Öt személyiségtípus, akiktől óvakodjunk

2016. július 19. kedd - 13:30 / kfarkas
  •    

Egy cég sikere mindig az alkalmazottain múlik, ezért különösen fontos, hogy megfelelően válogassuk meg a munkatársainkat. Mutatunk öt olyan személyiségtípust, akiknek jobb ajtót mutatni, ha sikert akarunk elérni az üzleti életben.

Sok helyen esik szó a munkaerő kompetencia alapú kiválasztásról, amit fontosnak és időszerűnek tartunk. Fontos azonban kiemelni, hogy a kompetencia nem csak a végzettséget, vagy az olyan tulajdonságokat jelenti, mint a szorgalom, vagy a tapasztalat. Van egy nehezen megfogható tényező is, amely legalább ilyen fontos: mégpedig a munkatárs személyisége. Egy növekedni vágyó cég ugyanis legalább annyira függ a megfelelő alkalmazottaktól, mint a jó vezetőtől. Márpedig akármilyen képzett is lehet az alkalmazottunk, ha személyiségével többet árt a cégünknek, mint használ.

Mutatunk öt olyan személyiségjegyet, amelyek hordozóit jobb elkerülni, ha sikereket akarunk elérni és meg is mondjuk, miért kell ajtót mutatni nekik.

egy láb rúg három embert

Ha menni kell, hát…
Kép:Fotolia

A mindentudó

Biztosan mindannyian találkoztunk már olyan kollégával, aki egyszerűen mindig, mindent jobban tudott, akinek bármilyen munkafolyamattal, vagy munkakörrel kapcsolatban megvan az a véleménye, hogy ő jobban el tudná végezni. Ráadásul jellemzően ez a kritikai szemlélet ritkán találkozik valódi tenni akarással: ha rájuk kerül a sor hamar kiderül, hogy a nagy szavak kevés szorgalmat és sokszor még kevesebb hozzáértést rejtenek. Tegyük ki a szűrét minél hamarább, mert nem csak idegesítő, de a többi munkatársunk kedvét és motivációját is lerombolja, amikor munkájuk, teljesítményük értékét megpróbálja kisebbíteni. (Az sem szerencsés, ha a főnök tud mindenkinél mindent jobban!)

Az alulmotivált

Minden cégnél előfordul egy-két olyan kolléga, akinek egyszerűen nincs kedve elvégezni a munkáját, csak a minimum elvárásokat teljesíti, jellemzően utolsóként érkezik és elsőként távozik a munkahelyről, kivonja magát minden közösségi aktivitásból, nem érzi magát a csapat tagjának. Ebben az esetben először is tegyünk meg mindent azért, hogy megpróbáljuk jobb teljesítményre sarkallni (ez nem feltétlenül csak plusz fizetéssel lehetséges). Lehetséges, hogy csak a jelenlegi munkakörét unja, olykor pedig lehet, hogy a probléma gyökerei mélyebbek és a kiégés, divatos szóval a „burn out” jelenségével állunk szemben. Azonban előbb utóbb elérkezik a pillanat, amikor a cégvezető is eléri a lehetőségei határát: ebben az esetben jobb minél hamarabb megválnia a nem motiválható kollégától.

Mire jó az egyterű iroda? Pletykálkodásra!
Gondolta volna, hogy a vezetői értekezleten született döntések információi már akár 3 perc alatt is eljuthatnak a dolgozókhoz? Különösen igaz ez akkor, ha egy mindenkit érintő – csoportérdeknek is tekinthető – témáról van szó. A kávézás, a parkoló, az ebéd, a közös aula pedig kiváló helyet, alkalmat ad egy kis céges pletykálkodásra.

Az inszomniás

Komoly tévhit, hogy a sikeres emberek keveset alszanak: a „nem vesztegetem az időmet alvásra” hozzáállás alapvetően téves. Aki nem pihen eleget, nem képes megfelelően teljesíteni a munkahelyén sem. Ha kimerült, fáradt munkatársakkal vagyunk körülvéve, akkor nem várhatunk el tőlük száz százalékos teljesítményt. Tegyünk róla, hogy munkatársaink elegendő pihenéshez jussanak!

A panaszkodós

Sajnos ebből a típusból van a legtöbb: olyanok, akik állandóan panaszkodnak, hogy milyen borzasztó főnökük van, és mennyire szívesen dolgoznának máshol. Amennyiben az alkalmazottak többsége így gondolkodik, akkor bizony velünk van a baj és jobb, ha a siker érdekében jobb vezetővé válunk. Ám ha csak néhány ilyen notórius panaszkodó van, akkor ne habozzunk teljesíteni a vágyaikat és lehetővé tenni számukra, hogy máshol folytassák a szakmai pályájukat, ez a típus ugyanis hajlandó egy elégedetlenkedőkből álló klikket szervezni és lerombolni a szervezeti kultúránkat, arról nem is beszélve, hogy a közösségi oldalakon és ismerősein keresztül az állandó panaszkodásával munkáltatói márkánknak is árthat.

Balhé az irodában? Így kezeljük jól
Talán meglepő, de nem az a legjobb munkahely, ahol egyáltalán nincs konfliktus, hanem ahol jól kezelik azokat. Szakértő segítségével megnéztük a legfontosabb elveket és azt, mi a vezető szerepe a munkahelyi konfliktusban.

A hazudós

Egyszer-egyszer mindenkivel előfordulhat, hogy elkésik egy megbeszélésről mert a gyereket kellett oviba vinni, vagy dugóba került, ám ha valakivel ez rendszeresen előfordul, akkor elkezdhetünk gyanakodni. Amikor valaki újabb és újabb szabadnapot kér a nagymamája kertjének felásására, vagy kozmetikushoz kell vinni a kutyát, akkor ott egy hazudóssal állunk szemben. Ezeket az apró hazugságait könnyen kezelheti egy vezető, ha egyszer keresztüllátott a füllentéseken, van azonban egy komolyabb probléma. A jelenlegi felfokozott versengésben az ügyfelekért nem engedhetjük meg, hogy a cégünk egyik munkatársa hamisan ígérgessen, vagy hazudjon az ügyfeleknek, márpedig ebben az esetben ez a veszély mindig fennáll, a hazudósok ugyanis hajlamosak a pillanatnyi eredmények érdekében elárulni a hosszú távú érdekeket, felülbecsülik a termékünk vagy szolgáltatásunk értékét és előnyeit az eladások felpörgetése érdekében. Csakhogy ez csalódott ügyfelekhez vezet, hiszen nem azt kapják a pénzükért, amit ígértek nekik – és ma már ezt senki sem engedheti meg magának, a legjobb fegyver az ügyfelekért folytatott harcban az őszinteség. Jobb ha ettől a munkatárstól még időben megszabadulunk.

Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor