Ne csak egyetlen napról szóljon a Black Friday

2016. november 24. csütörtök - 07:30 / kfarkas
  •    

Az idei Black Friday a szakemberek várakozásai szerint még a tavalyinál is nagyobb durranás lehet a kereskedelemben. Az akciókkal, leárazásokkal becsábított fogyasztók tömegeinek azonban hosszú távon is hasznát veheti egy vállalat. Mutatjuk, hogyan!

Tavaly a fogyasztók 56,43 milliárd dollárt költöttek az év végi ünnepi időszak alatt az Egyesült Államokban, és az elemzők idén minden idők legnagyobb internetes vásárlási rohamára készülnek.  Az USA-ban évek óta szabadnapot vesznek ki az emberek a Black Friday napján, hogy 50-60-70 százalék árengedménnyel jussanak műszaki cikkekhez, ruhákhoz és egyéb akciós termékekhez. A kereskedők azért vágnak bele a szuper kedvezményekbe, mert ezzel minden korábbinál előbb beindíthatják a karácsonyi vásárlási szezont. Magyarországon ezzel szemben hagyományosan az Advent első vasárnapját szokták az ünnepi szezon kezdetének tekinteni, viszont tavaly már hatalmas vásárlási láz tört ki november utolsó péntekjén. (A kezdeményezés hátteréről itt olvashat részletesebben.)

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Ezt a magyarországi adatok is alátámasztják. 2015 novemberében a „Fekete Péntek” és „Black Friday” kifejezésekre több mint félmilliószor kerestek a magyarok a keresőben. Ez a szám egy évvel korábban még alig haladta meg a 200 000-et. (Ötvenezer vásárló egy óra alatt, egymást taposó vevők a boltokban – ilyen volt tavaly a hazai fekete péntek.) Ez a nap azonban csak az elindítója a karácsonyi szezonnak, ami pedig az idén minden eddiginél jobb lehet a kereskedőknek. Az Országos Kereskedelmi Szövetség várakozása szerint a teljes kiskereskedelmi forgalom mintegy 50 milliárd forinttal lehet több decemberben, mint az előző év utolsó hónapjában, így túllépheti az ezermilliárd forintot. Decemberben a Mikulás, a karácsony és a szilveszter, az ajándékok és az ünnepi élelmiszerek is húzzák felfelé a kiskereskedelem mérlegét. A szövetség szerint várhatóan az ünnepi asztalra valókra, valamint az ajándékokra egyaránt 90-90 milliárd forintot költenek majd a vásárlók, az év végi ünnepekre így összesen legalább 180 milliárd forintot fordítanak. Persze, aki csak most kezdi a felkészülést, az már régen elkésett. Azonban ez nem feltétlenül igaz, mert még az utolsó pillanatban is be lehet csábítani a fogyasztókat a boltunkba. (Itt olvashat last minute marketingtippeket!)

Vásárlási tilalom vs. shoppingőrület
A “fekete péntek” a karácsonyi vásárlási szezon kezdete, az őrült akciók és mániákus vásárlás napja. Erre válaszul pedig létrejött a túlzó fogyasztás ellen küzdő, hivatalos “Ne vásárolj semmit” nap is.

Ez a nap és az induló karácsonyi szezon  azonban nemcsak ezért fontos a kereskedelem szereplői számára, hanem mert a kivételesen magas forgalom jó lehetőséget kínál a vállalat iránti bizalom növelésére és a hűséges vásárlók csoportjának kiszélesítésére. (Ez azért sem mellékes, mert ilyenkor is a bizalom a döntő a vásárlásban!) A legfontosabb tényezői a sikernek a nagy választék, az innovatív termékek, a gyors és megbízható kiszállítás és a vevőszolgálati szakértelem.

Tudjuk, mit akarnak, és legyen belőle elég

Az árukészlet megfelelő összeállítása a legnehezebb feladat, amivel a vállalkozásnak szembe kell néznie egy nagyarányú leértékelés alkalmával. Milyen termékekből álljon a kínálat? A megfelelő termékkategóriák és -mennyiségek megállapításához segítséget nyújthatnak az éves értékesítési statisztikák. Ezekből nagyjából meg lehet becsülni, hogy milyen típusú termékek iránt fog nőni a kereslet.Ha nincs elegendő árukészletünk a legnépszerűbb árucikkből, akkor bizony akár tumultusra is számítanunk kell! Érdemes ezért folyamatosan nyomon követni a piaci trendeket, hiszen szinte minden évben születik egy-egy olyan slágertermék, mely képes egy egész kereskedelmi időszakot meghatározni. Az ABC Data ügyvezetője, Poros Gábor szerint a Black Friday idején évek óta a legnépszerűbb termékek az elektronikai cikkek, csakhogy a legtöbb elektronikai eszközöket vásárló fogyasztó nagyon igényes, és mindig a legújabb termékeket keresi. Rámutatott még:  „A piacon megjelenő friss technológiák gyors beépítésével a kínálatba könnyebben alakíthatunk ki hosszú távú kapcsolatot az újdonságokra nyitott vásárlókkal.”

Spórolós tippek a Fekete Péntekre
A kisvállalkozások nem tudnak akkora kedvezményekkel harcba szállni a vásárlók figyelméért a Fekete Pénteken, mint a nagyvállalatok. De nem is kell! Van pár tippünk, hogy az extra árak helyett mit kínálhat a vásárlási őrület napján.

Jó beszállító és jó webshop már félsiker

Az ünnepi időszakban a logisztikai és marketingosztályok a szokásosnál nagyobb nyomás alá kerülnek. Ennek megfelelően az ezeken a területeken dolgozó munkatársakat fel kell készíteni a nagyszámú rendelés professzionális kiszolgálására. A kereskedelemben a piaci elemzéseknek és korábbi értékesítési adatoknak különösen jelentősége van az olyan időszakokban, mint az év végi ünnepek. A rugalmasság nagyon fontos érték, ezért mindig válasszunk olyan beszállítót és disztribútort, amely, vagy aki, képes dinamikusan alkalmazkodni a viszonteladók igényeihez. A garantált kiszállítási idő fontos tényező a partner megválasztásában, de ugyancsak fontos lehet, hogy honnan történik a kiszállítás. A disztribúciós partnerek között nagy különbség lehet a értéknövelt szolgáltatások területén. Mindig érdemes olyan vállalattal dolgozni, amely az alapszolgáltatásokon túlmutató előnyöket biztosít számunkra.  A legjobb disztribútorok egyben megbízható tanácsadók is. Az ideális disztribútor olyan üzleti partner, amely tudja, hogy egy adott célra mi a legalkalmasabb termék, mivel a termékkategória-menedzserek egyben magasan képzett termékspecialisták is. A hosszú távú partnerkapcsolatok  fenntartását különösen megkönnyítheti az ilyen partnerrel történő együttműködés, hiszen ha a disztribútor nyilvántartja korábbi rendeléseinket, és ismeri az igényeinket, leegyszerűsödik az ügymenet.

Ugyanakkor ezekben a napokban nem csak a munkatársakra és a partnerekre, de az IT infrastruktúránkra is a megszokott terhelés sokszorosa hárul. Mindenképp javasolt meggyőződni róla, hogy a weboldal bírni fogja-e a nagyszámú látogató okozta terhelést, amely a siker kulcsa lehet. Online áruházak esetében érdemes olyan aloldalt létrehozni, amely az összes leértékeléshez kapcsolódó információt tartalmazza. (Itt olvashat arról, hogyan készítse fel webáruházát a rohamra!)

Egy kis jel segít a Black Friday-küzdelemben
A magyar kereskedők is kezdenek harcba szállni a Black Friday-őrületben. A kisebb kereskedőknek viszont okos trükkökre van szükségük, hogy a nagyok reklámdömpingje mellett is elérjen a fogyasztóhoz az üzenetük. Segítünk!

Az egyik leglényegesebb infó, az ügyfélszolgálat elérhetősége legyen egyértelmű, a szállítási lehetőségek és határidők ugyancsak legyenek nagyon jól olvashatóak, feltűnőek. Mindenki ezeket fogja az első három keresés alkalmával vadászni az oldalunkon, főleg ha december 20-a körül böngészi az oldalunkat. A kedvezmények és a fizetési lehetőségek ugyancsak fontosak az ügyfeleknek, nem fognak plusz energiát pazarolni rá, hogy kiderítsék, ami nem egyértelmű – inkább máshol vásárolnak majd.

Jó ügyfélszolgálat, profi tanácsadás

Ne legyenek rózsaszín álmaink, stresszes lesz, de az extra munka, extra bevételt is jelent. A legjobb motiváció, ha ebből mindenki részesül is. Nagyon fontos, hogy a roham ellenére ne romoljon az ügyfélélmény! Nem csak, hogy elérhetőnek és felkészültnek kell lennie az ügyfélszolgálatnak, de korrektnek és kedvesnek is. Fontos az is, hogy bármekkora a rohanás, ne szalasszuk el a lehetőséget, hogy visszajelzéseket gyűjtsünk! Így van lehetőségünk azonnal orvosolni a problémát, ha valami gond volt, később pedig a fejlesztésekhez szerezhetünk kiváló tudás alapot. Az elégedett ügyfél visszatér akkor is, amikor épp nem dühöng a vásárlási láz!

Amikor a megfelelő termék kiválasztásáról van szó a vásárlók egyre nagyobb igényt tartanak a viszonteladók segítéségére. A visszajáró vásárlói bázis bővítése szempontjából ezért fontos, hogy színvonalas tanácsokkal lássuk el ügyfeleinket, amelyeknek köszönhetően valóban az igényeiknek megfelelő terméket vásárolják meg. (Márpedig ügyfélszolgálatok terén még lenne hová fejlődnünk.) Ehhez természetesen a legújabb trendek, termékek és  technológiák mélyreható ismerete szükséges.

Így hozzuk ki a legtöbbet a Black Friday-ből
Amerikában az egyik legkedveltebb vásárlási nap a Black Friday, és úgy tűnik, egyre inkább Magyarországon is az. Ám a várható tumultusban jó, ha felkészültek vagyunk: fogadja meg alábbi tanácsainkat, hogy igazán jól járjon a Fekete Pénteken.
Piac & marketing
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor