Nemcsak IT-cég lehet startup

2016. december 27. kedd - 14:10 / piacesprofit.hu
  •    

Pontos definíció híján a startup cégek alatt elsősorban informatikai cégeket értünk, pedig egy fizikai terméket előállító vállalkozás is megreformálhatja piacát. Mondjuk egy olyat, aminek mások még a létezéséről sem nagyon tudnak, pedig egymilliárd dolláros piacról beszélünk.

Az evezőgépek piaca meglehetősen részterületnek számít még az egyébként hatalmas sportpiacon belül is. (De bizony bőven lehet pénz egy résben!)Ha azonban valaki erre a területre fókuszál, van lehetőség. Az egyik legfontosabb részterület az olyan gépeké – szakszóval ergométereké –, amelyek télen, edzőteremben teszik szimulálhatóvá a kajakos, kenus, sárkányhajós mozgást – mondja Weimper József, a Kayakfirst alapítója.

Van saját piaca a kajak-kenu ergométereknek?

Jól működő evezős ergométerek – az evezősök azok, akik hátrafelé eveznek – már régóta léteznek, a kluboktól kezdve az fitness termekig számtalan helyen megtalálhatók. Népszerűségüket jól mutatja, hogy körülbelül 1 milliárd dolláros piacot jelentenek. A kajakos mozgáshoz szükséges gép azonban műszakilag sokkal összetettebb, teljesen más, bár hasonló alapon működik. Jó műszaki megoldás hiányában eddig nem tudtak elterjedni, pedig sokkal nagyobb piacról beszélünk.

Legyen Ön is startup!
Nem az ágazat, nem is a vállalkozás típusa, még csak nem is a cég életkora a leglényegesebb különbség a startup és a hagyományos cég között. A legszembetűnőbb a hirtelen gyors növekedés, ami mögött új típusú vállalkozói attitűd és ebből eredően másfajta cégkultúra és működési modell áll. Ezt viszont bárki lemásolhatja, a társadalmi vállalkozás, az állami cég vagy a kkv is.

A síkvizi kajak-kenu hagyományos olimpiai sportág, de kajak-kenu sport ennél sokkal tágabb kör. Hiszen ide tartoznak a tengeri kajakosok, a hobbi és túrakajakosok, kajakpólósok, vadvízi kajakosok, és a világ 5. legnépszerűbb tömegsportja, a sárkányhajózás is.  Az USA-ban például a szabadidős kajakosok/kenusok létszáma 3,5 millióról 8 millióra nőtt. Óriási igény van jól működő, kis helyen, akár otthon is elférő kajakos ergométerek iránt, hiszen alternatívát jelentenek az outdoor edzéshez képest – rossz időben is lehet edzeni. A kereslet , és így a piac mérete is folyamatosan nő.

Mivel lehet eredményt elérni egy ilyen speciális piacon?

Az ergométerünk amellett, hogy valósághű élményt ad és kedvezőbb árú a piaci átlagnál, kompakt is. Ez hatalmas versenyelőny, ami jelentkezik a gyártási és szállítási költségben, illetve a felhasználónál használatkor, tároláskor. A gép ráadásul a modulrendszerű felépítés miatt kiegészítőkkel más mozgáshoz is használható. Az okostelefonos teljesítménymérés, és az edzésadatok szerveren történő tárolása pedig csak a mi megoldásunk. Vásárolt már tőlünk a Magyar Kajak-Kenu Szövetség, Németországban a szakma egyik legnagyobb neve a Lettmann hajó és lapátgyártó cég karolta fel a termékünket. Értékesítéstettünk még Kanadába, az USÁ-ba, Görögországba, illetve a forgalmazóink jelentkeztek Dániából, Ausztráliából, Kínából, az Egyesült Királyságból, Spanyolországból, Olaszországból, sőt még Üzbegisztánból is.

10 jó tanács egy póruljárt startupertől
Sok ötlet marad a fiókban azért, mert a fejlesztéshez szükséges tőke hiányzik. De a befektető sem garantálja a sikert. Számos esetben végződik kudarccal a nagy lelkesedéssel indított együttműködés. Például azért, mert kiderül, hogy a befektető és a projektgazda más nyelvet beszélnek, nem tudnak együttműködni. És egy rosszul sikerült társulás megszüntetése adott esetben éppoly nehéz, mint a befektetés tető alá hozása.

Hogyan lett az ötletből termék?

Magam is kajakozom, és a téli edzésim alkalmával rendszeresen használtam ergométereket. Az elmúlt években a Magyar Kajak-Kenu Szövetségnél dolgoztam gazdasági vonalon, így csak mérsékelten próbáltam hatni egy kicsit abba az irányba, hogy az ergométerek minél népszerűbbek legyenek. Miután elváltunk egymástól a saját vállalkozásomban tettem fel mindent a projektre. Jó benchmark volt az evezős ergométerek sikertörténete. Miután felmértem a piacot, bátran vágtam bele.  Ahhoz, hogy rentábilis legyen a projekt, és meg tudjunk felelni a nemzetközi piacon mindenképp pénzügyi befektetőt kellett bevonni. A forrásbevonás a GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. által kezelt Prosperitás tőkealapból valósult meg a JEREMIE II program keretében.

Mit tanácsolna az Önhöz hasonló startuppereknek?

Valódi igényeket próbáljanak meg kielégíteni. Az, ami jó ötlet a saját magunk vagy a szűkebb közösségünk számára, nem biztos, hogy a nagyközönség számára is az. Mindenképp alaposan kutatni kell a piacot. Sok mindenen átvisz a fiatalos lendület, de a tapasztalat megfizethetetlen, ezért vonjanak be tapasztaltabb szakértőket. Nemcsak eladni kell tudni, hanem előállítani is. Nagy tanulság, hogy minden kétszer annyi idő, mint ahogy tervezzük. A munkaidőnk is. Nagy volumenben gyártani, vagy azt előkészíteni, vagy akár csak nagy volumenben számlázni, ügyfeleket kezelni fényévnyi távolságra van a néhány darabtól, a prototípustól, de még inkább az ötlettől, amiről bizony kiderül, hogy önmagában semmit nem ér. És végül, az elsőre soknak tűnő forrás is hamar kevés tud lenni, ha nem vigyázunk rá, óvatosan a költségekkel.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor