Nem elég a jó fizetés?

2013. november 26. kedd - 15:05 / piacesprofit.hu
  •    

Meglehetősen ellentmondásos helyzetben vannak az üzleti szolgáltató központok Magyarországon. Színvonalas munkával, kimagasló munkakörülményekkel és feltételekkel, vonzó környezettel várják a munkavállalókat, mégis, rendre nehézségbe ütköznek, hogy megfelelően képzett, idegen nyelven beszélő, felkészült munkatársakat találjanak.

Nehezen találnak az SSC-k megfelelő munkaerőt – Kép: SXC

A Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség becslése szerint Magyarországon jelenleg több mint 25 000 ember dolgozik üzleti szolgáltató központokban (SSC-kben), és további több ezren lehetnek azok, akik call centereknél, kihelyezett ügyfélszolgálati központokban végzik munkájukat. Bár a két tevékenység között számos hasonlóság van, és a köznyelv gyakran keveri is a kettőt, fontos látni, hogy míg a call centerek egyfajta kihelyezett értékesítési vagy ügyfélkezelési központként dolgoznak, addig az SSC-k jóval összetettebb feladatokat látnak el. Az itt dolgozók legtöbbször egy-egy multinacionális cég különösen nagy bonyolultságú pénzügyi, IT vagy HR tevékenységeit végzik. Minden szakmai kihívás és a kimagasló juttatások ellenére ezek a cégek nehezen találják meg maguk számára a szükséges munkaerőt.

Itt olvashatja tippjeinket, hogyan teheti vonzóbbá a munkavállalók számára vállalkozását!

„Több okot is látunk emögött az ellentmondásos jelenség mögött – mondta Hadi László, a munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó BrandJob ügyvezető igazgatója. – A jelöltekkel folytatott beszélgetések során érezzük: sokan félnek attól, hogy gyorsan monotonná válhat a szűkre szabott feladatkör. Mások a számítógép előtti, egész napos egy helyben üléstől és az állandó telefonálástól tartanak. Vannak olyanok is, akik attól félnek, hogy hiába a kedvező feltételek, gyorsan kiüresedik a munka, és nem lesz módjuk továbbfejlődni vagy továbblépni. Valójában számos elképzelés egyszerű információhiányra vezethető vissza, ami lehet a magáról nem elég árnyalt képet mutató vállalat és a felületesen ítélékező jelölt hibája is” – tette hozzá az ügyvezető.

Elengedhetetlen a munkáltatói márka építése

Tényleg megéri gondoskodni az embereinkről
A munkáltatói márka megjelenítése több szempontból is fontos személyzeti és gazdasági lépés a cégek életében. A hazai kkv-k számára a munkavállalókkal közösen kialakított stratégia kommunikálása és a munkáltatói brand kiépítése ugyanolyan létszükséglet, mint egy multinacionális cég számára.

A TMP Worldwide korábban Nagy-Britanniában végzett egy felmérést: az 512 – túlnyomórészt vállalati – HR vezetővel végzett interjú során a megkérdezettek 54 százaléka sorolta a munkáltatói márka építését három legfontosabb HR feladata közé. 35 százalékuk szerint a megfelelő márka csökkentette a vállalati fluktuációt, 45 százalékuk szerint a munkatársak elkötelezettsége részben a munkáltatói márkának köszönhető, 58 százalékuk pedig azt vallotta, hogy a márkaépítés folyamata belüli is segített jobban megérteni a vállalat külső megítélését.

„A munkáltatói márka építési folyamatának legfontosabb eleme, hogy segít a vállalat munkaadói értékeinek megfogalmazásában. Gyakran ez az értékkészlet lényegesen eltér attól, mint amit a cégről amúgy gondolnak, és ez az eltérés eredményezi a vártnál kevesebb jelentkezőt. A magyarországi szolgáltató központoknak is érdemes lenne foglalkozniuk azzal, melyek a legfontosabb belső vállalati értékeik, amelyek egyben megkülönböztetik őket a versenytársaktól vagy épp más iparágak szereplőitől. Ha ezt megfogalmazzák maguknak, és a megfelelő módon tudatosítják a cégen belül és kívül, evvel a korábbinál lényegesen több és képzettebb munkavállalót tudnának magukhoz vonzani” – mondta Hadi László.

Kemény küzdelem a munkaerőpiacon

Nem a pénz, a biztonság a lényeg
Nem a magas fizetés, hanem a hosszú távú, biztos megélhetés a legvonzóbb dolog a potenciális munkavállalók számára – derült ki a Randstad globális felméréséből. A nőknek a barátságos munkahelyi légkör és a magánélettel való egyensúly megteremtése fontos még álláskereséskor, a férfiak inkább a karrierlehetőségekre koncentrálnak.

A szolgáltatóközpontok még egy szempontból vannak ellentmondásos helyzetben. Egyfelől tevékenységük jellegéből fakadóan meglehetősen zártan működnek, és munkájuk nem jelenik meg markánsan a külvilág előtt, ráadásul versenyezniük sem kell másokkal, hiszen közvetlen ügyfelüknek, saját cégüknek nyújtanak szolgáltatásokat. Másfelől a munkaerőpiacon keményen meg kell küzdeniük a friss diplomásokért, az idegen nyelveket magas fokon beszélő és jól képzett szakemberekért.

„A kiszervezett tevékenységet végző vállalatok egymással is kőkemény versenyben állnak egymással. Az kerül közülük kedvezőbb helyzetbe, amelyik felismeri, hogy a legjobb munkavállalókat nem lehet pusztán versenyképes fizetéssel vagy jó munkafeltételekkel megnyerni. A vállalat egészének – és persze a konkrét ajánlatnak – is vonzónak kell tűnnie ahhoz, hogy a legjobbak azt érdemben mérlegeljék. Az angliai felmérés tapasztalatait itthon is érdemes megszívlelni: a nyerő stratégiához világos értékekre építő, konzisztens kommunikációra, a felsővezetés azonosulására, a munkatársak elkötelezettségére és a munkáltatói márka rendszeres, körülbelül kétévenkénti frissítésére van szükség. A legjobb jelöltek ugyanis a legjobb cégeket fogják választani” – mondta Hadi László.

Piac & marketing
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor