Ne legyen utálatos rituálé a visszajelzés!

A munkavállalók és a vezetők körében - a világon mindenütt - az utálatos rituálék egyike a visszajelzés. Sok vezető nem szereti, mert nem tartja elég hatékonynak, a munkavállalók pedig sokszor úgy vélik, hogy nem kapnak használható, beépíthető útmutatást. Pláne, ha mindehhez rossz érzelmi környezet, és nem megfelelő kommunikáció is párosul.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép::Flickr

Pedig a visszacsatolás alapvetően jó dolog.  Fontos eszköz a munkahelyi viselkedés, a munkahelyi kultúra kialakításában, elősegíti a szervezeti tanulást, hatással van a teljesítményre, az üzleti eredményekre, a fejlődésre. Akkor miért ilyen problémás? A legfontosabb, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy visszajelzéskor (még, ha nem is jelenik meg mindenkinél látványosan), erős érzelmek generálódnak mind a visszajelzést adó, mind a befogadó oldalon – figyelmeztet Hartmann Krisztina a BDO Magyarország szervezetfejlesztési tanácsadója.

Hogyan adjunk visszajelzést….

Az intézményesített „konstruktív kritika” hatására az első reakció a düh, az aggodalom és a megbántottság, a „küzdj vagy fuss” érzése. Ilyenkor óhatatlanul elterelődik a figyelem a visszajelzés céljáról, áthelyeződhetnek a hangsúlyok, inkább demotiváló lesz az egész megbeszélés, mint előrevivő.

Ha azonban a visszajelzés során a vezető létrehoz egy olyan, biztonságos zónát, ahol a munkavállaló úgy érzi, hogy tiszteletben tartják a személyét, a véleményét; és a visszajelzés mint eszköz, része annak a tanulási folyamatnak, amely során a szervezet egyre közelebb kerül céljaihoz, akkor a visszajelzés nagyon hatékony tud lenni. Sőt. A támogató környezetben lezajló feedback egyfajta csere, és mint minden csere kölcsönös előnyökkel jár, hiszen mindenkinek szüksége van külső és belső visszajelzésre a fejlődéshez, a bizalom elmélyítéséhez.

Néhány javaslat a hatékony visszajelzés adásához:
A visszajelzések legyenek előremutatóak.
Legyen tárgyilagos, szorítkozzon a tényekre.
Kerülje az általánosságokat.
A problémára koncentráljon, ne személyes tulajdonságokra.
Egyszerű megfogalmazást használjon.
Kínáljon megoldásokat, alternatívákat.
A megfelelő időben adjon visszajelzést akár pozitív, akár negatív – ne halogassa!
Csak saját tapasztalatból származó visszajelzést adjon (kerülje a „mi” és törekedjen az „én” használatára.
Mindig ellenőrizze, hogy az adott személy megfelelően megértette-e a visszajelzést.
Kövesse nyomon az adott visszajelzést.
A hatékony visszajelzés adása fontos vezetői kompetencia, gyakorlatilag egy készség, éppen ezért, gyakorlást igényel, és fejleszthető.

Akkor működik a legjobban, ha egy állandó folyamat, nem pedig egy hivatalos esemény. Katalizáló szerepét akkor tudja betölteni, ha a vezető viselkedése, kommunikációs stílusa hatással van a beosztottak hangulatára. A jó visszajelzés rendszeres, jól időzített, egyértelmű, rövid, befogadható és konstruktív.

… és hogyan fogadjuk?

A katalizáló visszajelzés másik izgalmas pillére a visszajelzés fogadása. Mint ahogy az elején említettem, a legfontosabb az érzelmek kordában tartása. A visszajelzés fogadása passzív szerep, ahol a pozitív visszajelzések mellett "szemrehányások" is előkerülnek. Mindenkinek vannak erősségei, gyengeségei, jó és javítandó tulajdonságai. De csak a visszajelzésen keresztül van esélyünk megtudni azt, hogy hogyan hatunk tetteinkkel, viselkedésünkkel másokra, hol tartunk a kitűzött célok megvalósításában, célba érnek-e gondolataink, szándékaink.

A hatékony visszajelzés eredményeképp a teljesítményben, és a viselkedésben megnyilvánuló változáshoz idő kell.  De visszajelzés nélkül a folyamatok „önállósodhatnak”, és visszaterelni őket az eredeti mederbe még több idő.

Fogadó szerepben a legfontosabb:
Hallgassa végig a visszajelzést.
Legyen nyitott!
Ne védekezzen, ne mentegetőzzön.
Keressék, meg a hangsúlyokat.
Tegyen fel tisztázó kérdéseket, ha szükséges.
Adjon magának időt.
Visszajelzéssel kapcsolatos véleménye tükrözze jövőbeni tetteit.
 

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo