Öt személyiségtípus, akiktől óvakodjunk

Egy cég sikere mindig az alkalmazottain múlik, ezért különösen fontos, hogy megfelelően válogassuk meg a munkatársainkat. Mutatunk öt olyan személyiségtípust, akiknek jobb ajtót mutatni, ha sikert akarunk elérni az üzleti életben.

Sok helyen esik szó a munkaerő kompetencia alapú kiválasztásról, amit fontosnak és időszerűnek tartunk. Fontos azonban kiemelni, hogy a kompetencia nem csak a végzettséget, vagy az olyan tulajdonságokat jelenti, mint a szorgalom, vagy a tapasztalat. Van egy nehezen megfogható tényező is, amely legalább ilyen fontos: mégpedig a munkatárs személyisége. Egy növekedni vágyó cég ugyanis legalább annyira függ a megfelelő alkalmazottaktól, mint a jó vezetőtől. Márpedig akármilyen képzett is lehet az alkalmazottunk, ha személyiségével többet árt a cégünknek, mint használ.

Mutatunk öt olyan személyiségjegyet, amelyek hordozóit jobb elkerülni, ha sikereket akarunk elérni és meg is mondjuk, miért kell ajtót mutatni nekik.

Ha menni kell, hát...
Kép:Fotolia

A mindentudó

Biztosan mindannyian találkoztunk már olyan kollégával, aki egyszerűen mindig, mindent jobban tudott, akinek bármilyen munkafolyamattal, vagy munkakörrel kapcsolatban megvan az a véleménye, hogy ő jobban el tudná végezni. Ráadásul jellemzően ez a kritikai szemlélet ritkán találkozik valódi tenni akarással: ha rájuk kerül a sor hamar kiderül, hogy a nagy szavak kevés szorgalmat és sokszor még kevesebb hozzáértést rejtenek. Tegyük ki a szűrét minél hamarább, mert nem csak idegesítő, de a többi munkatársunk kedvét és motivációját is lerombolja, amikor munkájuk, teljesítményük értékét megpróbálja kisebbíteni. (Az sem szerencsés, ha a főnök tud mindenkinél mindent jobban!)

Az alulmotivált

Minden cégnél előfordul egy-két olyan kolléga, akinek egyszerűen nincs kedve elvégezni a munkáját, csak a minimum elvárásokat teljesíti, jellemzően utolsóként érkezik és elsőként távozik a munkahelyről, kivonja magát minden közösségi aktivitásból, nem érzi magát a csapat tagjának. Ebben az esetben először is tegyünk meg mindent azért, hogy megpróbáljuk jobb teljesítményre sarkallni (ez nem feltétlenül csak plusz fizetéssel lehetséges). Lehetséges, hogy csak a jelenlegi munkakörét unja, olykor pedig lehet, hogy a probléma gyökerei mélyebbek és a kiégés, divatos szóval a „burn out” jelenségével állunk szemben. Azonban előbb utóbb elérkezik a pillanat, amikor a cégvezető is eléri a lehetőségei határát: ebben az esetben jobb minél hamarabb megválnia a nem motiválható kollégától.

Mire jó az egyterű iroda? Pletykálkodásra!
Gondolta volna, hogy a vezetői értekezleten született döntések információi már akár 3 perc alatt is eljuthatnak a dolgozókhoz? Különösen igaz ez akkor, ha egy mindenkit érintő – csoportérdeknek is tekinthető – témáról van szó. A kávézás, a parkoló, az ebéd, a közös aula pedig kiváló helyet, alkalmat ad egy kis céges pletykálkodásra.
Az inszomniás

Komoly tévhit, hogy a sikeres emberek keveset alszanak: a „nem vesztegetem az időmet alvásra” hozzáállás alapvetően téves. Aki nem pihen eleget, nem képes megfelelően teljesíteni a munkahelyén sem. Ha kimerült, fáradt munkatársakkal vagyunk körülvéve, akkor nem várhatunk el tőlük száz százalékos teljesítményt. Tegyünk róla, hogy munkatársaink elegendő pihenéshez jussanak!

A panaszkodós

Sajnos ebből a típusból van a legtöbb: olyanok, akik állandóan panaszkodnak, hogy milyen borzasztó főnökük van, és mennyire szívesen dolgoznának máshol. Amennyiben az alkalmazottak többsége így gondolkodik, akkor bizony velünk van a baj és jobb, ha a siker érdekében jobb vezetővé válunk. Ám ha csak néhány ilyen notórius panaszkodó van, akkor ne habozzunk teljesíteni a vágyaikat és lehetővé tenni számukra, hogy máshol folytassák a szakmai pályájukat, ez a típus ugyanis hajlandó egy elégedetlenkedőkből álló klikket szervezni és lerombolni a szervezeti kultúránkat, arról nem is beszélve, hogy a közösségi oldalakon és ismerősein keresztül az állandó panaszkodásával munkáltatói márkánknak is árthat.

Balhé az irodában? Így kezeljük jól
Talán meglepő, de nem az a legjobb munkahely, ahol egyáltalán nincs konfliktus, hanem ahol jól kezelik azokat. Szakértő segítségével megnéztük a legfontosabb elveket és azt, mi a vezető szerepe a munkahelyi konfliktusban.
A hazudós

Egyszer-egyszer mindenkivel előfordulhat, hogy elkésik egy megbeszélésről mert a gyereket kellett oviba vinni, vagy dugóba került, ám ha valakivel ez rendszeresen előfordul, akkor elkezdhetünk gyanakodni. Amikor valaki újabb és újabb szabadnapot kér a nagymamája kertjének felásására, vagy kozmetikushoz kell vinni a kutyát, akkor ott egy hazudóssal állunk szemben. Ezeket az apró hazugságait könnyen kezelheti egy vezető, ha egyszer keresztüllátott a füllentéseken, van azonban egy komolyabb probléma. A jelenlegi felfokozott versengésben az ügyfelekért nem engedhetjük meg, hogy a cégünk egyik munkatársa hamisan ígérgessen, vagy hazudjon az ügyfeleknek, márpedig ebben az esetben ez a veszély mindig fennáll, a hazudósok ugyanis hajlamosak a pillanatnyi eredmények érdekében elárulni a hosszú távú érdekeket, felülbecsülik a termékünk vagy szolgáltatásunk értékét és előnyeit az eladások felpörgetése érdekében. Csakhogy ez csalódott ügyfelekhez vezet, hiszen nem azt kapják a pénzükért, amit ígértek nekik – és ma már ezt senki sem engedheti meg magának, a legjobb fegyver az ügyfelekért folytatott harcban az őszinteség. Jobb ha ettől a munkatárstól még időben megszabadulunk.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo