Okoson jobb az app, mint a reklám

Egyre inkább előtérbe kerülnek az okos mobileszközök a digitális médiafogyasztásban, a cégek mégis csak alig-alig fordítanak figyelmet erre a szegmensre, ha pedig megteszik, azt sem hatékony formában.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Zavaróak a reklámok - Kép: SXC

Az okoseszközök évtizedét éljük, nem csak az it-szektorban, hanem a marketingben is. Ma már a magyar lakosság több mint fele százaléka rendelkezik valamilyen okoseszközzel, és a médiafogyasztás több mint 11 százaléka ezeken a platformokon keresztül zajlik. A reklámköltéseknek mégis csak alig egy százalékát fordítják a cégek erre a szegmensre. (Több is azt igazolja, hogy robbanásszerűen nő a tabletek és okostelefonok piaca.)

Ráadásul Sunil Gupta, a Harvard Business School professzora szerint azt az egy százalékot sem hatékonyan. „A felmérések szerint a mobilreklámok nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. Egy körömnyi banner, vagy egy fél mondatos szöveges hirdetés, ami még éppen elfér egy okostelefonon megnyitott oldal valamelyik sarkában, csak arra jó, hogy zavarja a felhasználókat” – írta a professzor a Harvard Business Manager internetes kiadásában.

A „virsliujj effektus”

A mobilfelületeken a reklámok jobban zavarják a felhasználókat, mint bármely más felületen, a mobileszközeiket ugyanis a „magánszférájuk” részeként kezelik – derül ki a Gallup 2012-es felméréséből. Ötből négy felhasználó szerint a reklámok egyenesen „elfogadhatatlanok”. Ráadásul váratlanul ugranak elő: mivel az interneten a reklámok a képernyő jobb szélén találhatóak, a felhasználók az okos platfromokon is ott várják őket. Csakhogy a mobileszközök jelentős részén nincs elegendő képernyőfelület egy teljes jobboldali reklámsávhoz, így a hirdetéseket

Egy ágyban az ügyféllel
Az okostelefonok elterjedése olyan rohamos, hogy mára az online marketing egyik legfontosabb csatornájává kezd válni. Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat a mobilos megjelenéssel kapcsolatban.
oda helyezik, ahova tudják. Ugyan a felmérések szerint a mobilhirdetések átkattintási rátája messze magasabb, mint a „hagyományos” internetes felületeken, a szakemberek szerint ezért elsősorban a „virsliujj effektus” tehető felelőssé: mivel a reklámok nagyon kicsik, a felhasználók a legtöbbször véletlenül érnek hozzájuk az érintőképernyőn, amikor valami teljesen mást szeretnének megnyomni.

Inkább applikációk

A szakember szerint az okostelefonok és táblagépek esetén ugyanaz a kísérletezési fázis zajlik, mint a hatvanas években a televízió, vagy a kilencvenes években az internetes felületek megjelenésével. „A korai tévéreklámokban egy bemondó olvasta fel a reklámszöveget, éppúgy, mint a rádiós hirdetéseknél, míg az első internetes reklámok csak statikus állóképek voltak, hasonlóan a printlapok hirdetési oldalaihoz. Egyikből sem sült ki semmi érdemleges” – hangsúlyozta a professzor, aki szerint az új platformok új marketing formát követelnek meg: az applikációkat.

„A legtöbb felhasználó nem is tekinti ezeket a miniprogramokat reklámnak, hanem a hasznosságuk, vagy a szórakoztató értékük alapján becsüli meg őket, így nem si találják őket zavarónak” – vélte a szakember.

Kik azok a mobinauták?
Az elmúlt években látványosan nőtt az okostelefont használók száma, már közel 2,3 millióan rendelkeznek ilyen készülékkel. Az új ügyfelek kétharmada pedig ezeket választja. Őket mobinautáknak nevezi az Ipsos, róluk készült egy kutatás. A telefon aktív része a mindennapoknak. „Az okostelefonos vásárlást nemcsak a szükség, hanem az egyre kedvezőbb kereskedelmi ajánlatok is motiválják, illetve azt láthatjuk, hogy 2011–2012 volt kiugró növekedés a szegmensben. A legnépszerűbb alkalmazások egyértelműen a játékok, a mobinauták 70 százaléka töltött le már valamilyen játékot, második helyen pedig a navigációs, GPS, illetve közlekedéssel kapcsolatos applikációk állnak” – mondta Szilágyi Ákos, az Ipsos senior kutatási elemzője a GazdaságTV-nek adott interjújában.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo