Nem csak öröm díjat kapni, az üzletet is segíti

Díjat kapni mindenki szeret. Különösen akkor édes az elismerés, ha olyasmivel nyerjük el, amire igazán büszkék vagyunk. Az üzleti életben ráadásul a fogyasztók meggyőzésének is fontos eszköze a minősítés. De mire pályázzunk? És mi legyen, ha már a zsebünkben van a trófea?

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A vállalkozások ma elsősorban a fogyasztók bizalmának elnyeréséért versenyeznek. Egy 2015-ös kutatás szerint a magyarok számára a szeretet után a második legfontosabb érték a bizalom. Az NRC Marketingkutató tavalyi felméréséből pedig kiderül: a bizalomnak a márkaválasztásban is nagy szerepe van: a 18 és 59 év közötti válaszadók háromnegyedének jelentősen megkönnyíti a döntését, ha megbízik a termékben vagy szolgáltatásban, a bizalom ugyanis biztonságérzetet teremt. A vásárlók meg hálásak minden segítségért, amely megkönnyíti a választásukat. Ezért szeretünk olyasmit választani, amit már ismerünk, ezért hagyatkozunk szívesen az ismerőseink ajánlásaira, szakértők tanácsaira, sőt akár a reklámokra is.

Jónak tűnik

A legnagyobb könyvvizsgáló cégek adatai szerint a vállalatok immateriális vagyona, benne a fogyasztók bizalmával, mára meghaladja a materiális vagyon értékét. A Millward Brown által kiadott idei cégranglista élén szereplő társaságok részvényeit megvásárlók legalább harmadrészben a márkaérték alapján döntöttek. A McDonald’s vagy a Google esetében ez nem kevesebb, mint 90 százalék körül alakul. Ha nincs bizalom, nincs tehát üzlet se.

– A bizalmat, bármilyen különösen hangzik, általában megelőlegezzük, ha a külső jegyek rendben vannak – hívja fel a figyelmet Szombati Orsolya online-marketing-szakértő.

Ahol alap a verseny
A díjaknak, versenyeknek, pályázatoknak a startupok világában van különös jelentősége, hiszen itt visszajelzés, folyamatos visszacsatolás nélkül nincsen fejlődés. „Az a startup, amelyik nem nyer meg egy-két versenyt, nem elég vonzó, nem elég érdekes” – mondja a Mátrix PR-szakembere. A versenyzés, a pályázatokon való részvétel itt tehát inkább a cégkultúra része, mint a hagyományos cégeknél. A startupoknak kiírt verseny eredetileg gyors bemutatkozási és ismerkedési lehetőséget ad elsősorban befektetőkkel, másodsorban a piaccal, a környezettel. Ehhez képest a startup-versenyek szervezése lényegében önálló iparággá nőtte ki magát a világon mindenhol, és saját jogú show-műsorrá vált. „Ez teremthet startup celebséget, de abból önmagában sikeres üzlet még nem épült” – véli Oszkó Péter, az OXO Labs akcelerátor vezetője.
A bizalmat keltő külső rengeteg apró részletből áll össze. Szerepet kap benne olyan emberi jellemző, mint az értékesítők ápolt külseje, szakértelme vagy a termék esztétikus, letisztult csomagolása, működésének áltáthatósága (vagyis bizalomgerjesztőbb az, amit nem kell magyarázni). És persze bizalmat kelt az is, ha egy cég bizonyítottan kiváló valamiben. Ezt tükrözik a minősítések és díjak.

Mit ér a díj?

A díjak segítségével úgy közölhetünk valamit a márkánkról, termékünkről, hogy nem önmagunkat kell dicsérnünk, hanem egy objektív eredményre hivatkozhatunk. A sokszereplős piacokon különösen fontos szerepük lehet, hiszen kiválóak arra, hogy megkülönböztessük magunkat a versenytársaktól. Alkalmasak lehetnek a márkánk pozícionálására is, egyes minősítések pedig belépőt jelenthetnek egy zártabb – és sok esetben fizetőképesebb külföldi – piacra.

– Jól kapcsolhatók az „issue menedzsmenthez” is: olyan fontos társadalmi gondolatokhoz való kapcsolódásunkat igazolhatják és erősíthetik meg, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a célcsoportunk jobban megismerje a cégünket – teszi hozzá Jordán Mercédesz, a Mátrix PR-szakértője.

Az elismerések nemcsak az értékesítésben és márkaépítésben játszanak fontos szerepet, hanem a cég működésében is. A pályázási folyamat akár segíthet a cégműködés áttekintésében és javításában, valamint a csapat motivációjának fenntartásában is: a pályázat elkészítése hozzájárulhat az új belső kommunikáció kialakulásához, erősíti az összetartozást, hatással van a vállalati kultúrára. Így – az esetleges nyeremény nélkül is – alkalmas arra, hogy felhívja a dolgozók figyelmét a cég értékeire. Az elnyert elismerések pedig visszacsatolást jelentenek a cégünkben folyó munkáról: bizonyítják, hogy külső szemlélők számára is látható értéket teremtünk, ami mindennél jobb motiváció a csapat, de lássuk be, a cégvezető számára is. Ehhez még a díj átvételének szimbolikus gesztusa is hozzájárul. Mindenkinek szüksége van időnként arra, hogy jól megrázzák a kezét, és gratuláljanak az elvégzett munkához.

Kép:Flickr

Mire pályázzunk?

Elsősorban azok a minősítések értékesek, amelyek széles körben ismert és elismert auditációs folyamattal szerezhetők meg. Ezeknek nem csupán tagdíjuk vagy éves védjegyhasználati díjuk van, hanem a minőségi ellenőrzés is feltétele a megszerzésüknek. Hatásosak a vásárlók szavazatai alapján megítélt elismerések is, ezek – az ismerősök ajánlásához hasonlóan – pozitívan hatnak a márkaképre. Azokért éri meg küzdeni, amelyeket a vásárlóink ismernek, illetve azokért, amelyek olyasmit fejeznek ki, ami a cégünkkel, termékünkkel kapcsolatban fontos.

Egy környezetbarát termékekkel foglalkozó vállalkozás esetében a hitelesség alapja az erre vonatkozó minősítések megszerzése, de bármely cégnek előnyt jelenthet, ha a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét így is igazolja. Az etikus működés is egyre több vásárlói döntésben játszik szerepet, érdemes lehet tehát az ezt igazoló kitüntetésekre pályázni. Vannak, amelyek a működés bizonyos területeire vonatkoznak – például fair trade minősítéssel biztosíthatjuk a vásárlókat arról, hogy egyes alapanyagok beszerzése nem kizsigerelő módon történik –, mások viszont, mint az Üzleti Etikai Díj, a vállalat teljes működését veszik górcső alá.

A szakemberhiányos iparágakban működő cégeknek a Legjobb Munkahely díj erős adu lehet a fiatal tehetségek vonzásához, a vásárló tömegek számára azonban ez kevésbé lesz érdekes. Megint másra érdemes fókuszálni, ha B2B szektorban működő vállalatként szeretnénk beszállítóvá válni, vagy épp újabb üzleti partnerségek kialakításán fáradozunk. Ebben az esetben a pénzügyi és egyéb mutatók alapján született üzleti minősítések nyomhatnak sokat a latban.

Néhány példa elismert díjakra, minősítésekre

Magyar Termék Nagydíj

Superbrands, Magyar Brands, Business Superbrands

Legjobb Munkahely Díj

Magyar Innovációs Nagydíj

Üzleti Etikai Díj

Kiváló Magyar Élelmiszer

Magyar Termék, Hazai termék, Hazai feldolgozású termék

Környezetbarát termék

Minőségbiztosítási tanúsítványok (ISO vagy HACCP)

Kamarai védjegyek

De ha egy cég anyagaiban csak úgy sorjáznak a különböző díjak logói, akár trófeagyűjtőnek is tűnhet a vállalat, ami kevésbé szimpatikus.

Mit tegyünk, ha megnyertük?

Ha már kiérdemeltünk egy elismerést, megszereztünk egy minősítést, vagy elnyertünk egy díjat, tudassuk ezt az ügyfeleinkkel is! A díjat helyezzük el a tárgyalóban, vagy ott, ahol a vendégeink várakoznak. Mutassuk meg a weboldalunkon, és rákerülhet a levélpapírra, e-mail aláírásba, névjegyre is.

Bizonyos logók már annyira ismertek, hogy akár egészen apró méretben is azonosítják őket a látogatók, de a díjak többségét – vagy a tartalmukat – valójában kevesen értik. Ezekhez érdemes tartalmat – a weben kihelyezett logó mögé például kattintással elérhető magyarázó cikket – is kapcsolni. Az elismeréseket – díjakat, tanúsítványokat – a tartalommarketingünk szerves részévé is tehetjük.

Ha van blogunk, külön bejegyzést érdemes szentelni a díjnak. Ne csak azt mondjuk el, hogy megkaptuk, inkább az legyen a középpontban, hogy mit képvisel az adott elismerés, és miért jó a fogyasztónak, ha olyan céget választ, amely kiérdemelte ezt. Vagy azzal is foglalkozhatunk, hogy hogyan készült fel a cég a pályázatra, hisz ez alkalmat teremt arra, hogy érdemben megmutassuk, mivel és hogyan foglalkozunk. Ilyen tartalmakat küldhetünk hírlevélben is, és érdemes a cég prospektusában is elhelyezni, vagy épp az értékesítési témájú szövegekbe becsempészni abból pár bekezdést.

Tegyük személyessé a díj kommunikációját: egy kedves csoportkép a közösségi oldalakon nagy löketet adhat, hogy az ügyfelek közelebb érezzék magukat hozzánk, de még jobb, ha a cég vezetője fejti ki akár egy PR-cikkben, mit jelent számára az elismerés.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo