Nagy a pörgés és a lehetőség is a street food piacon

2017. április 27. csütörtök - 07:30 / odora
  •    

Itthon is berobbant a street food, szinte minden sarkon kaphatók "egykezes" ételek. Annak jártunk utána, hogy mi a robbanásszerű növekedés oka, ami még a Gundel érdeklődését is felkeltette.

A street food népszerűsége óriásit lendült az elmúlt néhány évben. Hot-dogot, lángost, hamburgert vagy szeletelt pizzát már régóta vásárolunk az utcán, ma viszont már szinte minden náció tipikus street foodra adoptálható ételét elfogyaszthatjuk, gyorsan, kézből. Az újhullámos street food minőségi, ízletes, gyors, és olyannyira változatos, hogy már kategorizálni is lehet. A legfőbb irányzatokról Vad-Horváth Zoltán, a hazai Street Food Egyesület vezetője beszélt korábban.

A hazai street food boom, az, hogy szinte minden sarkon valamilyen street food étterem csalogat a világ legkülönfélébb ízeivel, a nemzetközi trendeket követi Zundel Rudolf, a Magyar Streetfood Egyesület egyik vezetője szerint.

– A világ gasztrokultúrájában végbemenő változások, trendek természetesen minket magyarokat sem kerültek el. A street food a világ szinte minden pontján a reneszánszát éli.  A molekuláris gasztronómia, a fine dining, a szuvid technológia használatának divatja után egyre több séf az egyszerűség, a fenntarthatóság, a helyi és mindenkor a szezonális alapanyagok használata mellett teszi le a voksát. Ennek is köszönhető, hogy ma már Magyarországon sem a főtt kukorica, vagy hot-dog jut először eszünkbe, ha a gyors utcai étkezésre gondolunk – hangsúlyozza Zundel Rudolf.

trendi étterem

Kép:Pexels

A street food reneszánszát az is segíti, hogy a rohanó életmódunkba remekül beilleszthető az ilyen üzleti modellre épülő vendéglátás. A minőség kifogástalan, az étel gyorsan elkészül és jóval olcsóbb, mintha beülnénk egy étterembe.

Felmerülhet a kérdés: hogy lehet az ár kedvezőbb, ha a minőség kifogástalan? Erre a szakértők szerint a legkézenfekvőbb magyarázat, hogy sokkal kisebb a befektetési és az üzemeltetési költség. A street food helyek jellemzően roppant kicsi üzlethelyiségen működnek, így a bérleti vagy helyiség megvásárlási díj is kedvezőbb egy nagy, étterem jellegű hely kialakításánál. A kisebb helyiség elég, mivel a koncepció szerint a vendég vásárol, gyorsan elfogyasztja és megy. Vagy az ételt is viszi magával – a lényeg, hogy rövid ideig tartózkodik a helyiségben. Kiszolgáló személyzetből is kisebb létszám elegendő, így a rezsiköltségek is alacsonyak. Arról nem is beszélve, hogy kezdeti beruházási költségek (mondjuk ez a hely típusától is függ, milyen eszközökre, mennyire speciális berendezésekre, gépekre van szükség) jóval alacsonyabbak egy nagyobb éttereménél vagy kávézóénál. Ugyanakkor az árak ma már jellemzően ezeken a helyeken sem mondhatók alacsonynak, éppen ezért a hasznot könnyebben forgatják vissza a tulajdonosok a minőségi alapanyagokra. Egyébként erre ma már igény is van.

Száguld a gasztroexpressz, de fogynak az utasok
Jelentős forgalomnövekedéssel zárták a 2015-ös évet az előző évhez képest az éttermi vendéglátással foglakozó hazai vállalkozások, ami optimizmusra adhat okot a jövőre vonatkozóan is, ugyanakkor egyre kevesebb szereplő van talpon a piacon.

– A 30-50-es korosztály és a ma felnövő generáció jobban odafigyel arra, hogy mit fogyaszt. “Minőségi alapanyagok”, “házi készítésű””, kézműves módszer” – ezek mind fontos hívószavak a mai fogyasztók számára – erősíti meg Zundel Rudolf.

Telítődik a piac, de a jóknak van még hely

A piac egyre inkább telített, de még ma is bele lehet vágni tutinak mondható bizniszbe ezen a területen, nemcsak Budapesten, de vidéken is, mondja a szakember.

– A legismertebb és biztosan eladható street food ételek Magyarországon ma még mindig a hamburgerek, a legegyszerűbbektől a legvadabb kulináris csavarokkal készített csúcs “szendvicsekig”.

Egyre többen vannak, akik a hagyományos magyar konyha fogásait innovatív módon újragondolva úgy frissítik, hogy a jellegét, az ízek fő gerincét ne veszítse el, viszont utcán is fogyasztható, „egykezes” étel váljon belőle. Emellett egyre többen fordulnak az ázsiai, az afrikai vagy a kreol konyha felé, felismerve azok sokszínűségét. A street food kedvezőbb árának köszönhetően pedig egyre több ember ismerkedik meg ezekkel az egzotikus ízekkel. A szolgáltatók a tömegből a kiváló ízek mellett látványos üzletekkel, food truckokkal, különleges dizájnnal igyekeznek kitűnni.

street food étterem

Kép:Pexels

A szakember nem látja még túltelítettnek a fővárost.

– Valóban sok új üzlet nyílik, de ugyanakkor mások bezárnak vagy átalakulnak, esetleg tulajdonost cserélnek, ha a piac valamiért nem kíváncsi rájuk. Én őszintén remélem, hogy egyre több külföldi turista nem csak a gyönyörű város, a szép lányok és a híres vendégszeretet miatt fog Budapestre látogatni, hanem a gasztronómiai élvezetek minősége és sokszínűsége miatt is, aminek ma már kikerülhetetlen rész a minőségi utcai étkezdék kínálata is.

Felzárkózik a vidék

Budapest mellett a vidéki városok is kezdenek felzárkózni.  A magyar nagyvárosok többségében jól működnek a street food helyek. Szegeden kívül pl. a Food Truck Show karavánja több helyszínen is felvonul az országban önállóan vagy más rendezvények mellé társulva. Többek között Miskolcra, Egerbe, Szekszárdra, Győrbe, Veszprémbe, Tatára, és Szegedre is elviszik a legjobb truckokat. Mindenhol óriási érdeklődéssel várják a mai trendeket bemutató “büfé” autókat, mivel így hozzájutnak a vendégek egy széles szegmens kínálatához egy helyen és időben. Ezután pedig már csak a bátrabb helyi vállalkozókon múlik, hogy lecsapnak-e egy új lehetőségre, és a kíváncsi tömeget nem csupán néhány napra látják el különleges, és gyors étkezési lehetőségekkel.

Felül is látják a lehetőséget

Meglepő lehet, hogy még a hagyományos vonalat képviselő, tradicionális Gundel is nyitott az új trendre. Idén már nem először rendeznek Street Food Pikniket a kertben. Szóda-Kis Zsófia PR vezető szerint nyitottságukra évtizedekkel korábban kell keresni a választ. – A Gundel a kezdetekben kertvendéglő volt, a városligeti közönséget szolgálta ki. Ha 1910-ben a Gundel, mint kertvendéglő sikeres volt, akkor úgy gondoljuk a 21. században ennek a megfelelője a street foodhoz való közeledés, így tekinthetjük hagyományőrzésnek is. Úgy látjuk, hogy gasztronómiai élményt, magas minőséget a street food szektor is tud nyújtani, ezt bizonyítja, hogy Michelin csillag is vándorolt már ebbe a kategóriába. Mi magunk is próbára tettük magunkat a tavalyi Kert záró rendezvényen, hogy hogyan tudjuk belesűríteni a Gundelt egy Truck kínálatába, és úgy tűnik sikerült.

 

Piac & marketing
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor