyan eredményt elérni, mint például a 3000 milliós uniós piacon” – hangsúlyozta. Aktív, jó képességű csapat legyen a cégben, egy éven belül bevezethető termékkel, vagy piacra már bevezetett termékkel. „Nem géniuszokat keresünk, hanem megvalósítókat, fontos, hogy egyensúlyban legyen a szenvedély, az elkötelezettség és a racionalitás” – emelte ki.

Mit keres a befektető?
- éves 30 százalékos bevételnövekedés,
- nagy piacok,
- aktív csapat,
- kész, piacképes termék
Rendelkezzünk üzleti tervvel (legalább két-három évre előre), és azt se feledjük, hogy az újratervezés illetve akár teljes profilváltás is mindig benne van a pakliban

Hogyan készüljünk fel?

„A befektetők szerint a legnagyobb gond a hazai cégekkel a csapat területe. Nem elég, hogy egy vállalkozó valamit kitalál és létrehoz, hanem a stratégiához a csapatnak rendelkeznie kell a megfelelő kompetenciáival. Ne az legyen a külpiaci vezető, aki beszél angolul, hanem rendelkezzen sales-es és előadói képességekkel-tapasztalattal is. Ez nem egy Rambo-harc, legyen stratégiánk arra is, hogy ha nincs meg egy készségünk, akkor hogyan tudjuk minél hamarabb pótolni. Nem elegendő azt mondani, hogy majd felveszünk ilyen embert, hiszen ez akár a befektetés feltétele is lehet” – hangsúlyozta Horgos Lénárd az M27 Absolvo partnere.

Komoly gond még a részletes és átgondolt üzleti terv hiánya. „Ez nem egy excel tábla, nem csak arról szól, hogy hány százalékát szeretnénk megszerezni a piacnak, hanem a hogyanra is választ kell adnunk. „Mi kell a piacnak, milyen ajánlatunk van, mik a versenytársaink ajánlatai, milyen lesz az árazási stratégia, ezt acélt mennyi idő alatt érjük el, hány ügyféllel kell találkoznunk”  - emelte ki a befektetők által feltett legfontosabb kérdéseket Horgos, aki szerint ha a befektető nem látja ezt a tervezési folyamatot az üzleti terv mögött, nem fog pénzt adni nekünk.

Nézzük meg a befektetőt!
Sok tőke van a piacon, és most már hatalmas tudás is van a piacon és a hazai befektető ismeri a hazai piacot és a hazai viszonyokat. Ha jó megítélésű, jó kapcsolatokkal rendelkező befektetetőt találunk, akkor a személye több eredményt is is hozhat a későbbi szakaszban. Ugyanis mindenki meg fogja nézni ki volt az első befektető.
Mit rontanak el a magyar cégek?

Ne csak a magyar piacra tervezzünk: mivel itt nincs meg a kellő növekedési lehetőség, mindenképpen külpiacra kell terveznünk. Viszont a magyar cégekre jellemző, hogy kevés a tapasztalatuk a külföldi terjeszkedésben. Ezért a magyar cégeknek még a befektető bevonása előtt érdemes tájékozódniuk a megcélozni kívánt piacokról. „Előfordulhat, hogy van egy jó, versenyképes termékünk, de a külföldi disztribútorok érdeklődését mégsem sikerül felkelteni” – mondta Horgos Lénárd, aki szerint ezért érdemes már a befektetés előtt felvenni a kapcsolatot néhány külföldi terjesztővel és kikérni a véleményüket a termékről.

Mindenképpen egyeztetni fogunk a tulajdoni arányokról, az irányítási jogokról, a hozam-osztalék elosztásáról, az exit kérdéséről (mikor akarnak exitet, határozott időpontban, illetve élnek-e a drag along joggal).

A vállalkozások túlságosan fontosnak tartják a tulajdoni jogokat illetve a vállalat értékét. Ezért egy tárgyalás során a magyar vállalkozások inkább nagyobb tulajdonrészt szeretnének, miközben a befektető a tárgyalásokon jobb pozíciókat ér el az irányítási jogok, vagy akár az exit kérdésében. „Boldogan megy haza a vállalkozó, hogy kialkudtam még tíz százalék tulajdonrészt, miközben az exit esetén 60-70 százalékot visz a harminc százalékos tulajdonú befektető. Vannak rémtörténetek, ezért fontos megismerni a befektetési feltételeket, hogy senkivel se eshessen meg ilyen kellemetlenség. ha jól felkészülnek a vállalkozók, és egy jó ötlettel keresik meg a befektetőket, akkor a most a piacon lévő nyomás miatt jobb feltételeket harcolhatnak ki maguknak a cégek, ésszerű alkukat meg lehet tenni” – emelte ki az M27 Absolvo partnere. (Továbbra is a stratégiai befektetők irányába történő cégeladás a leggyakoribb exitút a közép-kelet-európai régióban. Ezért fontos egy potenciális stratégiai partner megtalálása, ám ennek előkészítését időben meg kell kezdeni.)

ÍGY BÚCSÚZZUNK SZÉPEN
A kockázati befektető néhány év után a legjobb cégből is kiszáll, hiszen ez volt a befektetés célja. Íme néhány példa, hogyan valósulhat meg az exit, illetve néhány gyakorlati tanács, mire figyeljünk, miként szerződjünk a befektetővel úgy, hogy az ne akadályozza a majdani továbblépést.
 

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo