Nem veszi át a gyerek a céget: keressünk menedzsert?

A rendszerváltás után vállalkozásokat alapító generáció tagjai most abban a dilemmában vannak, hogy eldöntsék, a gyerekeik megfelelőek-e a cég vezetésére, vagy hozzanak a családon kívülről profi menedzsert. Nem egyszerű a döntés. Mert a cég is olyan, mint egy saját gyerek. A Piac & Profit Generációváltás a cégben című konferenciáján megoldásokat vázoltak fel az előadók.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A cég még mindig a legjobb profittermelő motor. Az idő nem nekünk dolgozik, ezt tudomásul kell venni. Óriási az értékvesztés kockázata. Sokkal nehezebb valamit felépíteni a nulláról, mint fenntartani. Az első generációs cégek 50 százalékának van utódlási stratégiája, ennek 7 százalékánál van leírva. Hogy ezt értik alatta, ehhez lehet viszonyulni", mondta Salzmann Zoltán, a Salzmann & Partners Vezetési Tanácsadó szervezetfejlesztője a Piac & Profit Generációváltás a cégben című konferenciáján.

Túlnőtt rajtunk a cég

"Felépítünk racionálisan egy céget, amin aztán az érzelmi dolgok elhatalmasodnak", mondta Virág Rajmund, a Hammel & Hochreiter utódlás-specialistája. A rendszerváltás után gründolt cégek vezetői nem voltak jelen, amikor a gyerekeik felnőttek, mindig a telepen voltak, az irodában, most lelkiismeretfurdalásuk van, átadnák nekik a boltot, de a gyereknek már vagy elege lett, kiégett a harmincas éveire és elment máshová alkalmazottnak, vagy a saját cégét építi, mondta Virág.

Salzmann Zoltán
(fotó: PP)

Elégetővé teszi a generációváltás szükségességét, hogy "ötven fő felett már nem lehet kézivezérléssel irányítani egy céget, ez a cégméret már átláthatatlan," mondta Macher Márta, a Macher Zrt. vezérigazgatója. Amikor a cégvezető nyugdíjaskorban ér, "érdemes a tulajdonosi és operatív feladatokat szétválasztani", tette hozzá Virág.

Akarom is, meg nem is

A leggyakoribb hiba, amibe a kényszervállalkozóként indult, negyedévszázad alatt jól menő vállalkozást felépítő cégvezetők elkövetnek, hogy nem tudják elengedni a már-már gyermekükként "felnevelt" céget. Egyfelől azt kommunikálják, hogy eladnák, másfelől azonban képtelenek erre. Márpedig ahogy a mondás tartja, "céltalan hajósnak semmilyen szél sem kedvez."

"Ritka, hogy az átadó pontosan definiálja, kire van szüksége", mondta Horváth Soma, a KKV Műhely ügyvezetője. "Ha eldönti, hogy vissza akar vonulni, fel kell tennie a kérdést: Mi a célom az időmmel?", amíg ez nem világos, addig nem lesz motivációja a háttérbe vonulásra az operatív ügyekben.

"Hiba azt hinni, hogy az utódlás csak a mi problémánk. Nem akarjuk mutatni másoknak. De ha új arcok jönnek a főnök irodájába, az a munkatársaknak is feltűnik előbb-utóbb", mondta Salzmann. Az sem ritka, hogy az alkalmazottak már látják, kell egy utód, de a vezető ezt még nem ismerte fel.

fotó: PP

"A rengeteg köteléket, ami a család és a cég között van, el kell vágni", hangsúlyozta Boár György, az OrienTax Adótanácsadó Zrt. Tax Managere. Ezt a leválást nehéz megtenni.

Mert amikor a cégvezetés és a tulajdonrész átadásáról van szó, valójában "hatalomról beszélünk. Mindannyian ragaszkodunk a hatalmunkhoz. A tulajdon mögött birtoklás áll, azaz hatalom", mondta nyitóbeszédében Borbély László executive coach, az SPA Tudásbázis Kft. ügyvezetője.

Elengedés

Borbély szerint ezek a fő szempontok:

  • Újra meg kell nézni a céget: "Működik-e majd nélkülünk?"
  • Lehet, hogy van jobb modell.
  • Dönts. Eladod (befektetőnek) vagy leadod (új vezetőnek)?
  • "Itt sokan megállnak. Halogatnak. A rossz hír, hogy ezt akárhányszor tudjuk ismételni. Ez hamis biztonságérzetet kelt. Lustaságot okoz, kifogásokat generál, tagadást szül, pánikot teremt. Ilyen sorrendben", véli Borbély.
  • Megkezdődik a hárítás, a felelősség elkerülése, ami jelentkezhet valamiféle köztes megoldásban, amikor a cégalapító még ott van, de már egyre kevésbé. Folyik egyes feladatok delegálása, a felelősség tudattalan átruházása másokra, mégsem képes rászánni magát a kilépésre a főnök.
Milyen legyen az utódom?

A cégvezető gyakran "a saját klónját keresi, és azzal fog hadakozni. Mert ha az illető ugyanolyan talpraesett lenne, mint ő, akkor már a saját vállalkozását építené", mondta Virág Rajmund.

Borbély László szónokol.
(fotó PP)

Manapság "csak a kompetenciában hiszünk," mondta Borbély. Csakhogy ennél a rangidős generációnál "elmúlik a gyors, hatékony döntéshozatali kompetencia." A vezető "következetlen utasításokat ad," s csak tetézi a helyzetet, hogy nem hajlandó belátni tévedéseit, mert hozzászokott, hogy húsz-harminc éven át mindenhez értett, mindent ő tudott a legjobban. Ha nem, akkor életbe lépett az egyes pont. Ez irracionálisnak hangzik. Az is."

Ekkor áll be a hírnévvesztés a cégben. Vigyázni kell, mert a "kiégett szervezetben gyorsan ragad a kiégés. És ez általában nem látszik", figyelmeztetett Borbély.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo