Neuromarketing: merjünk az agyukra menni

2018. február 08. csütörtök - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Mi rejlik a mostanában egyre gyakrabban hallott kifejezés mögött? Szakértőnk most induló cikksorozatában megismerheted a neuromarketing alapjait, és megtudhatod, hogy hogyan segíthet költségeid csökkentésében, és a vállalkozások profitjának drasztikus növeléséhez.

Mi az a neuromarketing?

A neuromarketing célja a vásárló tudatára hatni. Gyakorlatiasan megfogalmazva …”megpróbáljuk a vásárlók agyműködésének megértésével kialakítani a legjobb befolyásolási módszereket és az „agy kedvében járva” megfejteni a nagyobb hatékonyság elérésének titkait” ( Rooger Dooley, Brain fluence)

A neuromarketing lényege, hogy függetlenül az éppen alkalmazott tudományos módszertől, mélyebben megértsük agyunk működését és az így szerzett tudást és ismereteket képesek legyünk felhasználni a marketingtevékenység javítására ( pl termékelőnyök bővítése, árazás stb.)

A neuromarketing egy tágabb tudományterület a neurotudományok, illetve neuroökonómia friss tudományának területén belül helyezkedik el. A neurotudományok ( neuroscience) célja, az agykutatás eredményeinek felhasználása az üzleti életben és gazdasági/ társadalmi  folyamatokban. Az agytudományi eredmények ilyen típusú felhasználása és kutatása révén azt reméljük, hogy pontosabb képet kapunk az emberi viselkedés és döntéshozatal valós működéséről, ami hozzá fog segíteni minket társadalmunk, gazdasági folyamataink és végső soron önmagunk jobb megismeréséhez és a tudatosabb problémamegoldáshoz.

brain-in-hand-1312350

Reklámpszichológia és/vagy neuromarketing?

Régóta tudjuk, hogy az emberi gondolkodás megismeréséből szerzett tapasztalatokat nagyon hatékonyan fel lehet használni a marketingben és az értékesítésben. De korábban a tudományos módszerek nem tették lehetővé az eredmények pontos és standard mérését, ezért agyunkra – és a benne zajló folyamatokra – egyfajta feketedobozként tekintettünk, és elsősorban a pl. reklám által küldött ingerek által kiváltott reakciókra figyeltünk, de arra nem, hogy mi történik közben az agyban.

Az orrunknál fogva vezetnek minket?
Tudta, hogy az információk 3,5 százalékát szerezzük be szaglás útján? És hogy az érzelmek 75 százaléka illatokra vezethető vissza? Hasson illatokkal!

A modern agykutatási módszerek azonban lehetővé tették, hogy bepillantsunk agyunk belsejébe és mérni tudjuk akár a vásárlás vagy döntés pillanatában lezajló agyi folyamatokat. Ez pedig teljesen új alapokra helyezte az addigi ismereteinket. Felerősítette a reklámpszichológia szerepét – egyfajta struktúraként vagy keretként szolgálva a megismerési folyamatok kutatásához – és kinyitotta a „fekete dobozt” a kutatás számára.

Mivel dolgozik a neuromarketing?

Elsősorban az úgynevezett funkcionális képalkotó eljárásokkal amilyen pl. az fMRI.( mágnesen rezonancia vizsgálat) Ez lehetővé teszi, hogy működés közben tudjuk megfigyelni agyunkat.  EEG technológia segítségével az agyhullámok mérésével próbálja megállapítani, hogy mi történik éppen a fejünkben. Számos egyéb módszert is használ a neuromarketing ( CT, PET stb., Eye sensor) illetve folyamatosan bővül a felhasználásra alkalmas módszerek száma.

Félnünk kell a neuromarketingtől?

Nem. A neuromarketing egy eszköz a kezünkben, amit tudunk jól és rosszul is használni. Ha megfelelően alkalmazzák és ezáltal jobb reklámok készülnek, hasznosabb termékeket ismerünk meg, olcsóbban fogunk tudni hirdetni, pontosabban fogjuk elérni a célközönségünket, akkor csak előnyünkre fog válni. Természetesen, ha negatív szándékkal akarjuk manipulálni az embereket, vásárlóinknak rossz vagy nem megfelelő terméket akarunk eladni, esetleg becsapni a neuromarketing segítségével, akkor etikátlanná válhat. De a nem megfelelően használt neuromarketing semmivel sem veszélyesebb, mint az ártó szándékkal használt propaganda és befolyásolás. Az etika sosem az eszközökben rejlik, hanem az azt felhasználó emberek céljaiban és szándékaiban.

Ne dőljünk be az előítéleteknek!
A megváltozott munkaképességű munkavállalók alkalmazásához egyre nagyobb állami és uniós támogatás kapcsolódik. Ennek ellenére sok a félreértés és a tisztázatlan kérdés a témában. Szakértőnk segít eloszlatni ezeket!

Miben segít a neuromarketing a vállalkozásoknak?

Információkkal. Tudományosan megvizsgált eredményekkel a vásárlók reakcióiról, döntéseiről, szokásairól, gondolkodásáról, és vásárlási szokásairól.

Néhány példa a neuromarketing világából….

  • Milyen szavakat használj a hirdetésedbe, hogy megbízhatóbbnak tűnjél?
  • Hogyan írd ki az árakat az étlapra, hogy többet rendeljenek?
  • Mi legyen az utolsó mondat a hideghívás végén, hogy mindenáron találkozni akarjanak veled vagy az ügynököddel?
  • Hogyan tálald az áraidat, hogy kérdés nélkül, és örömmel a drágább árakat válasszák?
  • Milyen színű legyen a logód, hogy vásároljanak?
  • Melyik az a szín, aminek a láttán nem fognak vitatkozni veled
  • Milyen kezdőbetűjű ügyfelek fognak nagyobb valószínűséggel vásárolni tőled…

Innen folytatjuk….

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,

foldimiklos.hu

Földi Miklós Dániel, Reklámpszichológus üzleti tréner, író
fmdTöbb mint 10 éves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklám értékesítés és vállalkozásfejlesztés teruleten. Kutatói terulete a Neuromarketing, neurotudomanyok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és onismeret , befolyásolás a munkában Saját média és tréning cégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis és középvállalkozások.
Piac & marketing
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor