Nem mindegy, melyik német tartományban üzletelünk

A német piac nagyon szegmentált, minden tartományban más az ipar és a piac szerkezete, mások a húzóágazatok, a slágertermékek. Egy exportálni kívánó cégnek tehát pontosan kell céloznia.

Németország hazánk egyik legfontosabb üzleti partnere, az árukivitel 27,5 százaléka irányul oda, importunknak 26,5 százaléka ered onnan. A két ország közötti kapcsolatok komoly múltra tekintenek vissza, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) a legnagyobb bilaterális, kétoldalú kamara Magyarországon. Hazánk Németország 14. legnagyobb kereskedelmi partnere. Még Kanada, Japán és Spanyolország is kevesebb üzletet bonyolít Németországgal.

"Mégis nagyon sok a kihasználatlan lehetőség", tette hozzá Balogh Ilona, a kamara ügyvezető igazgatóhelyettese és üzletfejlesztési osztályvezetője a kamara és a Piac & Profit által rendezett Német-Magyar Üzleti Fórumon.

A Magyarországon jelen lévő német cégek fontosnak tartják bizniszüket az országban. Ezt tükrözi, hogy a megkérdezettek 56 százaléka mondta azt tavaly ősszel, hogy még több tőkét szándékozik befektetni az országban, idén tavasszal pedig 40 százaléknak volt ilyen terve. A német vállalkozások élen járnak az itt megtermelt profit helyben történő újrabefektetésében is.

Mik az export alapfeltételei?
  • Piaci lehetőségek felmérése.
  • Exportstratégia meghatározása.
  • Pénzügyi források biztosítása.
  • Személyi háttér, belső kompetenciák biztosítása.
  • Megfelelő ár-érték arány.
  • Konstans termékminőség.
  • Megfelelő gyártási és szállítási kapacitás.
  • Pénzügyi rizikók felmérése.
Tudni, hova megyünk

Az úgy nem megy, hogy egy magyar vállalkozás a német piac egészére akar exportálni, ahhoz túl nagy és tagolt az ország. Németország 16 tartománya meglehetősen "önálló életet él, eltérő a fejlettségük, mindegyiknek megvan a húzóágazata", mondta Balogh Ilona. A földrajzi behatárolás tehát kulcsfontosságú, az exporttörekvéseknek célzottnak kell lenniük.

A magyar cégek elsősorban Bajorországban, Baden-Würtembergben, Hessenben és újabban Szászországban bonyolítanak üzletet.

Kiállítások

Segíthet az üzleti partnerekre találásban Németország szakmai kiállítási naptára: az orszábban 186 vásárt tartanak. A legnagyobb expo a Bauma Münchenben, melyet 420 ezer négyzetméteren rendeznek meg. (Ebből csak a Liebherr 14 ezret foglalt le egy gyártócsarnoknak beillő méretű pavilonnal.)

2016-ban 192 ezer kiállító mutatkozott be a német vásárokon, ezek fele az EU-n kívülről érkezett, ismertette a legújabb adatokat Sylvia Kanitz, a Német Vásárok Szövetsége munkatársa. A legfontosabb kiállítók fontossági sorrendben: Kína, Olaszország, Franciaország, USA, Anglia, Hollandia, Spanyolország, Ausztria, Tajvan, Svájc. Magyarország a 27. helyen állt a 197 országot tartalmazó listán.

Mintegy 10,5 millió látogató fordult meg ezeken a szakmai vásárokon, 3,2 millió Németországon kívülről, 40 százalékuk az EU-n kívülről. A látogatók számát tekintve Hollandia, Olaszország, Ausztria, Franciaország, Svájc, Anglia, Belgium, Lengyelország, Spanyolország és Kína polgárai jöttek a legnagyobb számban (összesen 222 országból érkeztek látogatók). Magyarország itt a 26. helyet foglalta el.

Exporthitel nélkül nem megy: hogyan szerezzek?
Manapság nem elég a külföldi piacokon való érvényesüléshez, ha egy cégnek jó terméke van. Ha be akar törni a hazai cég a uniós vagy EU-n kívüli régióba, az exportot is finanszíroznia kell. A magyar terméket megvásárló külföldi áruházlánc vagy a beszállítókat kereső termékgyártó semmit sem szeret finanszírozni.
A kiállítások lehetőségeivel nemcsak a német nagyvállalatok élnek, hanem a KKV-k is. Az 500 főnél nagyobb gárdát foglalkoztató vállalatok a kiállítók 12 százalékát alkották. Az 50-499 fő közötti létszámmal bíró cégek 40 százalékát, a 4-49 fő közötti alkalmazottnak munkát adó vállalkozások 48 százalékát adták a kiállítóknak.

Az államtitkár esete a techcsajokkal

A kamara abban is igyekszik segíteni a piaci szereplőket, hogy új demográfiai szegmenseket, célcsoportokat nyerjen meg a munkaerőpiacon tátongó lyukak betöltésére. A szervezet lazábbra veszi a figurát az Y- és Z-generáció megdolgozásakor: a "Techcsajok" nevű kezdeményezés az informatikai szakmák felé tereli a fiatal lányokat. Egy egyetemi előadóteremben 250 lelkes leányzó "köszöntötte az államtitkárt és a kamara elnökét rocksztároknak kijáró tapsviharral. Azt hiszem, ilyen élményben életükben nem volt részük", jegyezte meg mosolyogva Gabriel A. Brennauer, a kamara elnökségi tagja.

A kamara a cégek márkázását is segíti, hogy etikusságukkal pozicionálhatják magukat a munkaerőpiacon a "Megbízható munkaadó" védjeggyel, ami két évre szól. A 2018-2019-es időszakra januárig lehet nevezni, hívta fel a figyelmet Brennauer.

Új lehetőség: német alapítású cég magyar adózási alanyként
Eddig az Ltd. volt a cégformák közül a sláger, de most már lehetőség van rá, hogy Németországban is alapítsanak olyan céget, mely ott nem végez tevékenységet, hanem magyar székhellyel működik magyar adóalanyként.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo