Papír helyett e-vizsgát kell tenniük a pénzügyi közvetítőknek

2017. augusztus 22. kedd - 18:26 / piacesprofit.hu
  •    

A pénzügyi fogyasztók biztonságát is erősíti, hogy júliustól – az eddig papír alapú helyett – csak elektronikus hatósági vizsgát tehetnek a jövő pénzügyi, biztosítási vagy tőkepiaci közvetítői. Szigorodtak a közvetítői képzésre, vizsgára való alkalmassági s a képző szervekre vonatkozó feltételek. Utóbbi kapcsán az MNB 52 képző szerv képzési jogosultságát törölte.

Idén július 1-jétől az eddigi papír alapú helyett kizárólag elektronikus úton, számítógép segítségével tehetik le hatósági vizsgájukat – szintén szabályozott keretek között megtörtént képzésüket követően – a leendő pénzügyi, biztosítási vagy tőkepiaci közvetítők. A nemrég életbe lépett változtatást a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egy 2015. végi rendelete írta elő az eddigi, papír alapú vizsgáztatásnál tapasztalt hiányosságok kiküszöbölésére, a vizsgáztatás egyszerűsítése, felhasználóbaráttá tétele és az adminisztráció csökkentése érdekében.

Alapvető cél, hogy megfelelően képzett, jó szakmai ismeretekkel rendelkező közvetítők nyújtsanak tájékoztatást a fogyasztóknak a különböző pénzügyi termékekről, illetve értékesítsék azokat. A Magyar Nemzeti Bank (MNB), mint a vizsgáztatásokért felelős hatóság, ezért 2017 februárjától társadalmi egyeztetést végzett a pénzügyi közvetítői képző szervekkel, érdekképviseletekkel. A jegybank ez alapján alakította ki az új e-vizsgáztatási rendszer vizsgaszabályzatát, amely az MNB honlapján is elérhető.

átírták az adószabályokat

Kép: SXC

Júliustól a hatósági vizsgabiztosok díját – az eddigi képző szervek helyett – az MNB fizeti. A jegybank honlapján 3 hónappal korábban meghirdetett, napi legfeljebb 3 alkalommal megszervezhető e-vizsgákhoz a képző szerveknek megfelelő informatikai hátteret (így az MNB által biztosított számítógépes programokhoz kellő számú számítógépet, megfelelő hálózatot, operációs rendszert stb.) kell biztosítani. A vizsga eredményét a vizsgázók a vizsga végén azonnal megtudják. Ugyanis a kész vizsgadolgozatokat elektronikusan azonnal kiértékelik, és sikeres vizsga esetén tanúsítványukat 8 nap helyett 5 napon belül kiállítja az MNB.

Rövidesen megváltoznak a vállalati bankválasztási szokások

Az NGM-rendelet egységesítette a hatósági képzéseken való részvétel feltételeit. A jelentkezőknek érettségi vizsgával kell rendelkezniük, vagy az adott pénzügyi területre vonatkozó szakmai tapasztalatot kell igazolniuk. Egyértelműsítették a hatósági vizsgára jelentkezők alkalmassági előírásait is. Eszerint a vizsgázóknak az azt megelőző 12 hónapon belül kellett részt venniük hatósági képzésen. A vizsgabiztosokkal szembeni minimumkövetelmény a minisztériumi rendelet szerint a felsőfokú végzettség vagy középfokú végzettség mellett az adott pénzügyi területet érintő többéves szakmai gyakorlat igazolása.

A szigorodó szabályozás nyomán a jegybank felülvizsgálta a már nyilvántartásban lévő képző szerveket. Ez alapján az MNB 41 biztosítási, 9 pénzügyi szolgáltatói és 2 tőkepiaci közvetítői képző szervet törölt (ezek tehát a továbbiakban nem végezhetnek közvetítői képzéseket). Jelenleg így 15 biztosítási, 18 pénzügyi szolgáltatói és 5 tőkepiaci közvetítői képző szerv végezhet ilyen tevékenységet Magyarországon. A három ág aktív vizsgabiztosainak száma összességében közel 550 fő. Az elmúlt években egyre nőtt a érdeklődés a különböző pénzügyi ágazatok közvetítői tevékenysége iránt. Míg 2013-ban még 12 839, illetve 2014-ben 13 771 fő tett hatósági vizsgát, két éve e szám már 14 597 fő, tavaly pedig 14 915 fő volt.

Mit kell tartalmaznia a pénzkezelési szabályzatnak?
Hol, mennyi, és ki a felelős? Leegyszerűsítve erre a 3 kérdésre kell választ adnia a céges pénzkezelési szabályzatnak a vállalkozás készpénzforgalmával, folyószámlájával és bankkártya-használatával kapcsolatban.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor